2004-11-18, 17:41
Medlem
Vanligtvis har ordet fobi betydelsen att man har någon sorts irrationell skräck eller rädsla för av att bli utsatt för ex Agorafob- torgskräck, klaustrofobi-spindelskräck, socialfobi etc etc.
Vad som stör mig och som numera är väldigt populärt(i politiska sammanhang) att ge epitetet homofobi
för människor som inte gillar bögar.
Just tillägget fobi efter homo undrar jag på så vis om man kan använda det i andra tillfällen ex feministfobi, nazifobi,liberalfobi,volvofobi, kommunistfobi, tidelagsfobi, negerfobi,
satanistfobi.
Får man rentav lägga till flera fobi i ett ord tex homofobifobi-dvs rädslan för att känna sig som en homofob eller betydelsen av att ogilla människor som pratar om homofobi.
Väntar på den dagen då jag kan tex i ett mysprogram se en gråtande satanist jämra sig om samtidens satanistfobi.
Citera
2004-11-18, 17:47
Medlem
Roll8ors avatar
Att göra ett fobiord är lätt.. ta en grekisk ordbok, slå upp ordet du vill ha fobi över och lägg till -fobi efter.
Citera
2004-11-18, 18:05
Medlem
"Att göra ett fobiord är lätt.. ta en grekisk ordbok, slå upp ordet du vill ha fobi över och lägg till -fobi efter."
Jag det är nog enkelt, men jag tycker inte man bör använda ordet hur som helst.Tex Agorafobi tycker jag är en diagnos över ett psykiskttillstånd, om jag har fobi mot akademiker(akademikerfobi) så det snarast att tolka som ett ogillande av akademiker.
Citera
2004-11-18, 18:27
Medlem
Citat:
klaustrofobi-spindelskräck

jag har säkert fel men är inte det cellskräck, dvs. rädsla att bli inlåst i ett litet utrymme.

spindelfobi ord har jag nog aldrig sett. man brukar väl skriva fobi för spindlar bara?

edit: xenofobi är väl främlingsrädsla?
Citera
2004-11-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
jag har säkert fel men är inte det cellskräck, dvs. rädsla att bli inlåst i ett litet utrymme.

spindelfobi ord har jag nog aldrig sett. man brukar väl skriva fobi för spindlar bara?

edit: xenofobi är väl främlingsrädsla?
edit2: det är jättebra argumentationsteknik föresten. att säga att någon har invandrarfobi...
Citera
2004-11-18, 18:30
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kverulant
..., klaustrofobi-spindelskräck....

Om "-" ska föreställa ett likhetstecken så har du misstagit dig. Klaustrofobi är när man är när man är rädd för trånga utrymmen. Spindelskräck heter på fackspråk arachnofobi.

EDIT: Oj SinQ hann före mig
Citera
2004-11-18, 18:38
Medlem
Ber om ursäkt! Hade sökt lite fobi ord på nätet och klistrat in lite fel....
Andra rolig fobi ord:
Paraskavedekatriafobi (rädsla för fredagen den 13:e)
Hippopotomonstrosesquippedaliofobi (fobi för långa ord)
Citera
2004-11-18, 18:56
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Hippopotomonstrosesquippedaliofobi (fobi för långa ord)
Bullshit?
Citera
2004-11-18, 19:08
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Vad som stör mig och som numera är väldigt populärt(i politiska sammanhang) att ge epitetet homofobi
för människor som inte gillar bögar.

Det är väl inte så konstigt egentligen?

Fob eller fobi betyder ju inte enbart en (sjuklig) rädsla för något utan även avsky eller motvilja mot något.
Citera
2004-11-18, 19:24
Medlem
Eremitens avatar
En lista på några fobier:
http://www.ur.se/vetenskap/5
Citera
2004-11-18, 21:17
Medlem
Enders avatar
I den utmärkta filmen Midnight Run yttrar Robert DeNiros karaktär följande ord:

"Well if you don't shut up, pretty soon you're gonna suffer from fistaphobia."
Citera
2004-11-18, 21:25
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Det är väl inte så konstigt egentligen?

Fob eller fobi betyder ju inte enbart en (sjuklig) rädsla för något utan även avsky eller motvilja mot något.
Det är väl snarare själva spännvidden mellan det man hyser en fobi för och dess faktiska farlighet som skapar fobin? Att homofobi är en fobi är ju logiskt då en homosexuell person knappast utgör ett större hot mot ens välmående än någon av annan sexuell läggning. Att vara spindelrädd är mer en självbevarelsedrift, det blir en fobi när man är så rädd för spindlar att man börjar kallsvettas av blotta tanken eller åsynen av minsta lilla spindel - som egentligen inte utgör något hot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in