2009-05-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NolaDarling
så, vad är ditt förslag ang hårklippningen?

Att man klipper det 3 åriga barnets hår mot dess vilja och bevisar att det inte är något "farligt", utan mutor.
Citera
2009-05-24, 21:51
Medlem
NolaDarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Att man klipper det 3 åriga barnets hår mot dess vilja och bevisar att det inte är något "farligt", utan mutor.

tycker inte man ska tvinga ett barn att göra något han eller hon är rädd för förutom i yttersta nödfall (tex ta en spruta). visst, barnet kommer kanske fatta att klippningen i sig inte är farlig men hur bra är det att skapa en ovilja, en rädsla och en känsla av att ha blivit tvingad till något man är rädd för? snacka om perfekt sätt att skapa fobier hos barnet. om barnet är rädd bör man absolut inte tvinga det.
Citera
2009-05-25, 13:25
Medlem
Ringblommas avatar
Eller...

...så låter man barnet ha långt hår. Det finns inget finare än ungar med långt hår. Jag avskyr små killar med rakad 2mm ligistfrisyr eller töntig kortklippt svensson-frilla.
Citera
2009-05-25, 14:31
Medlem
OT bortklippt
//Moderator
Citera
2009-05-25, 14:32
Medlem
När min äldste son var i den åldern gick jag till frisören med honom, det funkade bra, barn tjafsar ogärna med folk de inte känner. Jag brukade gå ganska sent på eftermiddagen också, då var han trött och somnade i stolen.
Citera
2009-05-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NolaDarling
tycker inte man ska tvinga ett barn att göra något han eller hon är rädd för förutom i yttersta nödfall (tex ta en spruta). visst, barnet kommer kanske fatta att klippningen i sig inte är farlig men hur bra är det att skapa en ovilja, en rädsla och en känsla av att ha blivit tvingad till något man är rädd för? snacka om perfekt sätt att skapa fobier hos barnet. om barnet är rädd bör man absolut inte tvinga det.

Tror jag inte på.
Citera
2009-05-27, 15:28
Medlem
nittionios avatar
Det, ovan, tror faktiskt inte jag heller på.
Han är ju då rädd för någonting som han inte behöver vara rädd för. Det är ju bara ännu knepigare.
Citera
2009-05-27, 22:01
Medlem
Varför inte bara låte den ha långt hår då? Om den sen upptäcker att håret är ivägen så kommer den ju ändå vilja klippa av det. Annars gör en inte det, och vad gör det dig/andra för ont?
Citera
2009-05-28, 07:44
Medlem
Min sons hår växer helt otroligt fort och behövde därför klippas första gången när han var ca 14 månader, den gången gick det utan problem.
Numera skriker och gråter han konstant till dess att frisören är klar, skriket och gråtet ackompanjeras av häftiga ryckningar med huvudet.
Mitt tips är att gå till en frisör som har rutin på att klippa barn, den vi går till fixar det på 10-15 minuter.
Till slut lär även vår son fatta att det inte är en nära-döden-upplevelse
Citera
2009-05-28, 12:52
Medlem
Jane Toppans avatar
Jag hade enorma problem med en ömsint mor som gärna "fixade till" luggen på mig med en kökssax..
Varenda foto på mig som barn är ett bevis på hennes framfart.
Resultatet var förfärligt och jag kan än idag inte ha kort lugg

Önskar hon tagit mig till en frisör eller åtminstone låtit håret växa tills jag tröttnade själv.

Nu är ju alla barn olika funtade men en belöning skulle kanske funka iaf.
Citera
2009-05-28, 13:16
Medlem
Snurrens avatar
Efter många år av "mammaskap" så tycker jag att problem med klippning av en 2-4-åring (när dom är äldre brukar dom inte protestera) är ett litet problem. Ta ett djupt andetag alla ni som har problem med detta, spar kraften tills värre kontroverser kommer. Tills vidare finns det ju hårspännen och snoddar. Även killar kan ha tofs om den är lågt placerad. Tofsen i sig kan ju vara ett incitament för att vilja klippa sig.
Citera
2009-06-08, 23:35
Medlem
Sätt ungen framför spegeln och gör det till en kul grej eller åk till frissan DÅ brukar dom sitta still
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in