Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Klart jag vet att man inte "ska" tvätta dem i vatten. Jag bara sa vad jag brukade göra, har inte lidit av det inte. Om din flaska håller ett halvår är du väldigt sparsam med vätskan må jag lova. Jag hoppas att du inte låter samma linsvätska ligga kvar i burken flera dagar? Har man jobbat i optikerbutik blir man oroad över vad folk får för sig ibland.
Öhh vadå väldigt sparsam? Jag använder linserna flera dagar i rad, utan att plocka ut dem, och då behöver jag inte använda linsvätska? Eller hur har du tänkt där?
Då använder du säkert linserna när du är förkyld också va? Inte alls bra du.
Citat:
Linsvätskan är bakteriedödande och löser upp fetter och andra beläggningar både på linsen och i behållaren. Bara du håller rent och fint bland dina linser och byter behållaren är det ingen fara. Var noga med att gnugga linsen i handflatan när du tar ut den på kvällen så blir det ännu bättre.
Ja, mycket riktigt sagt. Linsvätskan innehåller såväl salt- som desinfektionslösningar därav.
När det gäller att gnugga linserna gör man det för att få bort de proteinbeläggningar som eventuell finns på linsen, därefter blir det lättare för desinfektionslösningen att göra linsen ren.
Citat:
Du har säkert läst i tidningen att folk får svampinfektioner och annan skit i ögonen när de använder linser. Det är inte linsens fel, och det är inte linsvätskans fel. Det beror på bristande hygien och att man använder samma lins och behållare för länge. Byt lins varje månad och byt behållare varje gång du byter flaska så ska du se att du klarar dig fint. Vill du slippa att hålla på med linsvätska och oroa dig för den biten kan jag rekommendera att du byter till dygnetrunt-linser. De är bättre för ögonen och du kan ha dem inne när du sover. Lite dyrare, men bekvämare.
Du råder mig att vara noga med hygienen, byta linsbehållare och linser ofta, och framstår själv som linsens uppfinnare, men du tycker det är helt okej att tvätta linsbehållarna i vanligt kranvatten eftersom "du inte lidit av det inte"?