Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Hej! Förlåt om jag uttryckt mig klumpigt. Det jag menar är att en dygnet-runt lins släpper igenom mer syre till hornhinnan, med alla de fördelar som det för med sig. Texten nedanför är hämtad från B&L
http://www.bausch.com/en_US/consumer/visioncare/product/softcontacts/purevision_lenses.aspx
Ja det stämmer att en kontaktlins som är godkänd för dygnetrunt-bruk har högre sk. Dk/t-värde, med andra ord: syrepermeabiliteten i en kontaktlins.
So far so good..
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
En annan klar fördel med dygnet-runt linsen är att man kan sova med den utan större risk för skada på ögonen. Nu menar jag inte att det är helt riskfritt men relativt. Fördelen mot vanliga månadslinser blir då att man kan ta en tupplur mitt på dagen, råka somna efter en blöt utekväll osv.. Du som optiker måste väl ha stött på ett stort antal personer som efter lite påtryckningar erkänner att de ibland sover med sina vanliga månadslinser? Hade de personerna istället haft en dygnet-runt lins hade deras ögon tagit mindre skada.
Det är detta jag menar med "bättre". Är du av en annan åsikt?
Nej, jag är inte av en annan åsikt. Allt du säger stämmer.
MEN....
Jag uppfattade ditt förra inlägg som att det är fritt fram för vem som helst att köra dygnetruntlinser bara för att själva kontaktlinsen/materialet är bättre. Vilket INTE stämmer.
Vem som helst kan inte bara köpa en dygnetruntlins och börja sova i denna. Förutom noggrann tillpassning av leg.kontaktlinsoptiker, så krävs återbesök hos denne, efter första natten, första veckan, 3 veckorna etc.. För att säkerställa att allt verkligen är OK.
Syrebrist är inte den enda problematiken med linser. Finns andra tillstånd som inte passar ihop med ett dygnetruntlins-användande.
Man kan få problem med t.ex proteinbeläggningar på linsen som denaturerar och irriterar cornea, som givetvis inte tvättas bort, eftersom linsen sitter i ögat hela tiden. Detta öppnar upp för en helt annorlunda komplikationsrisk än den man får av syrebrist.
Man måste säkerställa så att ingen allergisk reaktion uppstår. Det får inte vara en mekanisk irritation heller, då siliconhydrogellinser ibland tenderar att "kännas mer" än vanliga hydrogellinser.
Finns något som kallas papiller innanför ögonlocken som mekaniskt kan irriteras av för mycket linsanvändande, speciellt då man dessutom blundar med en lins i ögat.. (googla papillary conjunctivitis)
Detta är inte ett isolerat problem för dygnetruntlinsbärare, men det är fortfarande en medicinsk aspekt att ta i beaktning vid dygnetrunt-linstillpassning.
Min poäng:
Det finns fler saker att ta hänsyn till än bara syretillförseln innan man börjar använda dygnet-runtlinser relativt riskfritt.
Länken från B&L är för övrigt en något partisk reklamlänk, skapad i marknadsföringssyfte. Dock är faktan där sann, men det är inte direkt objektivt, och gäller bara just PureVision-linsen.
För att detta inte ska missförstås, så vill jag helt apropå, tillägga att just PureVision är enligt min personliga åsikt en av de bästa linserna. Dessa linser används även inom ögonsjukvården som bandagelinser, så själva linsen är det absolut inget fel på, men reklamlänken säger tyvärr inte allt.
Hoppas jag klargjort varför jag ville att du skulle specificera dig?