Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-23, 16:53
Medlem
ApelsinJabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Jag jobbar som kontaktlinsoptiker, och jag undrar vad du har för källa, då du säger att dynget-runt linser är BÄTTRE för ögonen än en månadslins?

Kan du vara snäll och specificera dig lite, innan jag olyckligtvis sågar ditt påstående, för något jag kanske missuppfattat.

Menar du att dygnetrunt-linser är mer hälsosamt för ögat rent allmänt? eller vad menar du?
Jag tror att "Bengt-Hans" försöker spela kunnig genom sin predikan. Min fråga är hur ni andra gör för att rengöra era linsbehållare, resten kan jag själv. Jag är lite osäker på om det är jättehälsosamt att rengöra dem själv eller köpa nya. Då min linsvätska håller i ett halvår känns det inte helt bra att använda samma behållare så pass länge.

Vill du veta något mer om linser, hygien eller övrigt som rör den biten Bengt-Hans, så fråga. Det finns flera optiker här på flashback och så finns det dem som har lite intresse i ämnet som säkert kan hjälpa dig. Men jag avråder dig starkt från att tvätta dina linsbehållare i kranvatten. Se för guds skull att koka vattnet innan du gör det, genom att lägga linsbehållarna i kokande vatten när den står på plattan. Gör du detta en gång i veckan är du på den något mer säkrare sidan.
Citera
2009-05-24, 19:27
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApelsinJab
Öhh vadå väldigt sparsam? Jag använder linserna flera dagar i rad, utan att plocka ut dem, och då behöver jag inte använda linsvätska? Eller hur har du tänkt där?

Okej, då missförstod jag dig. Jag förstod det som att du har linser som du tar ut varje dag. Det felet tar jag på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ApelsinJab
Du råder mig att vara noga med hygienen, byta linsbehållare och linser ofta, och framstår själv som linsens uppfinnare, men du tycker det är helt okej att tvätta linsbehållarna i vanligt kranvatten eftersom "du inte lidit av det inte"?

Jag råder dig att vara noga med hygienen, ja. Men som svar på din ursprungliga fråga här i tråden om hur andra gör med sina behållare svarade jag att jag brukade rengöra med vatten. Sen får du tycka att det är riktigt puckat om du vill, det går ju som inte att göra någon åt saken nu ändå. Att framstå som linsens uppfinnare är inte något jag har som ambition.
Citera
2009-05-24, 19:44
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Jag jobbar som kontaktlinsoptiker, och jag undrar vad du har för källa, då du säger att dynget-runt linser är BÄTTRE för ögonen än en månadslins?

Kan du vara snäll och specificera dig lite, innan jag olyckligtvis sågar ditt påstående, för något jag kanske missuppfattat.

Menar du att dygnetrunt-linser är mer hälsosamt för ögat rent allmänt? eller vad menar du?

Hej! Förlåt om jag uttryckt mig klumpigt. Det jag menar är att en dygnet-runt lins släpper igenom mer syre till hornhinnan, med alla de fördelar som det för med sig. Texten nedanför är hämtad från B&L http://www.bausch.com/en_US/consumer/visioncare/product/softcontacts/purevision_lenses.aspx

Citat:
AerGel™ makes PureVision lenses exceptionally healthy. They allow natural levels of oxygen to reach your eyes, and resist protein buildup – your eyes stay comfortable all day long and well into the night.

En annan klar fördel med dygnet-runt linsen är att man kan sova med den utan större risk för skada på ögonen. Nu menar jag inte att det är helt riskfritt men relativt. Fördelen mot vanliga månadslinser blir då att man kan ta en tupplur mitt på dagen, råka somna efter en blöt utekväll osv.. Du som optiker måste väl ha stött på ett stort antal personer som efter lite påtryckningar erkänner att de ibland sover med sina vanliga månadslinser? Hade de personerna istället haft en dygnet-runt lins hade deras ögon tagit mindre skada.

Det är detta jag menar med "bättre". Är du av en annan åsikt?

Edit: Hittade en annan intressant artikel i ämnet om du vill läsa. http://www.optikerforbundet.se/AOO/aoo_10-02/silicone.html
Tydligen en artikel om ett föredrag som någon australiensk professor höll.
Senast redigerad av Bengt-Hans 2009-05-24 kl. 19:57.
Citera
2009-05-26, 22:59
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Hej! Förlåt om jag uttryckt mig klumpigt. Det jag menar är att en dygnet-runt lins släpper igenom mer syre till hornhinnan, med alla de fördelar som det för med sig. Texten nedanför är hämtad från B&L http://www.bausch.com/en_US/consumer/visioncare/product/softcontacts/purevision_lenses.aspx

Ja det stämmer att en kontaktlins som är godkänd för dygnetrunt-bruk har högre sk. Dk/t-värde, med andra ord: syrepermeabiliteten i en kontaktlins.
So far so good..

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
En annan klar fördel med dygnet-runt linsen är att man kan sova med den utan större risk för skada på ögonen. Nu menar jag inte att det är helt riskfritt men relativt. Fördelen mot vanliga månadslinser blir då att man kan ta en tupplur mitt på dagen, råka somna efter en blöt utekväll osv.. Du som optiker måste väl ha stött på ett stort antal personer som efter lite påtryckningar erkänner att de ibland sover med sina vanliga månadslinser? Hade de personerna istället haft en dygnet-runt lins hade deras ögon tagit mindre skada.
Det är detta jag menar med "bättre". Är du av en annan åsikt?

Nej, jag är inte av en annan åsikt. Allt du säger stämmer.

MEN....

Jag uppfattade ditt förra inlägg som att det är fritt fram för vem som helst att köra dygnetruntlinser bara för att själva kontaktlinsen/materialet är bättre. Vilket INTE stämmer.
Vem som helst kan inte bara köpa en dygnetruntlins och börja sova i denna. Förutom noggrann tillpassning av leg.kontaktlinsoptiker, så krävs återbesök hos denne, efter första natten, första veckan, 3 veckorna etc.. För att säkerställa att allt verkligen är OK.

Syrebrist är inte den enda problematiken med linser. Finns andra tillstånd som inte passar ihop med ett dygnetruntlins-användande.

Man kan få problem med t.ex proteinbeläggningar på linsen som denaturerar och irriterar cornea, som givetvis inte tvättas bort, eftersom linsen sitter i ögat hela tiden. Detta öppnar upp för en helt annorlunda komplikationsrisk än den man får av syrebrist.
Man måste säkerställa så att ingen allergisk reaktion uppstår. Det får inte vara en mekanisk irritation heller, då siliconhydrogellinser ibland tenderar att "kännas mer" än vanliga hydrogellinser.
Finns något som kallas papiller innanför ögonlocken som mekaniskt kan irriteras av för mycket linsanvändande, speciellt då man dessutom blundar med en lins i ögat.. (googla papillary conjunctivitis)

Detta är inte ett isolerat problem för dygnetruntlinsbärare, men det är fortfarande en medicinsk aspekt att ta i beaktning vid dygnetrunt-linstillpassning.

Min poäng:
Det finns fler saker att ta hänsyn till än bara syretillförseln innan man börjar använda dygnet-runtlinser relativt riskfritt.

Länken från B&L är för övrigt en något partisk reklamlänk, skapad i marknadsföringssyfte. Dock är faktan där sann, men det är inte direkt objektivt, och gäller bara just PureVision-linsen.

För att detta inte ska missförstås, så vill jag helt apropå, tillägga att just PureVision är enligt min personliga åsikt en av de bästa linserna. Dessa linser används även inom ögonsjukvården som bandagelinser, så själva linsen är det absolut inget fel på, men reklamlänken säger tyvärr inte allt.

Hoppas jag klargjort varför jag ville att du skulle specificera dig?
Senast redigerad av phantomen 2009-05-26 kl. 23:03.
Citera
2009-05-26, 23:07
Medlem
Bäst för ögonen borde således vara att använda dygnet-runt linserna för syret och sedan ändå inte sova med dom Själv är jag dock alldeles för lat för det.. kör acuvue oasys for astigmatism dygnet-runt i en vecka, sen plockar jag ett nytt par.
Citera
2009-05-26, 23:24
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Min poäng:
Det finns fler saker att ta hänsyn till än bara syretillförseln innan man börjar använda dygnet-runtlinser relativt riskfritt.

Länken från B&L är för övrigt en något partisk reklamlänk, skapad i marknadsföringssyfte. Dock är faktan där sann, men det är inte direkt objektivt, och gäller bara just PureVision-linsen.

För att detta inte ska missförstås, så vill jag helt apropå, tillägga att just PureVision är enligt min personliga åsikt en av de bästa linserna. Dessa linser används även inom ögonsjukvården som bandagelinser, så själva linsen är det absolut inget fel på, men reklamlänken säger tyvärr inte allt.

Hoppas jag klargjort varför jag ville att du skulle specificera dig?

Tack för ett fint svar. Då är vi av samma åsikt. Jag förstår att du ville att jag skulle förklara mig lite eftersom du vill undvika att folk köper linser direkt från internet utan att först rådfråga sin optiker och därmed inte blir medvetna om hur man ska handskas med produkten. Allt man kan bruka kan man även missbruka som det heter

Klart att B&L är partiska och vill locka kunder, men som du säger är PV en mycket bra lins och det var därför jag valde att länka till den.
Citera
2009-05-27, 18:13
Medlem
När det trots allt finns folk här inne som verkar kunna lite om linser kan jag passa på att fråga. Jag använde PureVision linsen dygnet-runt i cirka 1,5 år utan några problem, funkade perfekt. Men plötsligt började jag känna obehag och började känna av linsen mer än vanligt i slutet av månaden. Efter några månader kunder jag inte ens använda linsen i en dag utan obehag. Vad var det som hände? Har inte använt PV på länge nu och kör med acuvue oasys istället och har inte haft några problem med dom. Min optiker tror jag kan ha utvecklat en allergi most just materialet i PV. Är det möjligt att det är så? Och isf, kan det hända med acuvue oasys linsen också efter längre tids använding?
Citera
2010-03-25, 14:34
Medlem
Jag har alltid bytt behållare när jag byter linser, men detta skall alltså vara vid byte av vätska? Alltid lär man sig nåt nytt. Slapp jag starta en ny tråd också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in