• 1
  • 2
2009-05-22, 22:04
Medlem
Lempunos avatar
Om man kör på en smal väg, och en polisbil eller ambulans kommer upp bakom en med blåljusen påslagna, de har bråttom som fan, är det då lagligt att dra full gas och överskrida hastighetsgränsen hur mycket som helst?
Citera
2009-05-22, 22:06
Medlem
Dr_Dollars avatar
Känns det inte säkrare för alla om du saktar ner, kör åt sidan och släpper förbi dom?
Citera
2009-05-22, 22:07
Medlem
Intressant fråga, samma sak om du står vid ett rödljus och blockerar, får du då köra för rött för att släppa förbi dem bakom dig?
Citera
2009-05-22, 22:09
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Känns det inte säkrare för alla om du saktar ner, kör åt sidan och släpper förbi dom?
Han skrev ju en smal väg, var fan ska du köra åt sidan på en smal väg? Frågestälingen hade väl aldrig dykt upp ifall det hade gått att köra åt sidan.
Citera
2009-05-22, 22:10
Medlem
rebbans avatar
Får och får risken att du blir bötfälld för det är minimal men det ska finnas rättsfall där polisen bötfällt folks som passat på att ladda på och köra vårdslöst för att släppa fram blåljus.
Citera
2009-05-22, 22:11
Medlem
..

Du skall flytta dig så utryckingsfordonet/en kommer förbi, köra mot rött får man aldrig göra egentligen, så om det står en riktigt sur polis i närheten kan du åka dit, risken att det skulle hända är väl dock minimal.
Citera
2009-05-22, 22:14
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lempuno
Om man kör på en smal väg, och en polisbil eller ambulans kommer upp bakom en med blåljusen påslagna, de har bråttom som fan, är det då lagligt att dra full gas och överskrida hastighetsgränsen hur mycket som helst?

Intressant fråga.

Etiskt och moraliskt är det ju inget snack - det är bara att få sig ur vägen om det så innebär att man kör mot rött, över hastighetsgränser eller över en gräsmatta/refug/you name it.

Och är det juridiskt straffbart, skulle jag stå med huvet rätt högt i rätten
Citera
2009-05-22, 22:25
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:

Vore det ambulans skulle jag gladeligen strunta i om det vore olagligt att köra snabbt för att släppa förbi dem, eller rättare sagt: Det skulle jag göra med glädje. Vore det däremot polis så beror det ju lite på om det är dig de jagar eller om de ska förbi... Ska de förbi så ... ja... äh, snutar är snutar tyvärr, jag skulle möjligen göra en ansträngning att underlätta för dem i ett svagt ögonblick för att sedan ångra mig.
Citera
2009-05-22, 22:27
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Vore det ambulans skulle jag gladeligen strunta i om det vore olagligt att köra snabbt för att släppa förbi dem, eller rättare sagt: Det skulle jag göra med glädje. Vore det däremot polis så beror det ju lite på om det är dig de jagar eller om de ska förbi... Ska de förbi så ... ja... äh, snutar är snutar tyvärr, jag skulle möjligen göra en ansträngning att underlätta för dem i ett svagt ögonblick för att sedan ångra mig.

Och i tidningen dagen efter får du läsa om hur mannen i huset gick bärsärkargång och dödade både frun och alla fyra barnen eftersom polisen inte hann dit i tid trots larmsamtal.
Citera
2009-05-22, 22:28
Medlem
Citat:

Ja det är olagligt.
Citera
2009-05-22, 22:33
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Och i tidningen dagen efter får du läsa om hur mannen i huset gick bärsärkargång och dödade både frun och alla fyra barnen eftersom polisen inte hann dit i tid trots larmsamtal.

Nej, jag tror inte det. Men sure, det finns bra snutar också, inte bara de som har ihjäl sina fruar utan faktiskt räddar andra. Du har en poäng där.
Citera
2009-05-22, 22:45
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Eftersom det är du som kör på den smala vägen (på väg hem?) är det kanske din familj de ska undsätta, men visst är det häftigt att vara tuff och hävda att ACAB...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in