2009-05-22, 22:58
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Processen88
Intressant fråga, samma sak om du står vid ett rödljus och blockerar, får du då köra för rött för att släppa förbi dem bakom dig?

Japp.
Citera
2009-05-22, 23:57
Medlem
Stonedboys avatar
Beror väl på situation. Det smartaste är väl och sakta in och lägga sig mot vägrenen. Har vart med om en gång när jag var tvungen och gasa på för att snuten skulle komma förbi. Det var på en så kallad 2+1 väg. Det var enfiligt just då, då tänkte jag att det smarta vore och gasa på lite. Dom sa inte så mycket om det :P så det bästa är väl om man anpassar sig till situationen.
Citera
2009-05-23, 00:08
Medlem
Twin Peakss avatar
Alltså,kalla mej tönt,men får jag ett blålyse bakom mej så gör jag allt för att släppa fram.

Ligger jag på en smal väg så ser jag till att jag kommer åt sidan så fort som möjligt må vara att jag kanske måste smeta på lite över hastighetsbegränsningen eller kanske korsa heldraget men summa summarum:
Flytta så fort som möjligt!

Allt annat är bara korkat!

Sedan tror jag tyvärr det är så att du torskar om du i en slik situation kör mot rött,men å andra sidan tror jag att du torskar värre om du hindrar blåljus under utryckning,lite moment 22 där
Citera
2009-05-23, 00:10
Medlem
Pink Panthers avatar
Jag skulle då iallafall inte må så gott i själen om jag satt i min tradiga gamla Lada och som "en god medborgare" puttrade på i angiven hastighet med uttryckningsfordon som får sakta ner bakom mig, om jag nu inte fann någon plats att svänga av på.

Nä, om det då är som i fallet ovan med exempelvis en 2+1 väg så gasar jag nog på om blåljus och sirener är på, men givetvis är det ju inte så att jag skulle börja köra upp på trottoarer och meja ner andra för att släppa fram nånting

Undrar dock vad lagen säger om det? eller polisen bakom dig som vill komma fram, avbryter dom uttryckningen för att ge dig en bot?
Citera
2009-05-23, 00:18
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
Alltså,kalla mej tönt,men får jag ett blålyse bakom mej så gör jag allt för att släppa fram.

Ligger jag på en smal väg så ser jag till att jag kommer åt sidan så fort som möjligt må vara att jag kanske måste smeta på lite över hastighetsbegränsningen eller kanske korsa heldraget men summa summarum:
Flytta så fort som möjligt!

Allt annat är bara korkat!

Sedan tror jag tyvärr det är så att du torskar om du i en slik situation kör mot rött,men å andra sidan tror jag att du torskar värre om du hindrar blåljus under utryckning,lite moment 22 där
Det är inte töntigt, det är mycket klokt. Jag förstår inte hur man kan resonera på annat sätt.
Citera
2009-05-23, 06:53
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lempuno
Om man kör på en smal väg, och en polisbil eller ambulans kommer upp bakom en med blåljusen påslagna, de har bråttom som fan, är det då lagligt att dra full gas och överskrida hastighetsgränsen hur mycket som helst?
Svartet på din fråga är nej, men man får köra förfort för att släppa fram utryckningsfordon. Lagen säger att man inte får hindra utryckningsfordon. Man får köra mot rött och förfort tex. men inte vårdslöst, det är alltså en avvägnings fråga där det handlar om att flytta sig på ett säkert och snabbt sätt för utryckningsfordon.
Citera
2009-05-23, 07:20
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Eftersom det är du som kör på den smala vägen (på väg hem?) är det kanske din familj de ska undsätta, men visst är det häftigt att vara tuff och hävda att ACAB...

Det kanske är häftigt att vara tuff vad nu det har med detta att göra. Jag vet inte vad ACAB betyder.

För att klargöra vad jag menar, om det inte redan framgått, så tycker jag generellt sett inte speciellt bra om snutar och skulle därför inte obetänksamt kasta mig undan bara för att bana deras väg. Det finns så kallade dåliga snutar, eller poliser för att vara mer korrekt, och jag är inte den förste att stödja deras äventyr.

Familj har jag inte, om så vore kanske jag skulle tänka annorlunda. Säkerligen skulle jag tänka annorlunda om inte poliskåren var alltför korrupt också.

När jag tänker efter så har det aldrig hänt mig att jag åker på en såpass smal väg att det inte finns plats för 2 bilar i bredd och kan således heller inte säga med säkerhet hur jag skulle göra, däremot kan jag föreställa mig hur jag kan agera.

Men visst, det finns bra poliser som sagt, dock är det inget man idag kan ta för givet och heller inte att det är något "bra" de ska uträtta även om så vore önskvärt.
Citera
2009-05-23, 07:43
Medlem
Evaristos avatar
Nu vet jag att frågeställningen var hypotetisk, men det kanske är bra att inse hur extremt hypotetisk den är.

En väg som är så smal att det inte går att komma förbi, då snackar vi ju typ två hjulspår i terrängen, sista biten fram till sommarstugorna, bondgården och sånt. Ta vilken liten grusväg som helst som är allmän väg, nog sjutton går det att komma förbi. Och om det inte gör det, så att man måste gasa på för att hjälpa fram utryckningsfordonet så gäller 70 kmh även på såna fjuttvägar. Att hålla hastigheten är mao det minsta bekymret i en sån situation.
Citera
2009-05-23, 08:01
Medlem
warlocs avatar
Ironiskt nog får inte ens polis/ambulans/brandkår bryta mot lagen under en blåljuskörning. De "påkallar" bara fri väg... Om det händer en olycka där utryckningsfordonet är vållande får den chauffören ta smällen.
Citera
2009-05-23, 08:44
Bannlyst
körde mot rött pga ambulans i backspegeln på uppkörning

fick beröm för bra uppmärksamhet då jag såg ambulansen före uppkörningsgubben som undrade vad jag sysslade med.
Citera
2009-05-23, 09:08
Medlem
Crookens avatar
Ett generellt tips är ju att STANNA INTE, något tyvärr alldeles för många gör. De får se blåljusen och tvärnitar mer eller mindre på vägen, vilket inte direkt ökar framkomligheten för ambulans/polis.
Det värsta är väl de som stannar för att dom möter en polis under utryckning.
Citera
2009-05-23, 11:34
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Ett generellt tips är ju att STANNA INTE, något tyvärr alldeles för många gör. De får se blåljusen och tvärnitar mer eller mindre på vägen, vilket inte direkt ökar framkomligheten för ambulans/polis.
Det värsta är väl de som stannar för att dom möter en polis under utryckning.

Men nu skojjar du? Sånna tokar finns väll inte?

Hur svårt ska det vara? Man gör sitt bästa för att flytta sig ur vägen helt enkelt, gasa på lite tills vägen blir lite bredare och kör åt sidan där.
Och sen spelar det ju inte OTROLIGT stor roll heller om ett räddningsfordon får köra i 60 bakom dig istället för 80 (som de kanske kunnat hålla max på den lilla, smala skogsvägen annars... och 80 låter också rätt otroligt.) i 500 meter, dom förlorar inte många sekunder i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in