2009-05-22, 20:00
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Där jag bor nu hörs inte grannarna särskilt ofta, men vi bor högst upp. Hissen hörs dock, även från porten bredvid.

I en lgh jag bodde i förut kunde man höra grannarna kissa, man hörde även om det var han eller hon som gjorde det. Detta hörde jag även från sovrummet och vardagsrummet så det var inte bara vägg i vägg, från badrum till badrum.

Berätta gärna när husen är byggda och annan info som kan vara av intresse också.
Citera
2009-05-22, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Varför tänker vissa folk inte på detta alls. De är ju inte ens medvetna om att de smäller, utan det kommer helt naturligt, dörrhandtaget i deras värld är endast för öppning av dörrar ej stängning.

Låskolven är snedkapad av en anledning
Citera
2009-05-22, 21:45
Medlem
1964, 4 våningar, tegel/betong, hörs inte ett skit från grannarna, förutom om man är i köket och grannen vägg i vägg spolar i sitt kök, då susar det lite i rören.

dock hördes det för någon månad sen när någon i huset förmodligen hade införskaffat en ny subwoofer och provade denna till något datorspel, vilket var fruktansvärt irriterande, men nu har det åxå slutat så nu hörs ingenting, förutom möjligtvis när tidningsbudet springer i trappan.

kan tillägga att det mestadels är pensionärer som bor här i huset, vilket är sjuukt skönt.
Citera
2009-05-22, 21:56
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Berätta gärna när husen är byggda och annan info som kan vara av intresse också.

Ok det första huset var ett betonghus från tidigt 1960-tal, byggt i 8 våningar. Badrum vette mot badrum, så att det hördes genom den väggen kunde man ju anta, men tydligen fanns ingen förstärkt ljudisolering mellan lägenheterna. Däremot kan jag inte minnas att hissen hördes. Väggarna mot trapphuset var byggda i rejält tegel, man hörde inte ett ljud av grannarna den vägen.

Där jag bor nu är huset byggt 1991 med god ljudisolering. Det man hör mest är som ovan nämnt hissen, samt när grannar stänger/öppnar fönster, eller drar ner rullgardiner. Jag tror aldrig att jag hört ett enda ljud från grannen under, men han kanske hör oss.

Några goda vänner bodde i ett hus med en slags ventilschakt för badrummen. Hemma hos dem kunde man höra grannar gräla genom att öppna badrumsdörren . Det huset var innerstadshus byggt i mitten av 1980-talet.
Citera
2009-05-22, 22:47
Medlem
Elfrides avatar
Kan man få en rapport från en hyresgäst i ett äkta miljonprogrammsbygge á 1967 och gärna i Stockholmstrakten tro?

Även hus byggda 1928-1930 vilka är mkt vanliga i många städer.
Citera
2009-05-23, 00:58
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Kan man få en rapport från en hyresgäst i ett äkta miljonprogrammsbygge á 1967 och gärna i Stockholmstrakten tro?

Även hus byggda 1928-1930 vilka är mkt vanliga i många städer.

I äldre hus i centrala stockholm är det ofta så att man hör grannens radio eller när dom pratar i telefon detta är något jag inte klarar av för det känns som man bor i ett tält.
Sundbyberg har flera såna hus runtomkring vattentornet ovanför tunnelbanan där kunde man till och med höra grannen öppna kylskåpet.

Miljonprogram hus brukar inte vara någon större fara med att det hörs ljud från grannar dom är ofta byggda för barnfamiljer men visst finns det undantag.
Senast redigerad av svengöran 2009-05-23 kl. 01:00.
Citera
2009-05-23, 02:03
Medlem
Stonedboys avatar
Bor i hus hahahaha!

Lyhört som fan, bor flera i huset här. En liten fis och det hörs i hela huset. Inte kul.
Citera
2009-05-23, 02:03
Medlem
2 vaningen av totalt 3, byggt 1920-1940 orkar inte bry mej, tegel/cement.

Jag hör när grannen ovan pissar och drar toapappret från den där grejen i väggen, ekar i varenda rum. vet inte hur det kan vara möjligt.. Vanlig samtalston hörs igenom alldeles för tydligt från både grannarna vid sidorna och ovan, aldrig hört något underifrån.

Ytterdörren är så dåligt tätad att en ljuspringa syns från trappuppgången när det är tänt, med andra ord hörs djupa andetag när dom feta går uppför.

Tyvärr är det ett gäng nyinflyttade araber som inte vet vad det innebär att tala med normal ton utan dom sitter bredvid varann och gapar i mun, flera kvällari veckan till 11 minst och spelar sin musik. Dock är det befriande att inga barnfamiljer bor i området för dom förstör mest.

Aldrig mer en lägenhet som är byggd innan 2000-talet, ser inte charmen i att behöva höra grannen torka sitt arsle eller ens behöva veta vilken tv-kanal dom kollar på.
Citera
2009-05-23, 08:48
Medlem
killenmedfisks avatar
2a våningen av 4 byggt slutet på 50talet. inte så lyhört förutom i köket där vi har spjäll istället för köksfläkt så man hör vad grannen gör i köket om man är lite tyst. Annars är det bara trapphuset som låter så förjävla mycket. Låter som det är jordbävning när nån går upp högre än min lägenhet.
Citera
2009-05-23, 09:35
Medlem
Våning två av två möjliga. Huset byggt -78 har jag för mig. Betonghus, dock verkar det vara vanliga träväggar utåt.

Inte så värst lyhört. Man hör ingenting genom väggarna, däremot hör man när folk stänger sina dörrar (speciellt grannen snett under som verkligen smäller igen sin dörrjävel hela tiden, det fortplantar sig rätt bra i betongen).

Värst lyhört är det UTÅT....

Bor granne med samhällets konsumbutik, som även är idioternas träffpunkt. Bildörrar som slår igen, bussar, lastbilar m.m hörs tydligt och klart. Att lägga sig innan 23,30 är totalt meningslöst eftersom nattbussen kommer och ställer sig på tomgång 10m från huset. Låter som en tornado utanför...

Och just det, när grannen basar musik så hörs det rätt bra, inte på normal nivå utan när han vrider upp volymen. Förutom det hörs det ingenting, dock hade en annan granne en hund hos sig över helgen, en hanhund givetvis, lagomt lyckat när granne nr. 3 hade en löpande tik hos sig...Småhundars kåt ylande ekar nog genom vilken betongvägg som helst..
Citera
2009-05-23, 10:29
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ok det första huset var ett betonghus från tidigt 1960-tal, byggt i 8 våningar. Badrum vette mot badrum, så att det hördes genom den väggen kunde man ju anta, men tydligen fanns ingen förstärkt ljudisolering mellan lägenheterna. Däremot kan jag inte minnas att hissen hördes. Väggarna mot trapphuset var byggda i rejält tegel, man hörde inte ett ljud av grannarna den vägen.

Där jag bor nu är huset byggt 1991 med god ljudisolering. Det man hör mest är som ovan nämnt hissen, samt när grannar stänger/öppnar fönster, eller drar ner rullgardiner. Jag tror aldrig att jag hört ett enda ljud från grannen under, men han kanske hör oss.

Några goda vänner bodde i ett hus med en slags ventilschakt för badrummen. Hemma hos dem kunde man höra grannar gräla genom att öppna badrumsdörren . Det huset var innerstadshus byggt i mitten av 1980-talet.

Jag kom på efter att ha skrivit inlägget att i den första lägenheten var det faktiskt dubbla ytterdörrar, en bra finess mot både drag och ljud.
Citera
2009-05-23, 13:30
Moderator
rotadents avatar
Jag bor i ett smalhus från 1940-talet med tegelväggar. Grannarnas tv hör jag aldrig, hör aldrig konversationer och väldigt sällan fotsteg. Däremot hörs det när någon festar (dock inte så farligt) och så hör jag grannens gallskrikande unge svagt ibland (deras sovrum ligger vägg-i-vägg med vårt). Alltså inte särskilt lyhört, varit med om betydligt värre.

Förra huset jag bodde i var ett höghus byggt 1961, klassisk betonglåda. Där hörde jag aldrig grannarna alls, förutom grannarna ovanför som tycktes släpa tunga möbler över golvet på nätterna ibland. Runt 02.30 kunde det börja dunka och höras släpljud, vete fan vad de gjorde. Sen hörde jag dem bråka rejält en gång också, men det var genom min öppna balkongdörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in