Citat:
Under större delen av Västtysklands och Österrikes efterkrigshistoria har det varit lagligt att sprida revisionistiska uppfattningar. Förbuden kom först på 80- och 90-talet (när en generation, vars föräldrar inte deltog i kriget, blivit myndiga, och de flesta vittnen hunnit dö av hög ålder), så revisionisterna har haft flera årtionden på sig.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=17043210&postcount=39
Här är en historieskrivning från svenskt riksdagshåll 1991:
Citat:
Den mybildning som de första decennierna efter kriget endast odlades i små grupper av övervintrade nazister lanseras nu alltmer aggressivt i hela världen. Får denna mytbildning fotfäste, innebär det att den viktigaste av alla spärrar mot en nazistisk renässans har rivits ned. Då hotas inte bara judarna, utan hela det demokratiska samhället, i vårt land likaväl som i andra länder.
I andra europeiska länder, med längre erfarenhet av "revisionisternas" verksamhet, har man därför sett till att med rättssamhällets medel försöka motverka också denna form av rasistisk propaganda. Den federala högsta domstolen i Västtyskland beslöt redan 1979 att förnekande av Förintelsen måste betraktas som kränkande mot judar. I sin motivering påpekade domstolen bl.a att respekt för medvetandet om Förintelsen som historisk realitet är en garanti mot en upprepning i framtiden och ett grundläggande villkor för att judar skall kunna leva i Tyskland. Var och en som förnekar att Förintelsen ägt rum förnekar också varje jude den respekt som han eller hon har rätt till.
I Frankrike, där problemet med denna form av nynazistisk propaganda under senare år vuxit, har lagen numera ändrats så att även påståenden om att Förintelsen inte ägt rum kan straffas. Brottsrubriceringen är "r‚visionisme" och avser förnekande av brott mot mänskligheten. I samband med denna lagändring infördes också nya och mycket stränga straff- bestämmelser.
Ännu ett exempel är Canada, där lagen förbjuder spridande av falsk propaganda som kan leda till hat mot olika folkgrupper, vilket givit möjlighet att ingripa mot "revisionistisk" verksamhet. Enligt uppgift förbereds lagstiftning även i Österrike.
http://www.abbc2.com/islam/svenska/revision/texter/motion.htm
De tyskar som deltog i kriget behövdes inte hållas på mattan med sådana HMF-lagar, eftersom de mindes vad de hållit på med. Och sånt kunde de ju inte neka till…
När de som deltog i förintelsen dött kunde de övervintrade nazisterna sprida sin propaganda till en generation vars föräldrar inte deltog i kriget.
Den federala högsta domstolen i Västtyskland föregreps av
Mahler och hans RAF-anhang i sina misstankar om vad som
maskerades i deras land:
Citat:
Man brukar dela in RAF i tre generationer. Det kanske viktigaste inslaget i den första generationens motivstruktur var att många framstående före detta nazister i deras föräldrageneration tillhörde den samhälleliga eliten i 1960- och 1970-talets Västtyskland och innehade ett stort antal viktiga poster inom stats- och lokalförvaltningen samt i näringslivet. Enligt RAF:s synsätt var
Västtyskland bara en dåligt maskerad fortsättning av Tredje riket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_arm%C3%A9-fraktionen
Och….
Citat:
När en generation, vars föräldrar inte deltog i kriget, blivit myndiga, och de flesta vittnen hunnit dö av hög ålder[...]
…blev det nödvändigt för lagstiftarna ta bort den frihet som föräldrarna till den nya generationen hade efter kriget :
Citat:
Under större delen av Västtysklands och Österrikes efterkrigshistoria har det varit lagligt att sprida revisionistiska uppfattningar.
Innan lagstiftningen trätt i kraft kunde det gå till så här när den lagliga spridningen hejdades (1978) :
Citat:
Although it became an immediate best-seller in Germany -- unusual for a heavy 760-page work of history -- Dr. Diwald quickly learned what happens to even a prominent and reputable scholar who dares to cast doubt on a politically sensitive chapter of official history. As a result of the appearance of these two pages in a book written by a reputable historian and issued by a respectable publisher, that Diwald called "the problem of 'Auschwitz'," which had been quietly simmering among academics and Holocaust revisionists, suddenly burst into public attention. Quickly acceding to pressure from powerful groups, including boisterous protests from Jewish groups, sales of the first printing of 100,000 copies were immediately stopped, and a new edition with a hastily rewritten and "acceptable" section about the "final solution" was quickly substituted.
http://www.ihr.org/jhr/v13/v13n6p16_Diwald.html
Germar Rudolf citerar historikern Diwald här (det censurerade avsnittet ”the problem of Auschwitz” citeras i länken från ihr.org ovan), och kommenterar:
Citat:
Increasingly in recent years the freedom of science in the area of contemporary history has been constrained, in that scientists who offend against the ruling Zeitgeist through expression of their scientific views have their social reputations destroyed by political or media inquisitions or are threatened with loss of their professional standing. Sometimes the judicial system is brought in in order to add criminal prosecution to professional ruin. The recently intensified criminal prosecution of Revisionist opinion through the modification of Sec. 130 of the Penal Code (race persecution) on 1.12.1994 is a striking example of the growing inquisitorial drive in our society.
Prof. Hellmut Diwald has characterized this shielding of discussion on the Holocaust with the penal law as follows: [1]
In the history of the Third Reich there is no complex of questions that is more hopelessly kept from close examination by German historians than the horrible fate of the Jews during the war. The Basic Law of Bonn does guarantee the freedom of research and science. But a series of related decisions and convictions has shown that one would be well advised neither to expose oneself to the risk of being a test case for the freedom to invoke this fundamental right by choosing this subject matter nor to expose oneself to the lesser risk of even peripherally violating the 21st Penal Code Modifying Law of 13th June 1985 and provoking an indictment due to offense. This means that the very complex of questions of contemporary historical research has been made taboo that, together with the continually upheld theme of collective guilt, burdens the German people like no other event.
http://www.germarrudolf.com/work/Dignity.html
CaesarDavid påstår:
Citat:
Men oavsett vad - om förintelsen inte hade ägt rum, så har massor av tyska lägervakter, officerare och tjänstemän suttit med en massa förstahandsinformation som skulle ha gett anledning att tvivla på deras skuld. Under 64 år har allmänheten inte fått se eller höra spåret av någon sådan information.
________________________________________
Senast redigerad av CaesarDavid den Igår klockan 19:13.
Och det måste bero på att att ingen sådan förstahandsinformation som stöder revisionistiska påståenden existerar från dessa
massor av tyskar etc?
Har vi att göra med ett….
Citat:
Argumentum ad ignorantiam
Detta argument är en "vädjan till okunnighet" i så måtto att något påstås vara sant bara för att det inte bevisats vara falskt, eller vice versa. Men "frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro" (Carl Sagan). Egentligen är detta en variant av "falskt dilemma", eftersom det antas att något bara kan vara sant eller falskt. Ett par exempel:
i. "Det förekommer inga bevis för att Gud finns, alltså är han bara påhitt."
ii. "Ingen har kunnat motbevisa Guds existens. Därför måste han finnas!"
Inom exempelvis vetenskapen måste bevisbördan rimligtvis ligga på den som gör ett antagande eller lägger fram en hypotes. Det är dock inte samma sak som att postulera att det obevisade är falskt. Däremot räknas omvänd bevisbörda som ett med "argumentum ad ignorantiam" närbesläktat misstag. Detta med anledning av de principiella svårigheterna att bevisa en nullitet.
http://hem.passagen.se/argumentum/HTML-dokument/HuvudtextFrame.htm
Men den kniven skär åt båda hållen förstås (byt ut Gud och ”han” mot Förintelsen i exemplen i.och ii. ovan, så förstår ni problemet).
Fast lägervakterna etc kan ju ha hållt sig inom Vänlige Viktors ”åsiktsskinn”…
Citat:
Det ÄR brottsligt i de länder, som tydligen var nästan försvinnande få, att förneka Förintelsen.
Ändå vill jag se den som ENBART åker in för att han/hon framför denna åsikt och då enbart den på ett stillsamt men ändå offentligt vis.
Det är när man börjar propagera sitt förnekande som lagarna träder i kraft. Iallafall har inte jag hört talas om enskilda individer som burats in, så länge de håller sig hyggligt i skinnet.
/VV
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16774353&postcount=31
…och sett till att bara deras närmaste förtrogna och bekanta fått se eller höra
spåret (CaesarDavid), dvs ett slags självcensur…
Men det vet man ju inte, om man inte argumenterar
ad ignorantiam.