Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Men sanningen kommer ju ändå fram förr eller senare, annars hade vi ju inte vetat att det var fel person.
Ja, och det är ju det revisionismen bygger på. Och tecknen på rättsröta är tyvärr ganska uppenbar i det här fallet. Det är nog därför många attraheras av revisionism.
Citat:
Men är det inte otroligt att 100% som vetat vad som egentligen hände i de polska lägren skulle ha vittnat falskt, utan att ett enda revisionistiskt vittnesmål kommit fram på 64 år, när nästan alla har levt sitt liv till ända?
Vilket ju inte är sant. Det fanns personal som anklagades för att ha varit delaktiga i det systematiska dödandet medelst gaskammare, vilket de avfärdade, och framfört. En viss Aumeier höll på att bli tvingad att skriva under en bekännelse – mot sin faktiska ståndpunkt. Det får mig att reflektera lite över huruvida man kan ha tvingat f.d. lägersoldater att hålla tyst om vad de ”inte upplevde” eller till och med att skriva under falska bekännelser. Frågan är i alla fall väl värd att ställas.
Ett annat exempel är där en av segermakternas jurister (anonymt) skrev en bok där han ifrågasatte utsagorna under Nürnbergrättegångarna om att det förekommit massavrättningar medelst gaskamrar i västra Tyskland. Han hette visst Pinter, vill jag minnas. Så det har inte saknats revisionistisk verksamhet under de förflutna åren som varit till gagn för historien.
Citat:
Inte efter att BRD och DDR grundats 1949, med undantag för dem som dömts i rättegång.
Nu frågade jag iofs inte om vad som hände 4 år efter 2:a Världskrigets slut… Och det hade väl varit makabert av segermakterna att hålla meniga soldater inspärrade i lägren i så lång tid (även om USA haft godheten att hålla ett gäng islamistiska våldsverkare isolerade i ett läger på Kuba betydligt längre än så). Fakta är att tyska soldater hölls fångade, inte i dagar, utan i månader, kanske år, och att de tvangs att leva i samma misär som de ursprungliga lägerfångarna. Därav de väldigt höga dödstalen efter krigsslutet.
Citat:
Så den här kvinnan är alltså revisionist, eller stöder revisionisterna?
Nej, hon var en f.d. lägerfånge som berättade om sina upplevelser (och om vad hon INTE upplevt). Men hennes utsaga ligger ju i linje med den revisionistiska åskådningen om vad som hände (inte hände) på aktuellt läger.
Citat:
Rassinier har inte omvänt någon.
Rassinier – som felaktigt beskrivs som den förste revisionisten – ägnade sig åt att opponera mot överdrivna dödstal i lägren, främst de som framfördes i den samtida litteraturen om de naziststyrda koncentrationslägren. Hans kritik fick faktiskt några överlevare att erkänna att de överdrivit/farit med osanning om sina upplevelser. Hans budskap är nog mindre kontroversiell idag, i synnerhet som de turistanpassade koncentrationslägrens historia ifrågasätts av en bredare allmänhet.
Citat:
Revisionism är lagligt i 179 av världens länder, och var lagligt i hela världen fram till 1980-talet. Lagen är inget hinder för att vittna revisionistiskt.
Ha-ha-ha-ha-ha…! *skrattkramp* Nä, den diskussionen har vi tjatat om till leda. Den lär visst ha en egen tråd, ifall du inte visste det.
Citat:
Förvisso; de allra flesta människor som var i Polen under kriget såg aldrig någonsin en gaskammare in action. Men vad spelar det egentligen för roll?
Din följdfråga saknar relevans till vad jag skrev. Jag talade inte om ”de allra flesta människor som var i Polen”. Jag talade om de som levde i anslutning/omedelbar närhet till koncentrationslägren och som pratade personligen med fångarna (Minns att du frågade mig efter anonyma uppgiftslämnare).
Citat:
Så du hävdar att det aldrig någonsin funnits anklagelser om folkmord?
Nu cyklar du. Jag formulerade ett resonemang som är väldigt logiskt, och jag gjorde det på lättbegriplig svenska. Ändå tolkar du det fel. Om det inte förekom ett systematiskt dödande av lägerfångar i koncentrationslägren så kan det inte finnas vittnen. Resonemanget är logiskt. Men jag hävdar inte att det är så det gick till. Frågan är ju fortfarande öppen. Efter 64 år.
Citat:
Det har ju bevisligen funnits nazism i västvärlden även efter det förödande världskriget. Har inte dessa nazister brytt sig om att försöka rentvå sina vapenbröder?
Jag tror att det här är off-topic, och att frågan gör sig bäst under nazist-sektionen i Flashback. Men moderatorn här kanske tillåter ett försök till resonemang, om vi hänvisar till ursprungsfrågan om f.d. lägervakters kontakter med nynazister.
För det första vet jag väldigt lite om nazism. Jag vet däremot att många debattörer snabbt begagnar sig av epitet som ”nazist” i tid och otid. Inte ens inom svensk politik är vi förskonade från sådana vulgariteter; titt som tätt ser man insändare om Sverigedemokraterna som utpekas som ett nazistsympatiserande parti. Jag har väldigt svårt att föreställa mig att de du avser (nynazister inom Europa/Nordamerika) på något vis skulle kunna ge sådana fakta något större genomslag. Jag tycker att vi kan exkludera den aspekten.
Citat:
Mao bryr du dig inte om att ens försöka gräva fram några argument, utan lallar in i din fantasivärld där ondskefulla sionister tar livet av de hedervärda ariska lägervakterna på löpande band.
Jag kan inte hjälpa dig med att du lider av sådana vanföreställningar. Ditt uttalande avslöjar mer om vad du är för en slags undermålig debattör än något om mina sympatier/antipatier mot judar eller nazister. Du borde faktiskt be om ursäkt för dina sista rader i det där inlägget. Jag har i alla fall hållit god ton mot dig.
Det är möjligt att din debatteknik bygger på att vara vulgär, oförskämd och motbjudande. Men tro inte att det kompenserar dina kunskapsbrister.
Skäms på dig, C-D!
Tack för ordet!