2009-05-22, 12:49
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleary
Men till det bättre eller till det sämre, är frågan....

Givet att summan som människor tvingas betala är lika stor som idag så skulle jag gissa att pengarna skulle komma till större nytta än idag.
Citera
2009-05-22, 13:13
Medlem
Tanken bakom skatt kunde ju vara ett krav på att alla som vill vara en del av samhället med de fördelar detta kan tänkas innebära, bör bidra, (- om med lika mycket pengar, efter förmåga eller på något annat sätt).

Poänger med att låta skattebetalaren sköta fördelningen mellan de godkända ändamålen, är dels spridningen av makten, - suget efter makten över skattemedlens spenderande är det som fått in makthungriga i centrala positioner istället för kloka och omdömesgilla. - Dels att, under en sådan ordning, produktionen av tjänsterna i fråga kan släppas ut i den normala konkurrensutsatta ekonomin.
Citera
2009-05-22, 17:38
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyMS
Är inte själva grund iden med skattepengar att du INTE skall få bestäma själv över dem. Om man får själv bestämma vad man vill lägga sina "skattepengar" varför ha skatt alls?

Good point ;-) Men i de flesta samhällen önskar ju majoriteten av befolkningen att vissa saker ska finansieras gemensamt. Vilka saker dessa ska vara är en annan sak, men genom att rösta på de olika partierna "väljer" vi deras "paketlösningar" på hur skattepengarna ska fördelas.
Citera
2009-05-22, 19:06
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Givet att summan som människor tvingas betala är lika stor som idag så skulle jag gissa att pengarna skulle komma till större nytta än idag.

Troligen. Eller, tja, kanske? Ju mer jag tänker på den här vansinniga idén, desto mer osäker blir jag.

Det är rätt lätt att förutspå vad ideologiskt övertygade människor, oavsett ideologisk färg, skulle välja att lägga sina skattepengar på. Men tyvärr tror jag att en stor del av Sveriges befolkning inte är särskilt intresserad av ideologi, varför det blir svårt, iallafall för mig, att gissa hur "den stora massan"
skulle resonera.

Skulle barnfamiljer lägga alla sina skattepengar på barnomsorg/skola? Skulle pensionärer/sjuka istället välja vård/läkemedelssubventioner? Hur skulle de som inte faller in under dessa kategorier resonera?

Det finns otaliga opinionsundersökningar som visar vilket parti folk skulle rösta på, men finns det några studier som visar vad de skulle vilja lägga sina skattepengar på?
Citera
2009-05-22, 19:15
Medlem
Är man ängslig för att den korkade massan skulle använda sina pengar omdömeslöst, är ett steg i rätt riktning, att låta varje parti göra sin egen budget och låta antal röster på ett parti avgöra hur stor andel av skatteintäkterna de fick bestämma över.

Ett steg till skulle vara att varje folkvald fick göra ett förslag till fördelning och den individuelle skattebetalaren fick välja att fördela sina pengar enligt något av dessa förslag.

Den största poängen: att kunna släppa ut produktionen av de skattefinansierade tjänsterna i den normala konkurrensutsatta ekonomin, får man dock bara genom att gå hela vägen.
Senast redigerad av Bo39 2009-05-22 kl. 19:18.
Citera
2009-05-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Är man ängslig för att den korkade massan skulle använda sina pengar omdömeslöst
Om den stora massan är så inkompetenta att den inte kan spendera pengar på ett sådant sätt att det maximerar deras intressen hur i hela friden kan man då anse kompetenta nog att rösta?
Citera
2009-05-22, 22:28
Medlem
Fuskats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleary
Mjae, troligen blir det inte det, eftersom om varje skattebetalande person själv fick välja var deras skattepengar skulle placeras, tror jag nog att en avsevärd andel fortfarande skulle välja att lägga mycket pengar på skola, sjukvård etc.

Men med lite tur, skulle kanske rättsväsendet få mer skattemedel än idag, medan kanske fjompiga kulturprojekt skulle gå under. Inte på långa vägar en NV-stat, men kanske ett steg på vägen?

Fast, å andra sidan, risken finns ju också att skattebetalarna lägger sina skattepengar på vård, barnomsorg etc i HÖGRE utsträckning än dessa områden får fördelat pengar till sig idag....jag vet faktiskt inte hur Medelsvensson hade resonerat.

Vad tror ni, hade fördelningen av skattepengar sett annorlunda ut om folk fått "placera" sina skattepengar fritt?
Jag kanske missförstod idén, du menade väl att man skulle få välja hur mycket man skulle betala, inte bara var skatterna skulle hamna? Isf är det NV alt AK. Idén i en NV-stat är ju inte att det inte ska finnas någon sjukvård, bara att den ska drivas utan tvånd, så långt hoppas jag att vi är överens?
Citera
2009-05-22, 22:48
Medlem
Citat:
Om den stora massan är så inkompetenta att den inte kan spendera pengar på ett sådant sätt att det maximerar deras intressen hur i hela friden kan man då anse kompetenta nog att rösta?

Jag antar att du menar att det inte behövs någon skatt. Jag talade nu om läget där man betalar sin skatt för att man vill vara medlem av ett samhälle som erbjuder förmåner man vill ha del av. liksom man betalar avgift för medlemskap i en klubb där man kan njuta av en varm och ombonad miljö tillsammans med likasinnade. - Något som ingen kan hävda strider mot någon likberal princip.
Citera
2009-05-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Jag antar att du menar att det inte behövs någon skatt. Jag talade nu om läget där man betalar sin skatt för att man vill vara medlem av ett samhälle som erbjuder förmåner man vill ha del av. liksom man betalar avgift för medlemskap i en klubb där man kan njuta av en varm och ombonad miljö tillsammans med likasinnade. - Något som ingen kan hävda strider mot någon likberal princip.
Nej jag menar att om man inte anser att "pöbeln" är tillräckligt kompetent att agera för sitt eget bästa kan personen i fråga inte vara kompetent nog att rösta.

"avgift för medlemskap i en klubb" är frivilligt och man kan när som helst sluta vara medlem, skatt är däremot INTE frivilligt och om du försöker sluta kommer staten initiera våld mot dig tills du ger upp och betalar eller är död.

Visst i ett liberalt samhälle finns det inget som hindrar dig att skapa en "välfärds klubb". Vad som inte är möjligt är att tvinga andra med våld att vara medlemmar. Jag skulle skälv vara internerad av ett "välfärds" klubb för sjukvård,äldrevård och skola, dock inte för hattmuseum.
Citera
2009-05-23, 05:26
Medlem
Citat:

Den invändningen är ju lika irrelevant för ett samhälle som för en klubb.

En golfklubb t ex som är medlemsägd och där du har rösträtt. Du vägrar betala medlemsavgift för att du menar att det är mycket bättre att var och en betalar för vad han vill ha efter hand.

Frågan är varför du försöker hitta invändningar mot ett genialt förslag till en verklig liberal reform som skulle göra landet hälften så toppstyrt och dubblera individens makt över sina pengar.
Citera
2009-05-23, 17:14
Medlem
pollenpers avatar
Jag skulle ge pengarna till militären mot villkoret att de rustar Bodens fästning, så den kan motstå alla tänkbara angrepp.
Citera
2009-05-23, 22:12
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskat
Jag kanske missförstod idén, du menade väl att man skulle få välja hur mycket man skulle betala, inte bara var skatterna skulle hamna? Isf är det NV alt AK. Idén i en NV-stat är ju inte att det inte ska finnas någon sjukvård, bara att den ska drivas utan tvånd, så långt hoppas jag att vi är överens?
Nja, ursprungstanken var att initialt behålla dagens skattetryck, men låta medborgarna avgöra fördelningen genom att fördela sina skattepengar t.ex i samband med deklaration. Men naturligtvis tycker jag det vore en bättre idé med en frivillig skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in