2009-05-20, 19:19
Medlem
Clearys avatar
En galen tanke, jag vet. Men jag har inte kunnat släppa den här idén.

Hur hade det sett ut om vi istället för att låta politiker bestämma över våra skattepengar, SJÄLVA fått välja vad de skulle gå till, t.ex genom att vid deklarationen kryssa i ”jag vill att alla mina skattepengar går till polisväsendet”, eller något annat lämpligt?

Missförstå mig rätt nu – jag förordrar en nattväktarstat, och ser därför inte på skatt med blida ögon, men frågan är hur vi kommer dit. Ett alternativ är att stödja LP. Ett annat är att försöka påverka ”halvliberala” partier som fp & c att bli mer liberala. Eller så kan man försöka inspirera den stora massan åt en mer liberal riktning.

Dock funderar jag ibland på om inte den snabbaste vägen skulle vara om skattebetalarna själva fick bestämma över vad deras pengar gick till? Visst skulle vi få en del muppar som gladeligen skänkte hela sin skattepeng till bevarandet av kulturpersonligheters gravar eller liknande. Men jag tror också att om medelsvensson blev tvungen att sätta sig ner och prioritera, så skulle en stor del av befolkningen komma fram till att polisväsendet mm skulle vara rätt viktigt, och ekonomiposter som ”kultur” skulle få betydligt mindre än idag.

Frågan är om inte Sverige skulle komma närmare nattväktarstaten med ett sådant här system? Eller är jag bara naiv nu? Vad tror ni?
Citera
2009-05-20, 19:22
Medlem
Abo jävla rasse då skulle vi inte få några invandrare som kan terrorisera oss

dock en jävligt bra tanke som jag också tänkt på...fast vissa saker hade gått i graven direkt då..." typ kulturnämnden/ teater och sånt " som du sa...
Citera
2009-05-20, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cleary

Hur hade det sett ut om vi istället för att låta politiker bestämma över våra skattepengar, SJÄLVA fått välja vad de skulle gå till, t.ex genom att vid deklarationen kryssa i ”jag vill att alla mina skattepengar går till polisväsendet”, eller något annat lämpligt?

Att minska statens verksamhetsområden, så att de som t.ex. vill gå på hattmuseum eller skaffa en bra sjukförsäkring får bekosta detta själva, är väl den bästa lösningen. Varför måste allt ske via staten och skatten? Att ge skattebetalaren individuellt medinflytande löser inte det som är grundproblemen med skatten.
Citera
2009-05-20, 19:42
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Att minska statens verksamhetsområden, så att de som t.ex. vill gå på hattmuseum eller skaffa en bra sjukförsäkring får bekosta detta själva, är väl den bästa lösningen. Varför måste allt ske via staten och skatten? Att ge skattebetalaren individuellt medinflytande löser inte det som är grundproblemen med skatten.

Jag vet, jag håller med dig i sak. Ser på det här förslaget som en av många lite mer pragmatiska sätt att uppnå NV-staten. Vilket är ditt alternativ?
Citera
2009-05-20, 19:49
Medlem
Jag har återkommande luftat denna idé sedan 1976.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=392596 - punkt 7.
Senast redigerad av Bo39 2009-05-20 kl. 19:51.
Citera
2009-05-20, 20:03
Bannlyst
Citat:
Jag vet, jag håller med dig i sak. Ser på det här förslaget som en av många lite mer pragmatiska sätt att uppnå NV-staten. Vilket är ditt alternativ?

Först och främst bör staten sälja ut alla hattmuseum och annat trams, och fokusera på sin kärnverksamhet, dvs rättsväsendet. Och försöka finansiera sin verksamhet genom sådana avgifter som inte anses lika kränkande som skatt (då detta kan upplevas som ett sorts straff för framgång). Sådana avgifter är väl böter, miljöavgifter, och kanske en sorts kombinerade visumavgifter/uppehållsavgifter/plattskatt så att de som vill vara i landet betalar en fast avgift per dygn (mängdrabatterat lämpligtvis, så att en turist som stannar i en vecka betalar mer per dygn än nån som är bofast).

Skulle detta ändå inte räcka, tja, do the math. Då måste man kanske behålla viss skatt. Även om detta är "hemskt" så är det ju verkligheten vi lever i, inte teorin. Det intressanta är därför att skattesänkningarna faktiskt inträffar (för varje månad, vecka och DYGN det kan påskyndas, desto bättre) snarare än att dividera om hur nära noll man BORDE hamna en vacker dag (en dag som aldrig inträffar eftersom man enbart resonerat teoriskt, inte realistiskt).
Senast redigerad av TotalLiberal 2009-05-20 kl. 20:05.
Citera
2009-05-20, 22:28
Medlem
Fuskats avatar
Citat:

Missförstå mig rätt nu – jag förordrar en nattväktarstat, och ser därför inte på skatt med blida ögon, men frågan är hur vi kommer dit. Ett alternativ är att stödja LP. Ett annat är att försöka påverka ”halvliberala” partier som fp & c att bli mer liberala. Eller så kan man försöka inspirera den stora massan åt en mer liberal riktning.

Dock funderar jag ibland på om inte den snabbaste vägen skulle vara om skattebetalarna själva fick bestämma över vad deras pengar gick till? Visst skulle vi få en del muppar som gladeligen skänkte hela sin skattepeng till bevarandet av kulturpersonligheters gravar eller liknande. Men jag tror också att om medelsvensson blev tvungen att sätta sig ner och prioritera, så skulle en stor del av befolkningen komma fram till att polisväsendet mm skulle vara rätt viktigt, och ekonomiposter som ”kultur” skulle få betydligt mindre än idag.

Frågan är om inte Sverige skulle komma närmare nattväktarstaten med ett sådant här system? Eller är jag bara naiv nu? Vad tror ni?
Eh? Det är en NV-stat. Eller AK om även skatten till polis m.m är frivillig.
Citera
2009-05-22, 11:54
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Först och främst bör staten sälja ut alla hattmuseum och annat trams, och fokusera på sin kärnverksamhet, dvs rättsväsendet. Och försöka finansiera sin verksamhet genom sådana avgifter som inte anses lika kränkande som skatt (då detta kan upplevas som ett sorts straff för framgång). Sådana avgifter är väl böter, miljöavgifter, och kanske en sorts kombinerade visumavgifter/uppehållsavgifter/plattskatt så att de som vill vara i landet betalar en fast avgift per dygn (mängdrabatterat lämpligtvis, så att en turist som stannar i en vecka betalar mer per dygn än nån som är bofast).

Mm, kan tänkas. Men detta känns för mig mer som närmare "målet" än mitt förslag, som jag ser som ett av många möjliga sätt att nå målet. Undrar om det inte är enklare att börja förändra ett system vi redan har (låt människor själva välja vad deras skatt ska gå till), för att i ett senare skede börja minska skattetrycket. Detta skulle eventuellt kunna "sålla bort" hattmuseum och liknande.
Citera
2009-05-22, 12:05
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskat
Eh? Det är en NV-stat. Eller AK om även skatten till polis m.m är frivillig.

Mjae, troligen blir det inte det, eftersom om varje skattebetalande person själv fick välja var deras skattepengar skulle placeras, tror jag nog att en avsevärd andel fortfarande skulle välja att lägga mycket pengar på skola, sjukvård etc.

Men med lite tur, skulle kanske rättsväsendet få mer skattemedel än idag, medan kanske fjompiga kulturprojekt skulle gå under. Inte på långa vägar en NV-stat, men kanske ett steg på vägen?

Fast, å andra sidan, risken finns ju också att skattebetalarna lägger sina skattepengar på vård, barnomsorg etc i HÖGRE utsträckning än dessa områden får fördelat pengar till sig idag....jag vet faktiskt inte hur Medelsvensson hade resonerat.

Vad tror ni, hade fördelningen av skattepengar sett annorlunda ut om folk fått "placera" sina skattepengar fritt?
Citera
2009-05-22, 12:15
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Vad tror ni, hade fördelningen av skattepengar sett annorlunda ut om folk fått "placera" sina skattepengar fritt?

Radikalt annorlunda.
Citera
2009-05-22, 12:22
Medlem
Citat:
Är inte själva grund iden med skattepengar att du INTE skall få bestäma själv över dem. Om man får själv bestämma vad man vill lägga sina "skattepengar" varför ha skatt alls?
Citera
2009-05-22, 12:35
Medlem
Clearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Radikalt annorlunda.

Men till det bättre eller till det sämre, är frågan....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in