2016-07-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Provade ett par gråa idag. Set väldigt snyggt ut, så kör på det! Fluga på bröllop? Bra eller dåligt? Knyter givetvis min egen, ingen clip-on.

Blir säkert galant. Jag föredrar närmast undantgslöst slips framför fluga, men det är väl en smakfråga.
Citera
2016-08-03, 03:44
Medlem
Frågor angående högtidsdräkt,

Jag är bjuden och klädkoden är tydligen högtidsdräkt, d.v.s frack eller folkdräkt. Jag äger inte frack, däremot har jag hela fyra (!!) folkdräkter. Problemet är att jag härstammar från ett utomeuropeiskt land och detsamma gäller för dessa folkdräkter.

Jag undrar om det mot någon etikettregel eller om det finns några begränsningar i frågan?
Citera
2016-08-03, 05:18
Medlem
LaaseUWs avatar
Utan att veta vilken typ av tillställning det gäller men om dina folkdräkter är färgglada eller visar hud är det nog bättre om du hyr en frack.

Visst skulle du kunna dyka upp i en Manchurisk folkdräkt utan att kanske bryta mot någon regel men jag tvivlar på att det skulle vara uppskattat.

Värden har valt en klädkod av en anledning.

Lycka till och ha en underbar afton.
Citera
2016-08-03, 06:02
Medlem
Är inte detta en fråga bättre ställd till värden än till oss dödsknarkarnazister och SJW's här på FB?

Jag personligen hade uppskattat att någon kom med något annorlunda, jämfört med att se 18 pers i samma trista svenska folkdräkt.
Citera
2016-08-03, 08:38
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2016-08-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lepaca
Är inte detta en fråga bättre ställd till värden än till oss dödsknarkarnazister och SJW's här på FB?

Jag personligen hade uppskattat att någon kom med något annorlunda, jämfört med att se 18 pers i samma trista svenska folkdräkt.

Spontant borde man väl kunna ha annan folkdräkt så länge man har en hyffsad koppling till regionen i fråga.
Citera
2016-08-04, 00:48
Medlem
gersmans avatar
Högtidsdräkt är paraduniform eller frack. Lång klänning för damerna.
Citera
2016-08-04, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Högtidsdräkt är paraduniform eller frack. Lång klänning för damerna.

Även folkdräkt...
Citera
2016-08-05, 17:37
Medlem
Klädkod kavaj, att bara ha väst?

Nu är det så att jag inom kort ska på flera tillställningar när dresscoden är kavaj. Jag trivs dock inte i kavaj och söker ett annat likväl uppklätt alternativ. Vill inte bli tittad snett på samtidigt som jag hellre har på mig någonting som jag passar i än inte.
Många säger att det absolut inte är okej att endast ha skjorta och väst utan kavaj men har ni något annat förslag i så fall?
Jag har tänkt mig att ha på mig finskor, kostym chinos, skjorta, väst och eventuellt fluga eller slips. Vad tror ni om detta?
Citera
2016-08-05, 17:39
Medlem
Nej, det är inte ok att skippa kavajen när det är klädkod kavaj. Vidare är det heller inte ok att ha chinos. Du ska ha en hel kostym med matchande byxor.
Citera
2016-08-05, 18:24
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detskavaratyst
Nu är det så att jag inom kort ska på flera tillställningar när dresscoden är kavaj. Jag trivs dock inte i kavaj och söker ett annat likväl uppklätt alternativ. Vill inte bli tittad snett på samtidigt som jag hellre har på mig någonting som jag passar i än inte.
Många säger att det absolut inte är okej att endast ha skjorta och väst utan kavaj men har ni något annat förslag i så fall?
Jag har tänkt mig att ha på mig finskor, kostym chinos, skjorta, väst och eventuellt fluga eller slips. Vad tror ni om detta?

Vad är kostym chinos?

Är dresscoden kavaj så ska du ha hel kostym och inget annat.
Citera
2016-08-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Vad är kostym chinos?

Är dresscoden kavaj så ska du ha hel kostym och inget annat.
Jag tycker nog han bör sätta på sig skjorta, skor och strumpor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in