2017-01-28, 16:36
Medlem
Mycket vackra klänningar alla tre. Dock, är de kanske inte direkt lämpliga vid en vigsel i kyrkan. Man bör visa respekt för kyrkorummet anser jag. Välj en lite längre klänning och ha en schal/bolero under själva vigselakten.
Hör med prästen om de har några regler kring klädsel, det varierar hur liberala man är.
Citera
2017-01-28, 16:41
Medlem
MrChows avatar
Jag är nog benägen att hålla med de två tidigare postarna! En så kort klänning signalerar brist på smak och att man lider av ett bekräftelsebehov från sin omgivning.

Satsa på något klassiskt, det går att "piffa" till dem med färgade sidenband som matchar skorna och herrens val av accessoarer och en fin tiara om man nu tvunget inte vill vara för klassisk.
Citera
2017-01-28, 18:53
Medlem
vitapumpss avatar
Det bröllop jag var med om då min väninna gifte sej och jag var brudtärna ägde inte rum i en frikyrka utan i svenska kyrkan. Bruden hade som jag redan nämnt en knäkort klänning och det hade jag också. Ingen hade några negativa synpunkter i varje fall inte vad jag hörde. Tvärtom fick bruden och även jag komplimanger efteråt på bröllopsfesten. Jag tror det var ärligt menade.

Visst kan en knäkort brudklänning verka vågad. Det kan jag inte förneka. Men det betyder ju inte att man anspelar på sex bara för att man visar sina snygga ben. Men en del tror ju det tyvärr. Jag vill gärna ha kort brudklänning eftersom jag skulle känna mej obekväm i en långklänningen. Vet det eftersom jag i min garderob har en lång balklänning som jag bara använt ett fåtal gånger.
Citera
2017-01-29, 10:51
Medlem
Guldzebrans avatar
Klänningarna du länkar till är ju dock inte knälånga utan lårkorta, vilket gör stor skillnad. Själv gifte jag mig i en knälång klänning från Lindex. Iofs inte i kyrkan utan borgerligt utomhus. Klänningen var vit, ärmlös och med djup rygg. Jag har svårt att hitta bilder på den på nätet men länkar till en utgången Tradera-auktion där man kan se bilder. Jag la till en underkjol för att få lite mer vidd i kjolen, sydde in klänningen lite i sidorna för bättre passform samt la till ett band i midjan med rosett bak.

http://www.tradera.com/item/301744/270528940/ny-klanning-holly-whyte-lindex-brudklanning-rockabilly (Scrolla ner lite så kan man bläddra bland fler bilder på klänningen).

Jag kan tycka att de klänningar du länkar till lämpar sig bättre till bröllopsfesten än till kyrkvigseln. Det är inte helt ovanligt att man byter om mellan vigsel och fest till en klänning som passar bättre att festa i än klänningen man bär under vigselakten.
Citera
2017-01-30, 10:22
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar och raderat tjafs. Tänk också på att detta är forumet för Klassisk stil.

/Moderator
Citera
2017-04-26, 13:35
Medlem
J.Bergs avatar
Bröllop -Slips till mörkblå kostym

Jag ska på bröllop i helgen och tänkte ha på mig en mörkblåblå kostym (inte navy) och undrar vad för slips jag skall ha för att det ska se fint ut, samt passa in på ett bröllop. Är det mönstrat? Ska den vara blå? Vilken nyans av blå ska man göra då, ljusare eller mörkare än kostymen?

Tusen, tusen tack för all hjälp!
Citera
2017-04-26, 13:43
Medlem
DrPwgyms avatar
Vilka färger äger du idag på slipsar?
Jag skulle tagit på mig framför en spegel och testat mig fram. Men jag tycker inte du skall ha vit slips till en vit skjorta. Röd förknippas med julen för mig. Men svart fungerar ju, eller ljusblå, eller kanske lila eller ljusrosa.
Ha en fin helg !
Citera
2017-04-26, 14:17
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Svart eller vit betyder begraving.
Alla andra färger ok.
Citera
2017-04-26, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Svart eller vit betyder begraving.
Alla andra färger ok.
Nja, skulle nog säga att svart slår de flesta andra färger.
Citera
2017-04-26, 14:43
Medlem
J.Bergs avatar
Vit eller svart kommer jag inte köra på, röd känns inte så aktuell heller.

Äger svart, mörkblå och silverblå bland slipsar. Tycker att ingen passar.
Citera
2017-04-26, 14:53
Bannlyst
Mörkare blå än kostymen eller mörkgrå kanske? Med något mönster?

Ja, man får passa sig med slips till blå kostym så att man inte ser ut som en politiker från Moderaterna.
Citera
2017-04-26, 15:03
Medlem
stepe543s avatar
Du skriver inget om vilken skjorta du tänkt dig! Ska du ha en helvit skjorta så passar det bättre med en mörkare slips. Ljusblå skjorta likaså!
Personligen kan jag tycka att det blir väldigt stiligt att välja en skjorta som är rosa om kostymen är så där mörkblå att det nästan blir svart. Och då kanske den silverblå skulle passa.

Föreslår att du försöker utöka din slipsgarderob om du har möjlighet, eller låna av någon polare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in