2009-05-21, 15:32
Medlem
olskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT-snubben
Med kavaj syftar man på överdelen av en kostym, dvs. "jackan"

Tack för att du berättade det. Jag trodde det hette kostymjacka eller så...
Nejdå, jag talar som sagt inte om plagget kavaj utan om klädkoden kavaj vilket är två helt olika saker!
Citera
2009-05-21, 15:52
Medlem
Garbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallp
Kan också påpeka att jag inte vill slänga ut en förmögenhet på kostymen och att dresscoden på bröllopet är kavaj/kostym..

Eftersom klädkoden är kavaj skulle jag rekommendera en blå Tiger-kostym. Något dyr men med klassisk snitt och färg göra att du kan använda den länge.
Citera
2009-05-21, 19:37
Medlem
Pörrs avatar
http://2.bp.blogspot.com/_qjpwnPW4c1o/SEUrwcG1cLI/AAAAAAAADeI/_l6jt1DCnGA/s1600-h/6028Ianweb.jpg

Et voilà! Dock bör du skippa bögslungan.
Citera
2009-05-21, 19:43
Medlem
jo den kostymen är jävligt fräsch något sådant skulle man vilja ha men som du säger skippa väskan =) jo men alltså jag menar att inte spendera en förmögenhet alltså hur mycket som helst men second hand är ju att gå ner sig lite för mycket haha..

Vet att de som ska på bröllopet ska ha kostym så jag funderar mest på beige eller marinblå? vad ska man matcha för slips och skor till respektive beige och marinblå? Vet att bruna skor blir jävligt snyggt iaf
Citera
2009-05-21, 21:31
Medlem
nylndrs avatar
http://faaashion4fun.blogspot.com/2009/04/kladkoder-brollop.html
Citera
2009-06-15, 17:18
Medlem
olskis avatar
Känns onödigt att starta ny tråd så jag provar här ist..

Är bjuden på ett bröllop i slutet av augusti. På inbjudan står det att klädkoden är kavaj.
Vet mycket väl att kavaj enligt gammalt betyder mörk kostym, men det var flera år sedan jag var på en liknande tillställning med den klädkoden. Undrar därför lite hur det brukar se ut idag? Ni som varit på bröllop och liknande men klädkoden kavaj, hur klär sig folk? Eftersom bröllopet är i augusti, är det ok att ha en ljus kostym, t ex beige istället för den mörkblå som det blir annars?
Citera
2009-06-15, 18:06
Medlem
Great Gargamels avatar
Jag hade på mig en svart skräddarsyd kostym med vit skjorta och en röd slips.
Citera
2009-08-14, 00:22
Medlem
olskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olski
Känns onödigt att starta ny tråd så jag provar här ist..

Är bjuden på ett bröllop i slutet av augusti. På inbjudan står det att klädkoden är kavaj.
Vet mycket väl att kavaj enligt gammalt betyder mörk kostym, men det var flera år sedan jag var på en liknande tillställning med den klädkoden. Undrar därför lite hur det brukar se ut idag? Ni som varit på bröllop och liknande men klädkoden kavaj, hur klär sig folk? Eftersom bröllopet är i augusti, är det ok att ha en ljus kostym, t ex beige istället för den mörkblå som det blir annars?

Bump!
Dags att åka hem i helgen och se över kostymerna... Någon som kan hjälpa?
Citera
2009-08-15, 18:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olski
Bump!
Dags att åka hem i helgen och se över kostymerna... Någon som kan hjälpa?

Både mörkblå och ljus är ok. Dock ska svart kostym undvikas på bröllop.
Citera
2009-08-16, 12:44
Medlem
joppes avatar
Kostym till bröllop låter lite fel, men om det är det brudparet önskar, så får man rätta sig till det. Folk blir ju till och med gifta i smoking, så traditionell etikett gäller sällan.

Köp en kostym som du även kan använda till annat.
Citera
2009-08-16, 18:54
Medlem
olskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Både mörkblå och ljus är ok. Dock ska svart kostym undvikas på bröllop.

Tack för bra svar!
Står mellan just beige och mörkblå. De svarta har jag enbart på begravningar.

Joppe: Kan du förklara vad du menar med, Folk blir ju till och med gifta i smoking, så traditionell etikett gäller sällan.
Citera
2010-03-04, 18:35
Medlem
MajorMongos avatar
Ska på bröllop i maj, men jag har lite funderingar.
Klädsel kavaj står det i inbjudan, efter lite googlande har jag läst mig till att klädsel kavaj innebär lite ljusare kostym om det passar, dock att detta inte gäller vid bröllop då klädsel kavaj fortfarande betyder mörk kostym.

Att bära vit skjorta är ju då ett måste, men svart slips skippar jag såklart. Vad för färg till slips? Fluga rent av? Har läst att man både kan ha fluga eller slips, men i vilka färger? Är det dova färger som gäller till en modesvart kostym på bröllop eller kan man addera lite färg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in