2007-05-16, 20:58
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack för alla goda råd och tips i denna tråd, fått mycket matnyttig information!

Precis som det nämndes i tråden så är det en konflikt mellan praktikern och den mer nöjeslystna. En kostym kan jag använda till vardags i jobbet men å andra sidan gör just det faktumet att det inte blir lika högtidligt.

Frack har jag bara burit vid ett tillfälle, examensbalen. Spelar ens kroppslängd någon roll beträffande vilket plagg man väljer? Jag är 1.92 m.ö.h. och jag har hört flera säga att frack och frock coat inte passar om man är riktigt lång. *osäker*.

Blir det kostym så blir det definitivt svart eller väldigt mörk med champagnefärgad väst.

Vad du än väljer....Lycka till med giftermålet!
Citera
2007-05-16, 23:24
Bannlyst
Citat:
Tack för alla goda råd och tips i denna tråd, fått mycket matnyttig information!

Precis som det nämndes i tråden så är det en konflikt mellan praktikern och den mer nöjeslystna. En kostym kan jag använda till vardags i jobbet men å andra sidan gör just det faktumet att det inte blir lika högtidligt.

Frack har jag bara burit vid ett tillfälle, examensbalen. Spelar ens kroppslängd någon roll beträffande vilket plagg man väljer? Jag är 1.92 m.ö.h. och jag har hört flera säga att frack och frock coat inte passar om man är riktigt lång. *osäker*.

Blir det kostym så blir det definitivt svart eller väldigt mörk med champagnefärgad väst.
Frock coat passar aldrig in i sammanhanget, det är ju en jävla turk jacka som en sensk designer påsåtår sig ha kommit på men är egentligen ett typiskt plagg från medelhavsländerna. Nej satsa på frack finns ingenting som man bär upp lika snyggt som en frack. Om du ska välja kostym välj då djup marin då etiketten faktiskt säger att svart är för begravning
Citera
2007-05-17, 12:57
Medlem
I Harper's Bazaar är det ofta bildreportage från fint folks bröllop.

Då Delphine Arnault gifte sig i en couture klänning (by Dior) så har gubbarna på bilderna från vigselcermonin ljus slips, ljus väst och en svart jacka med samma snitt som jaquetten.

Efter kyrkvigseln är det klädbyte och till middagen bär bruden en enklare couture klänning utan släp medans brudgummen (Alessandro Vallerino Gancia) drar på sig en smoking (?) by Dior Homme som bärs med svart fluga och vit skjorta med svarta knappar. De flesta gubbarna på bilderna har samma klädsel som brudgummen med vissa undantag: Karl Lagerfeld har en gigantisk fluga, kedjor, och alligator-boots och fingerlösa handskar. Galliano bär jeans och Hedi Slimane är klädd i svart, från topp till tå. Marc Jacobs har som vanligt sina vita sneakers och svarta byxor. En slips skymtar dock fram under den svarta tröjan.

I ett annat nummer där filmfolk gifter sig har brudgummen en gigantisk vit linnekostym och gästerna är klädda lite hursomhelst.
Citera
2007-05-17, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
I Harper's Bazaar är det ofta bildreportage från fint folks bröllop.

Då Delphine Arnault gifte sig i en couture klänning (by Dior) så har gubbarna på bilderna från vigselcermonin ljus slips, ljus väst och en svart jacka med samma snitt som jaquetten.
Jaquette eller morning suit/dress/coat som det heter på engelska är ju antingen grå eller svart och används på eftermiddagen förr till kl 15:00 precis som dess kusin citydress, för att sedan bytas mot afton klädsel som innebär smoking eller frack för männen. Samma regel användes förr gällande männens skor att man kunde ha bruna fram till kl 17:00 för att bytas mot svarta.
Citera
2007-05-21, 14:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Vad du än väljer....Lycka till med giftermålet!
Tack så mycket!
Citera
2007-05-21, 14:58
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Frock coat passar aldrig in i sammanhanget, det är ju en jävla turk jacka som en sensk designer påsåtår sig ha kommit på men är egentligen ett typiskt plagg från medelhavsländerna. Nej satsa på frack finns ingenting som man bär upp lika snyggt som en frack. Om du ska välja kostym välj då djup marin då etiketten faktiskt säger att svart är för begravning
Tack för hjälpen, dina ord har nått fram och till helgen när jag skall ut med svärmor som smakråd kommer det nog bli att införskaffa en frack.
Citera
2007-05-21, 18:08
Bannlyst
Citat:
Tack för hjälpen, dina ord har nått fram och till helgen när jag skall ut med svärmor som smakråd kommer det nog bli att införskaffa en frack.
Good on you mate!!
Lycka till, satsa på en väst med helrygg, ifall du skulle vilja ta av dig jackan, vet att etiketten motsäger detta men eftersom du är brudgum så är det ingen annan som får ta av sig sin före du har gjort det, om du nu väljer att göra så.
Citera
2007-07-26, 06:37
Medlem
lefthooks avatar
sitter i samma sitts som carnage,
SKa på bröllop med klädsel kavaj, har en snygg randig skjorta som passar till kostymen, den går i vitt blått grått kan jag ha den? eller är det enfärgad som gäller?
Måste man ha slips? hatar slips men har det om jag absolut blir tvungen.
Citera
2007-07-26, 13:44
Medlem
ayanamiis avatar
TIll en grå kostym hade jag haft en svart skjorta och grå slips i samma färg som kostymen. Möjligen svart slips istället för grå.
Citera
2007-07-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
TIll en grå kostym hade jag haft en svart skjorta och grå slips i samma färg som kostymen. Möjligen svart slips istället för grå.

Inte om kostymen är ljusgrå.
Citera
2007-07-26, 14:28
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Vad är det för fel på Dressman nu då? Jag handlar i stort sett bara där och på MQ. Är det något fel på dessa affärer?
Der SSmann är ju, trots att man skulle kunna tro annat, ljusår sämre än H&M.
H&M har förvisso på senare år fattat galoppen med hyfsat moderiktiga plagg, men kvalitén är betydligt lägre, än den redan låga prislappen.

MQ har däremot en del schyssta plagg och märken.
Citera
2007-07-26, 16:06
Medlem
Bläck (MQs egna märke om jag inte fått det om bakfoten) är faktiskt väldigt underskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in