2026-09-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Av vad jag sett av bilder/filmer från villainbrott där gärningsmännen är ute efter värdesaker och inte har stenkoll på vad som finns i bostaden brukar det vara en salig röra; Utrivna garderober, lådor utdragna och hällda rakt upp och ned, pärmar, papper, o. dyl utslängt i en salig röra.

Annat är det när inbrottstjuvarna kanske rekat och vet att det finns ett kassaskåp eller värdefull konst - då går de in, tar det de ska ha och går ut.

Av beskrivningar i FUP och bilder inifrån huset att döma så är det ett mycket lugnare/mer metodiskt tillvägagångssätt i Brattås.

Tycker inte det såg så stökigt ut på bilderna i FUP. Mattorna var litet ihopdragna och skåpsdörrarna stod på glänt eller öppna. Tycker faktiskt det liknade ett fake-inbrott.
Men eftesom Barbr* tidigare uttalat sig om att det alltid var ordning och reda i hemmet så kanske oredan utgjorde en större kontrast.
Citera
2026-09-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag har för mig att det framgick ganska tidigt efter häktningen att JJ är ovanligt lång. Minns tyvärr inte var det nämndes och vilket som var källan. Men är det så att en arbetskamrat har uppfattat honom som längst stämmer det säkert.
Det var främst det där med skorna jag reagerade på. JJ:s kroppslängd är i princip helt ovidkommande, men jag har hur som helst försökt söka igenom förundersökningsprotokollet på alla möjliga vis för att bringa klarhet i saken. Har sökt på "längd", "kroppslängd", "centimeter", "cm", "meter", "lång" osv, finkammat resultaten, och ingenstans verkar JJ:s längd framgå.
Citera
2026-10-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han torkade väl av yxan.

Finns det samband för hans intresse för dansbandslåtar och Tors och Gerds dans?

Han kanske lyssnade på Roger Pontare och låten När vindarna viskar mitt namn, strax innan mordet, möjligt att Tor bad honom vända om och det var då han tog yxan i krigarens hand(Tor), sen flydde han hem i gryningen precis som i låten. Man kan nästan tro att mordet handlar om låten.

När JJ var arbetslös och hoppat av utbildningen var det kanske precis så, att han inte såg något ljus i mörkret, och han hade ingen väg att gå, och flydde till bergen vid Vårdkasen där han till slut släppte ut sin frustration. Efter en sån händelse, är det inte heller ovanligt att man förtränger eller drabbas av en psykos, och bara har vissa minnesbilder kvar, som tex Gerds skrik, och en röd Volvo och två gråa män i 45 års åldern, precis den ålder han är i nu.
Senast redigerad av fantombild 2026-10-01 kl. 14:40.
Citera
2026-10-01, 14:50
Medlem
Citat:
Garderobsdörrar i sovrummet stod väl på glänt också, kanske han "lånat" kläder av Tor.

Dom hade väl liknande klädstorlek, det är möjligt att han tog med sig någon souvenir.
Kanske kalsonger eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det låter vettigt. Själv tror jag fantombilden saknar all relevans för mordfallet. Det mesta tyder på att JJ kom skogsvägen och aldrig observerades av någon.

Det enda som stör mig just i det avseendet är hur han lyckades ta sig hem till lägenheten mitt i stan utan att någon lade märke till något avvikande. Det verkar ha funnits gott om kläder i lagården. Kan ha ha bytt till några sådana och stoppat in sina egna blodbestänkta kläder i en påse?

Fantombilden kanske var lik hans pappa ?
En grå och sliten man i 45 års åldern som hade cancer redan då.

Tror inte heller han gick längs med vattnet, han ska ju ha gått hem i mörkret enligt sjuttiofemman och han kände ju till området efter alla promenader. Även Ragnar N gick samma vägar men han höll sig mer efter landsvägen.

Men man kan ju ändå leka med tanken på att JJ och RN stött på varandra under sina promenader, förmodligen utan att prata med varandra.
RN kan ju även vara en förkortning av RobbaN.
Senast redigerad av fantombild 2026-10-01 kl. 14:59.
Citera
2026-10-01, 19:04
Medlem
Citat:
Jag har inte föreslagit något sådant, om du syftar på någon sexuell dragning till träd. Utan att han kan ha varit upprörd över avverkningen eftersom han är en naturälskare. Det är något helt annat. Kalhygget fanns intill gården och på gården fanns en lass med nedhuggna trädstammar.

Han kan ju varit en miljöpartist i såna fall, han sägs ha haft en tavla på Annie Lööf.
Här blir det ju verkligen spot on, Lööf eller Love. Annie Lööv blir även A.L i initialer.
Dessutom är Annie Lööf rödhårig.
Roger Pontares mohikan är också röd. i låten Vindarna viskar mitt namn.
Hans tjej i Härnösand kan mycket väl varit rödhårig och boendes i Solumshamn.
Även Amanda Lind är en känd politiker från Härnösand på den tiden.
Citera
2026-10-01, 19:49
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
När kan det tänkas börja om igen i hovrätten?
Citera
2026-10-01, 20:09
Moderator
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldH8rdr8de
När kan det tänkas börja om igen i hovrätten?

"Senare under hösten", är allt som kommunicerats. Inga datum.
Citera
2026-10-01, 21:23
Medlem
"Senare under hösten" " I närtid" är det som framkommit . Hovrätten kan ta god tid på sej. Kan bli till Våren/Midsommar. Ingen kan ge ett svar nu.
Citera
2026-10-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
"Senare under hösten" " I närtid" är det som framkommit . Hovrätten kan ta god tid på sej. Kan bli till Våren/Midsommar. Ingen kan ge ett svar nu.

Nja, säkerligen kommer det att dras i gång i HR ni i höst, vår/sommar är uteslutet.
Han sitter ju inlåst, ett prioriterat ärende.
Citera
2026-10-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli

Hovrätten har max två månader på sig att sätta ut målet.
Citera
2026-10-02, 16:30
Medlem
Om inte åklagaren kommer med några nya bevis, då tror jag att åtalet kommer att ogillas.
Citera
2026-10-02, 16:54
Medlem
Bara jag som är otroligt nyfiken på JJ:s tidigare boenden i Hede i Härjedalen och Frösön i Jämtland? Väldigt skralt med detaljer om de tiderna. Vad i helvete gjorde han där? Finns någon där som minns honom? Osv.

I synnerhet i lilla Hede tycker man det borde varit en del snack på byn om den skygge utbölingen som flyttat dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in