2026-09-10, 12:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Beroende på hur lång tid processen tar innan en friande dom har han ett skadestånd på kanske 150k att vänta sig.
Drygt 30k första månaden man är frihetsberövad och något lägre följande månader.

Annat hade det varit om han blivit felaktigt dömd, suttit inne och sedan hade det framkommit att domen varit felaktig.
Då skulle han kunna stämma staten på miljonbelopp.

Du har säkert rätt. Jag tänkte utifrån att han blivit dömd för ett bestialiskt dubbelmord och lämnats ut i media med både namn och bild.

Hur som helst min huvudpoäng var det om ett eventuellt frikännande.
Citera
2026-09-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är mycket han säger som är oerhört märkligt.
Önskar åklagaren och domaren ifrågasatt mer. Inte släppt det så snart.

Det är absolut inte domarens uppgift…
Citera
2026-09-10, 12:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Behärskning? Vad gav deras pinsamma daltande för resultat? Åklagaren visste och vet att åtalet var generande svagt underbyggt och utstrålade inget hopp om att stärka det under förhandlingen. Ännu ett känslostyrt Hilda-feministiskt magplask.
JJ är på autistspektrat. Såna kan hellre svälta sig till döds än du lyckas tvångsmata dem. Med din metod hade det kanske inte blivit någon rättegång ens och ingen hade fått veta ens det lilla han sagt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-09-10 kl. 12:50.
Citera
2026-09-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Varför tror ni han mördade dem?

Mord fantasier?

Jag tror det är en person som kan bli mycket arg.
Till skillnad från hur han framställer sig själv och hur omgivningen beskriver honom.
Kan du bli arg? (Fråga)
Nej. (Hans korta svar)
Kan du bli irriterad?
Nej.
Alla människor kan bli irriterade över något, men tydligen inte han...

Han låter arg och irriterad på rättegången över alla besvärande frågor. Han har sovit dåligt, honom är det synd om.
Hans röst är mycket mörk och även tonläget. Jag tror han bär på mycket ilska.
Någon slags empatibrist har han.
Varför larmade han inte? Han trodde inte att hans iakttagelser på gården var viktiga, säger han. Hans föräldrar arbetade som poliser. Och han är jordens sämsta vittne.
Citera
2026-09-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Vilken kvinna?
38-orna?
Citera
2026-09-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
De bevismaterial som domstolen säkrade och samlade in, ställde utom allt rimligt tvivel att mannen hade varit delaktig i dubbelmordet på hemmansgården i Brattås året 2005.

DNA säkrades från Gerd Viklunds ena byxben och hennes strumpor samt också hennes handväska.

Skoförsäljare har inte i folks handväskor att göra.

Mvh/@JokerMannen
Hallå JokerMannen, det var ett bra tag sedan, hoppas allt är bra med dig.
Jättekul att se dig igen 😃.

Sist delade vi uppfattning, men tyvärr inte i det här fallet.

Jag reagerar framför allt på att TR i delar av resonemanget om händelseförloppet använder formuleringar som ”mest sannolikt” och ”mindre sannolikt”, för att sedan landa i att JJ,s delaktighet i båda morden är ställd utom rimligt tvivel.

Jag säger inte att JJ är oskyldig, han kan mycket väl ha varit inblandad.

Men jag tycker att steget från vad som är sannolikt till vad som faktiskt är bevisat bortom rimligt tvivel är för dåligt utvecklat i domen.

Min uppfattning är därför att domen ”sannolikt” inte kommer att stå sig i HR. 😉
Citera
2026-09-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror det är en person som kan bli mycket arg.
Till skillnad från hur han framställer sig själv och hur omgivningen beskriver honom.
Kan du bli arg? (Fråga)
Nej. (Hans korta svar)
Kan du bli irriterad?
Nej.
Alla människor kan bli irriterade över något, men tydligen inte han...

Han låter arg och irriterad på rättegången över alla besvärande frågor. Han har sovit dåligt, honom är det synd om.
Hans röst är mycket mörk och även tonläget. Jag tror han bär på mycket ilska.
Någon slags empatibrist har han.
Varför larmade han inte? Han trodde inte att hans iakttagelser på gården var viktiga, säger han. Hans föräldrar arbetade som poliser. Och han är jordens sämsta vittne.
Du känns så rätt ute....
Alla kan bli arga, men JJ låter det bubbla lite hela tiden tills det exploderar. Något fick det att rinna över och sen kunde han återgå till sin slutna värld.
Om ingen frågar så vill ingen veta, han avgör vad alla vill och ska få veta.
Man hör i rättegången hur han inte känner för något av allt som hänt, man hör nästan på rösten hur tomt det är på empati.
Citera
2026-09-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dddddddddddeath
han har ingen skyldighet att bevisa det. upp till åklagaren att motbevisa hans historia.

Nej, men domstolen kan anse det som trovärdigt eller inte, och i praktiken döma som om det är fråga om bevisning
Citera
2026-09-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
sannolikt
Det är stor skillnad på "sannolikt" och "bevisat bortom rimligt tvivel"
Därför tror jag att han kommer att bli friad i hovrätten.

Tänker åklagaren överklaga domen?
Citera
2026-09-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Han har pengarna . Hans mor sa i förhör att han visat ett konto med 500k på.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det har han givetvis inte gjort. Han behövde förklara bort hur Gärds blod hittades på en handuk i vedboden.

Jag förstår inte varför åklagaren inte åberopade denna bevisning. Det syns ju tydligt på handduken att en blodig egg eller liknande torkats av på flera ställen. Det kan bara ha skett efter att Gärd attackerats och då är ju JJ enligt egen uppgift ensam på platsen
Lite konstigt tycker jag att bara Gerds blod hittats på en handduk. Eftersom Tor också blivit mördad på detta sätt, borde hans blod också finnas någonstans, kanske på en handduk. Jag kanske har missat något, men tycker det år bara Gerds blod det har skrivits om.
Citera
2026-09-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Du känns så rätt ute....
Alla kan bli arga, men JJ låter det bubbla lite hela tiden tills det exploderar. Något fick det att rinna över och sen kunde han återgå till sin slutna värld.
Om ingen frågar så vill ingen veta, han avgör vad alla vill och ska få veta.
Man hör i rättegången hur han inte känner för något av allt som hänt, man hör nästan på rösten hur tomt det är på empati.

Märkligt hur han verkar tänka det du beskriver: "Om ingen frågar så vill ingen veta, han avgör vad alla vill och ska få veta".

Det kan ju även handla om starka försvarsmekanismer som förnekande och bortträngning. Kanske är han den snälle killen egentligen. Så svårt att veta, så lätt att sätta sig till doms... Men jag tror som du, att en person som lägger locket på och har svårt att prata om känslor och håller det inom sig, är konflikträdd, kan få svårt att hantera sin ilska när bägaren rinner över. Han kanske inte är empatilös, utan känner djup skam över det.
Citera
2026-09-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är stor skillnad på "sannolikt" och "bevisat bortom rimligt tvivel"
Därför tror jag att han kommer att bli friad i hovrätten.

Tänker åklagaren överklaga domen?
Försvarsadvokaten ska överklaga domen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in