2017-08-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Klart polisen vet vem/vilka är mördare i Brattås , men av nån anledningen polisen kunde/ville inte bevisa detta.Jag tror de kunde inte,jag tror det var brist på logik och intelligens hos Härnösands polisen. Och just logik och intelligens i kombination med kompetens skulle leda till bevis...Sorgligt i iallafall...
Klart är iaf att det inte var rånmord. Alltså finns ett annat motiv. Det borde gå att lösa även om det gått några år. En avskyvärd mördare går fri måtte rättvisan få ha sin gång även om det dröjer. En del straffar Gud direkt andra tar det lite längre tid för.
Citera
2017-09-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Fallet är säkert löst men bindande bevis saknas. Tragiskt att förövaren slipper undan. Men tekniken utvecklas så det är väl inte omöjligt att den bestialiske förövare som gjorde detta kommer att åka dit förr eller senare - helst förr.

I lindköpingsmordet har jag för mig att de analyserade om DNAt och fick fram hårfärg osv. Det vore intressant om det gick i även detta fall. Kanske även etnicitet för att utesluta alla ryssteorier. Även om jag inte tror ett dugg på rysspåret.
Citera
2017-09-04, 20:45
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Kanske för att det är mer mord i storstäderna än på landsbyggden ;-)?

Fast då är det större chans att komma undan med mord i storstäderna än på landet...
Citera
2017-09-06, 18:26
Medlem
Citat:
Klart är iaf att det inte var rånmord. Alltså finns ett annat motiv. Det borde gå att lösa även om det gått några år. En avskyvärd mördare går fri måtte rättvisan få ha sin gång även om det dröjer. En del straffar Gud direkt andra tar det lite längre tid för.
Det är klart att det var två mördare (han och hon). Det är klart att mördarna kände mycket väl Tor och Gerd och de kände även området mycket väl. Jag misstänker att mördarna var ett par.
Citera
2017-09-11, 17:56
Medlem
Citat:
Det är klart att det var två mördare (han och hon). Det är klart att mördarna kände mycket väl Tor och Gerd och de kände även området mycket väl. Jag misstänker att mördarna var ett par.

[quote=Flashback159|60561984]
Citat:
Det fanns visst ett testamente! Detta testamente har undersökts av SKL två gånger, enligt dottern B*rbro. Dottern In*er fick pengar och dottern B*rbro fick ärva hela gården.[/QUOTE
1. Vem hade träffat Tor när han sågs komma hem den 31 maj 2005 ca kl 11:00 vid brevlådan(sista gången vid liv)? Varför denna person anmäler inte mötte med Tor till polisen? Har Tor träffat nån denna morgonen?
2. Varifrån kommer de 10 000 kr? Man kan inte spåra de, de är inte från Tors konto!
3. Med vem Tor hade "affär" just innan mordet? Vilken "affär" och vilka träffade Tor sista dagar , eller sista månad?

4. Vad fanns i Gärds väskan? Har läst att både Tors och Gärds pass var i väskan och försvann?

Denna "pågående affär" fanns i pärmen och i väskan,men var inte offentlig, tror jag? Där kan vara motivet till mord?

Angående din punkt nr 2. I podden sägs att polisen senare ändrat uppfattning om huruvida Tor skulle ha tagit ut pengar från sitt konto! En fullt rimlig hypotes är att Tor skulle låna ut - eller ge bort - pengar till någon. Gåtan med dessa pengar är då inte så svår. Tor har hämtat ut pengar enligt ovan. Han kommer tillbaka hem vid elvatiden, klär om sig och låter "finbyxorna" - med plånboken i - ligga kvar på sängen då han vet att besökaren kommer att dyka upp under dagen. Alls inget konstigt med det. Vem som helst som kommer hem efter att ha hämtat ut pengar för att senare under dagen ge bort dom låter pengarna ligga kvar i byxorna, kappfickan, väskan eller var man nu stoppat ned dem f v b till den det vederbör.
Citera
2017-09-30, 19:45
Medlem
Citat:
Fallet är säkert löst men bindande bevis saknas. Tragiskt att förövaren slipper undan. Men tekniken utvecklas så det är väl inte omöjligt att den bestialiske förövare som gjorde detta kommer att åka dit förr eller senare - helst förr.
Det var två personer, ett (kanske dåvarande) par (han 43 skor och hon 38 skor). Paret/mördarna kände Tor och område mycket väl.
Citera
2017-10-01, 21:01
Medlem
Citat:
Det var två personer, ett (kanske dåvarande) par (han 43 skor och hon 38 skor). Paret/mördarna kände Tor och område mycket väl.

Mycket väl - så är det. Såg en bild (minns tyvärr inte vart) där Gerd var övertäckt med en rosa träningsjacka. GM måste således begett sig in i huset för att hämta jackan! Gerd hade släpats in i ladan vilket ett tjockt blodspår visar. Därmed kunde hon inte ha haft den jacka på sig som hon övertäckts med när hon blev nerslagen eftersom jackan som lagts över hennes ansikte var helt ren!

En annan sak jag funderar över är dessa skor storlek 38 av märket Victory. Detta har stötts och blötts i tråden. Skorna har inte gått att köpa i Sverige. Veckan före hade paret varit i S:t Petersburg. Dessa skor kan ha inköpts på resan och stått på verandan eller i hallen. Gerd hade ju cyklat dit, en mil, naturligtvis hade hon gympadojor på sig då! Undrar om polisen kollat vilka inköp som gjorts under parets resa?

43:an var aldrig inne i huset, däremot var 38:an där. enligt Barbro Öberg i podden del två.

Efter att ha slagit ihjäl två människor med en yxa var gärningsmannen nedblodad helt klart. Så också dennes skor. Det förefaller lägligt för GM att sticka fötterna i Gerds skor om de stod lättillgängligt. Enligt polisen i podden fanns inga blodspår i hela huset. Och hur skulle det vara möjligt om inte ombyte skett!

Därutöver - hur skulle GM ta sig hem helt nedblodad utan att någon lade märke till det? Ett klädbyte måste ske innan hemfärd. I podden berättar Barbro Öberg hur GM rört sig bl a på övervåningen. Det första BÖ säger som fanns på vinden var: farfars kläder! Således är det mer än troligt att klädbyte skett före hemfärd. Flashback 159 du har väldigt rätt i att GM var väl bekanta med Tor. Annars hade det inte hänt anser jag.

Finns många andra stenar att vända på men tråden verkar död vilket är synd då en eller två mördare därmed klarar sig undan straff.
Senast redigerad av clostarwano 2017-10-01 kl. 21:20.
Citera
2017-10-01, 21:17
Medlem
Om någon i Härnösand läser detta vore jag tacksam för ett svar.
Vilken bank låg snett över polishuset och bredvid Försäkringskassan’? Någon?
Senast redigerad av clostarwano 2017-10-01 kl. 21:25.
Citera
2017-10-03, 09:17
Medlem
Citat:
Mycket väl - så är det. Såg en bild (minns tyvärr inte vart) där Gerd var övertäckt med en rosa träningsjacka. GM måste således begett sig in i huset för att hämta jackan! Gerd hade släpats in i ladan vilket ett tjockt blodspår visar. Därmed kunde hon inte ha haft den jacka på sig som hon övertäckts med när hon blev nerslagen eftersom jackan som lagts över hennes ansikte var helt ren!

En annan sak jag funderar över är dessa skor storlek 38 av märket Victory. Detta har stötts och blötts i tråden. Skorna har inte gått att köpa i Sverige. Veckan före hade paret varit i S:t Petersburg. Dessa skor kan ha inköpts på resan och stått på verandan eller i hallen. Gerd hade ju cyklat dit, en mil, naturligtvis hade hon gympadojor på sig då! Undrar om polisen kollat vilka inköp som gjorts under parets resa?

43:an var aldrig inne i huset, däremot var 38:an där. enligt Barbro Öberg i podden del två.

Efter att ha slagit ihjäl två människor med en yxa var gärningsmannen nedblodad helt klart. Så också dennes skor. Det förefaller lägligt för GM att sticka fötterna i Gerds skor om de stod lättillgängligt. Enligt polisen i podden fanns inga blodspår i hela huset. Och hur skulle det vara möjligt om inte ombyte skett!

Därutöver - hur skulle GM ta sig hem helt nedblodad utan att någon lade märke till det? Ett klädbyte måste ske innan hemfärd. I podden berättar Barbro Öberg hur GM rört sig bl a på övervåningen. Det första BÖ säger som fanns på vinden var: farfars kläder! Således är det mer än troligt att klädbyte skett före hemfärd. Flashback 159 du har väldigt rätt i att GM var väl bekanta med Tor. Annars hade det inte hänt anser jag.

Finns många andra stenar att vända på men tråden verkar död vilket är synd då en eller två mördare därmed klarar sig undan straff.

Tror det enda som kan fälla mördaren/mördarna i nuläget är ett erkännande. Jag är 90% säker på vem som är skyldig och det har redan averkats i tråden. Tror Polisen också har relativt bra koll på vem som är skyldig men man kan inte binda GM till brottet.

Vet någon om polisen tömde telefonmasterna +- 1-2 dagar runt mordet? Känns inte som det skulle varit en jättestor lista att beta av i början av säsongen (dvs inga sommargäster) och i en liten ort.
Citera
2017-10-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Tror det enda som kan fälla mördaren/mördarna i nuläget är ett erkännande. Jag är 90% säker på vem som är skyldig och det har redan averkats i tråden. Tror Polisen också har relativt bra koll på vem som är skyldig men man kan inte binda GM till brottet.

Vet någon om polisen tömde telefonmasterna +- 1-2 dagar runt mordet? Känns inte som det skulle varit en jättestor lista att beta av i början av säsongen (dvs inga sommargäster) och i en liten ort.

Tack för att du svarade! Du har rätt i att GM troligen inte går att binda till brottet. Även jag är 90 procent säker men denna mordgåta är fascinerande. I podden framskymtar också att DNA:t inte är helt tillförlitligt. Läste någonstans på nätet att polisen skulle kolla telefonmasterna och kolla vilka samtal som ringts och tagits emot men det var långt efter att morden begåtts. Minns dock inte när. Om jag hittar uppgifterna igen återkommer jag. Tror dock att polisen var senfärdig i det avseendet också. Vet någon hur lång tid man kan "beta av" telefonmasterna?
Citera
2017-10-04, 12:59
Medlem
Citat:

Intressant iaktagelse. Jag skulle igen vilja återupprepa att Barbro inte såg några spår efter mordet på Gerd när hon gick till ladugården (åtminstone så lät det inte så i poden) trots att mordet skedde utanför huset.
Det tyder ju på att de lagt ner ganska mycket tid på att städa bort allt blod utomhus också. Säkert därför en bil också iaktagits dagen efter mordet.
Citera
2017-10-04, 13:07
Medlem
Något som enligt mig talar emot rysspåret (att han träffat nån i ryssland som söker upp honom och mördar honom på hemmaplan) är att Leif GW som läst förundersökningen kallar mordet för relativt lätt för rätt person att lösa. Det talar ju för en gärningsman som åtminstone tidvis bott i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in