Om det kan beläggas att DNA-spåren på mordoffret har avsatts medan hon har varit i livet, och det dyker upp DNA-spår också i offrets handväska utan att han har kunnat förklara hur, är detta klart besvärande för hans inställning som oskyldig, det är fullt klart. Men man ska fortfarande ha i minnet att det är åklagaren som ska motbevisa den tilltalades utsagor - att dessa inte verkar trovärdiga ska spela mindre roll. Än så länge tror jag att Lars Eklycke skulle ha friat för mord här. Men inte Per Kjellson.
När det gäller straffmätningen skulle jag vara en smula försiktig. Det är sant att dubbelmord redan på den gamla "mesiga" tiden normalt renderade livstid, men man ska klart för sig att lång förfluten tid mellan gärning och dom är en rätt tydlig förmildrande omständighet. Och här är den förflutna tiden inte bara "allmänlång" - den måste, med sina mer än tjugo år,betraktas som synnerligen lång.
Vad den här rätten gör av detta är inte gott att veta. Men jag skulle personligen akta mig för att gå "all in" på livstid här.
Lagmannen i Falu Tingsrätt Lars Eklycke friade Mats Alm för mord på Linda Chen (men fällde honom för brott mot griftefrid).
Lagmannen i Västmanlands tingsrätt Per Kjellson dömde Christine Schürrer till livstids fängelse för mord på Max och Saga Jangestig (som Svea Hovrätt sedan fastställde).
Jag tror han hade klarat sig om han han blånekat till allt, så länge det bara var DNA på strumpan. Det skall mycket till för att en HR skall fälla på ett enda DNA-bevis och ingenting i övrigt. Om inte annat hade det förhoppningsvis gått till HD för prejudikat.
Men nu har han ju faktiskt erkänt skriftligt, 2 ggr t.o.m., att han släpat in Gerd i ladan efter överfallet på gården så det kan han rimligen inte ta sig ur. Lägg sedan till att
- Gerd kan antas vara vid liv då han släpar henne (blodspår),
- hon placeras bredvid det första offret som JJ enligt egen uppgift inte känner till,
- Gerd förmodligen utsatts för mer våld i verkstaden,
- en handuk med borttorkat blod från Tor och Gerd hittats i vedboden,
- och till sist förstås JJs DNA i offrets handväska hittad gömd 140 m bort…
… då tror jag han är körd.
Vad gäller straff så ser jag livstid som givet i TR. Yxhugg bakifrån mot en 70-årig kvinna som sedan med total hänsynslöshet släpas med ansiktet neråt över en grusplan in i en lada…?
HR består av jurister som kanske kan leta fram något förmildrande, i synnerhet om man friar för mordet på Tor.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-17 kl. 18:44.
Har inte varit jätteinsatt i det här fallet, eller den skitlånga tråden, men det är ju ganska uppenbart att MGM är (med)skyldig. Hoppas verkligen att han spiller sanningen förr eller senare, för dömd lär han bli oavsett. Men han verkar onekligen kall, och har lyckats hålla masken i över 20 år.
När jag bläddrade i FUP fick jag till mig att Gerd utsatts för ytterligare våld i ladan, något som jag inte uppfattat tidigare, men som måste vara grymt försvårande för JJ. Utöver det faktum då att han släpat henne till där Tor redan låg, men som han hävdar att han inte sett, samt att Gerd liksom Tor var (delvis) övertäckt, vilket han nekar till att ha gjort.
För att JJ:s historia ska gå ihop krävs alltså ett ungefärligt händelseförlopp enligt följande:
1. Tor och Gerd mördas.
2. JJ hör skrik, närmar sig, ser hur Gerd blir slagen, ropar och sätter mördarna på flykten.
3. JJ släpar in Gerd i ladan (som om det vore en vettig grej för ett oskyldigt vittne att göra).
4. Går därifrån och låtsas som ingenting i 20 år.
5. Mördarna kommer tillbaka till brottsplatsen, söker upp Gerds kropp och tillfogar ytterligare våld för att sedan täcka över hennes kropp.
Jag tror han hade klarat sig om han han blånekat till allt, så länge det bara var DNA på strumpan. Det skall mycket till för att en HR skall fälla på ett enda DNA-bevis och ingenting i övrigt. Om inte annat hade det förhoppningsvis gått till HD för prejudikat.
Men nu har han ju faktiskt erkänt skriftligt, 2 ggr t.o.m., att han släpat in Gerd i ladan efter överfallet på gården så det kan han rimligen inte ta sig ur. Lägg sedan till att
- hon placeras bredvid det första offret som JJ enligt egen uppgift inte känner till,
Vad gäller straff så ser jag livstid som givet i TR. Yxhugg bakifrån mot en 70-årig kvinna som sedan med total hänsynslöshet släpas med ansiktet neråt över en grusplan in i en lada…?
HR består av jurister som kanske jan leta fram något förmildrande, i synnerhet om man friar för mordet på Tor.
Ja, märkligt att han inte bara hållit käften. Det är inte så att han behöver ha nån förklaring till några kända förehavanden, vittnesobservationer, fynd i hemmet, tidigare uttalanden et c. Dna-grejen hade han kunnat rycka på axlarna åt. Har han kass försvarare?
Senast redigerad av Bemp 2026-08-17 kl. 18:52.
HR består av jurister som kanske jan leta fram något förmildrande, i synnerhet om man friar för mordet på Tor.
När det gäller sådana här fall av mord så är det inte främmande för varken Tingsrätten eller Hovrätten att döma till livstids fängelse. I synnerhet inte med tanke på att det är 2005 års lagstiftning man skall döma efter, där straffskalan för mord endast bestod av 10 års fängelse ELLER livstid (och alltså ingenting däremellan).
Jag håller med dig om att det inte finns någon sån skyldighet. Däremot kan själva bevisningen ibland skapa en de facto-situation där den åtalade inte tjänar på att tiga eller komma med bortförklaringar med mycket låg trovärdighet. Om tillräckligt mycket då pekar mot den åtalade så blir luckorna i bevisningen något som mer drabbar den åtalade än åklagaren. Detta för att de det saknas en rimlig mothypotes, även om det finns frågetecken (Och de flesta utredningar innehåller för övrigt frågetecken och oklarheter)
Att det kan finnas oupptäckta medgärningsmän eller alternativa GM blir i ett sånt här fall inte någon fördel för den åtalade, när denne inte kan presentera några rimliga uppgifter om vilka de i så fall är. Vad som kanske kan bli svårt däremot är att fälla för mord. Men då kan det istället funka med medhjälp, vilket har samma straffsats.
Handväskan är onekligen en ytterligare nackdel för MGM, liksom att kvinnan ska ha varit vid liv.
Om bevisningen inte räcker för mord blir det nog även svårt att få det till medhjälp.
Och är det ens juridiskt möjligt: åklagaren har väl inte garderat sig med medhjälp, det är väl all in för mord? 🤔
Det just det som polisutredningen syftar till. Klassiskt polisarbete brukar man också kalla det. Att förkasta alla vittnesmål bara för att dom har ett större eller mindre mått av osäkerhet är ingen bra idé.
Jag tror du kanske missförstår mig. Självklart skall man höra vittnen och ta emot tips. Men observationer av bilar på BP som vittnen inte haft anledning att memorera är extrem färskvara. Jag skulle ge det en vecka eller kanske en månad, efter är det tangerar värdet noll.
Jag ser detta som symptomatiskt för PU i allmänhet: en total brist på insikt om hur minnet fungerar och när verkliga minnen flyter ihop med konstruerade minnen i hjärnan. Ett känt skräckexempel är MOP där man i månader och år senare frågar vittnen om detaljer från mordkvällen, när de helt givet sedan länge övergått till att minnas en skapad bild baserad på en ursprunglig iakttagelse. I Brattås-fallet räknar jag till 16/22 vittnesmål som är minst 4 månader gamla. Där borde utredarna ställt sig frågan vad de själva minns från vägen till jobbet 31/5 samma år.
Sedan ser jag bilobservationerna som toppen på ett vanligt förekommande isberg där man letat motiv i stället för bevis. Även om man identifierat en ”röd Volvo” runt lunch 31/5 så fäller det ju ingen GM. Vad man skulle gjort är att bosatt sig på gården och topsat allt som en GM kunde tänkas vidrört eller droppat svett eller saliv på.