2026-08-24, 22:01
Medlem
Sam.adamss avatar
Bland de märkligare fallen jag tagit del av. Det är alltid svårt att greppa "varför!?". Men här är det nästan omöjligt. Och att polisen fått fram så lite.. att MGM inte lämnat varken fysiska eller digitala spår utöver DNA på BO och i handväskan.
Citera
2026-08-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Bland de märkligare fallen jag tagit del av. Det är alltid svårt att greppa "varför!?". Men här är det nästan omöjligt. Och att polisen fått fram så lite.. att MGM inte lämnat varken fysiska eller digitala spår utöver DNA på BO och i handväskan.

Måste du fatta varför? Varför skedde morden i Linköping? Den finns inte alltid ett greppbart motiv för dårar är dårar.

Lkpg-Daniel var lik MGM här på flera sätt. Att han inte lämnar spår i dagens samhälle är ju ett tecken på att han inte är normal, och väldigt isolerade. Vilket väl ofta tyder på en störd person.
Citera
2026-08-24, 22:09
Medlem
Fast prylarna beslagtogs ju 20+ år efter morden. Hur många ggr byter du inte dator och telefon på 20 år?

Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Det känns som att JJ's mamma är den enda som kan få honom att erkänna detta fruktansvärda brott. Hans mamma är nu dessutom äldre än Gärd blev. Det blir extra påtagligt att se honom ty sig till henne på julbilderna.

Jag stör mig på att polisen inte verkar ha hittat något av värde i alla JJ's tekniska prylar de beslagtog. Han måste ha dolt det väl på något sätt...
Citera
2026-08-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Han skulle ju inte ha fått något från sociala om han hade 500000 kronor. Men det har väl inte framkommit heller om han fick något därifrån.

Jodå. han har fått utbetalt socialbidrag flera, flera månader.

Så ja, 500 000 hade han INTE.
Citera
2026-08-24, 22:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jodå. han har fått utbetalt socialbidrag flera, flera månader.

Så ja, 500 000 hade han INTE.
Arvet fick han väl långt efter han fick soc?
Citera
2026-08-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Han skulle ju inte ha fått något från sociala om han hade 500000 kronor. Men det har väl inte framkommit heller om han fick något därifrån.

Det är väl nu på senare år han hade drygt 500 000?
Vid tiden för morden va han pank..
Citera
2026-08-24, 23:00
Medlem
Exakt , 2023 visade han sin mamma kontot med 500' Tiden då det begav sej 2005 då var han råpank. Han har haft flera jobb sedan dess och levt sparsamt och ensam . Inget missbruk med alkohol lr andra preparat.
Citera
2026-08-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Jag är en stor beundrare av Carina, men jag är lite orolig att hon har tagit sig vatten över huvudet i just detta projekt. Jag ser verkligen inte hur denna dokumentär ska tillföra något nytt. Samma gamla familjemedlemmar och poliser som blir intervjuade om sitt dåliga polisarbete. Det "enda" nya är JJ och släktforsknings-DNA. Förhoppningsvis vågar hon gå på djupet där, men det är också väldigt farligt om han skulle frias till slut.

Carina är ingen grävande journalist, hon kommer prata känslor med Barbro. Hon är inte ens påläst på fallet, därför ska hon ha den upphetsade norrländska reportern/privatspararen med sig. Så hon kan koncentrera sig på att prata ”pappa” med Barbro. Hon högg bara på det här för att det finns riksintresse och efter att hennes program lades ned är hon livrädd att inte synas i bild och vara relevant.
Citera
2026-08-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Carina är ingen grävande journalist, hon kommer prata känslor med Barbro. Hon är inte ens påläst på fallet, därför ska hon ha den upphetsade norrländska reportern/privatspararen med sig. Så hon kan koncentrera sig på att prata ”pappa” med Barbro. Hon högg bara på det här för att det finns riksintresse och efter att hennes program lades ned är hon livrädd att inte synas i bild och vara relevant.

Är beredd att hålla med
Citera
2026-08-25, 00:32
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydroo
Tror bilden kommer från någon av dom två tilläggsprotokollen. Förmodligen det som släpptes samma dag som FUP:en. Där borde även förhör 9 finnas med. Det andra tilläggsprotokollet tror jag avhandlar dna-fyndet i väskan och förhöret som hölls i samband med det.
Det är helt klart den mest rimliga slutsatsen, framför att Polismyndigheten skulle ha ägnat sig åt någon form av censur av den FUP som släpptes till allmänheten. Om det är några Polismyndigheten borde maskat FUP inför, i syfte att dölja diverse misstag och slarv, är det väl just granskande journalister på etablerade tidningar med en stor skara läsare?

De här två tilläggsprotokollen bestod väl inte av fler än drygt 150 sidor tillsammans väl? Går själv i funderingarna kring att beställa hem dessa två aktbilagor då kostnaden inte kommer bli så enorm.

Om det är så att någon "finansiär" är villig att pynta för kalaset, men av integritetsskäl behöver någon som upplåter sin adress för att mottaga dokumenten för att därefter fotografera av dem, ställer jag gärna upp. Jag har mer tid än pengar. Kontakta mig via PM i sådana fall.
Citera
2026-08-25, 00:45
Medlem
Nån bild på misstänkt från tiden för händelsen? Hur såg han ut då?
Citera
2026-08-25, 02:32
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
I samband med häktningen länkade jag till nedanstående artikel. Där påstår journalisten att hon är i det närmaste övertygad om att fantombilden föreställer en f d kollega till henne som jobbade som kriminalreporter åt en lokal tidning vid tidpunkten för morden.

https://www.vf.se/nyheter/jag-tror-fortfarande-att-det-ar-min-gamla-arbetskamrat-pa-dubbelmordarens-fantombild/

Om detta stämmer blir slutsatsen att vittnet/vittnena som ligger till grund för fantombilden tagit fel på datum och observerat reportern när han varit på plats för research.

Låter rimligt! Skulle väl isf vara om utredarena när man fick tipsen säkertställde att datumen stämde. Men får ju känslan av att tipset var låg-prio i tidigare skede. Och med tiden har vittnens minnen kunnat förvanskats och kanske influerat varann.

Men kan ju också va nån som varit å snuskat sig om det stämmer det där med kärleksstigen.

Min topp 3 fantombildsmän:
1. Kriminalreportern
2. Äldre bonde
3. Farbror som vart på snusk (tänker troligare man tar bilen till nåt sånt där ute?)
Senast redigerad av tingsryd2.8 2026-08-25 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in