2026-08-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Från Katrineholms-Kurirens liverapportering;

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/harnosand/artikel/rattegang-om-brattasmorden-fortsatter-i-harnosand/rex9z5zl
Om man inte får något resultat i släktsökningen, kan det bero på att DNA kommer från en person som inte är svensk?
Antar att det bara är svenska DNA register som gås igenom. Men jag vet ju inte .
Citera
2026-08-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Inget han säger går ihop.
Kan han ha velat stjäla Gerds klocka/armbandsur men ångrat sig? Eller så kämpade hon kanske emot.
Hon försökte nog slåss för sitt liv, stackars människa.
Citera
2026-08-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om man inte får något resultat i släktsökningen, kan det bero på att DNA kommer från en person som inte är svensk?
Det var väl spansk text på papperet?
Senast redigerad av lantis60 2026-08-23 kl. 12:10.
Citera
2026-08-23, 12:06
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Från Katrineholms-Kurirens liverapportering;

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/harnosand/artikel/rattegang-om-brattasmorden-fortsatter-i-harnosand/rex9z5zl

Tack! Då stämmer nog uppgiften samt att Betty hade rätt i sitt antagande att det rörde sig om cigarettfimpen.
Citera
2026-08-23, 12:17
Medlem
Citat:
Antar att det bara är svenska DNA register som gås igenom. Men jag vet ju inte .

Förmodligen avser man med släktsökning i här fallet att man jämfört DNA från närmaste kvinnliga släktingar via topsning. De register man sökt i bör vara polisens egna, dvs över de som finns i brottsregister tidigare.

Någon avancerad DNA släktforskning/spårning på samma sätt som ledde fram till att JJ greps har inte gjorts, och är inte heller tillåtet. Skälen gås igenom här:
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Senast redigerad av Batuta 2026-08-23 kl. 12:21.
Citera
2026-08-23, 12:27
Medlem
Citat:

Svenska polisen kan samköra med andra länders DNA-register genom EU-avtal. Det heter Plum-avtalet (ska vara tyskt "y"). Däremot lagrar vi tydligen inte DNA från andra länder om det inte gäller grova brott.

Sedan kan man kanske samköra med andra DNA-register där folk registrerar sig själva för att hitta släktingar. Vet en som fann en halvsyster i Australien
Citera
2026-08-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om JJ mördade Tor, då borde det rimligtvis finnas DNA-spår på de kläder som kroppen täcktes med?

Tänker samma. Samt att JJ skulle utsätta sig för risken att sprida sitt DNA vid hanterigen av kropparnna.Särskilt om han var oskyldig.
Citera
2026-08-23, 12:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Men asså misstänkte GM var 24 år vid tiden för mordet
Hur uppjagad man än är förvandlas man väl inte till en blond kurt olsson

https://static.bonniernews.se/ba/8uL8ACfcSE36-kC-F1yhi6Gyw5w.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif

Tillägg: min gissning är att personen på fantombilden är en enstörig ensamboende älrde bonde/fd bonde som är ute på nåt ärende/bärplockning etc. Dom kan se rejält kufiga ut, smutsiga och oklippta, levt isolerat. Min erfarenhet av att bo på landet på den tiden är att det fanns en hel del såna där som kanske tagit över föräldrarnas gård eller liknande, kanske har några kor kvar osv. Känsla av tidigt 1900tal. Men nu drygt 20 år senare har väl dom flesta sådana dött ut/bor på boende

I samband med häktningen länkade jag till nedanstående artikel. Där påstår journalisten att hon är i det närmaste övertygad om att fantombilden föreställer en f d kollega till henne som jobbade som kriminalreporter åt en lokal tidning vid tidpunkten för morden.

https://www.vf.se/nyheter/jag-tror-fortfarande-att-det-ar-min-gamla-arbetskamrat-pa-dubbelmordarens-fantombild/

Om detta stämmer blir slutsatsen att vittnet/vittnena som ligger till grund för fantombilden tagit fel på datum och observerat reportern när han varit på plats för research.

När det gäller 38-orna: hojta gärna till om jag tänker galet men kan det inte vara så enkelt att det rör sig om gamla fotavtryck samt att detta beror på att trappstegen inte rengörs lika ofta som golvet?
Citera
2026-08-23, 12:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vad eller vem är fonus?
Jag gissar att det varit kvinnlig personal från Fonus på platsen för att hämta kropparna?

Jag kan ha missuppfattat det. Körs mordoffer bort med en begravningsbil?

Det kan också röra sig om utredningen av testamentet? Men då blir kommentaren jag klippte in bara konstig.
Det finns även oklarheter när det gäller
betalningen av testamentet. Med anledning av detta skickades testamentet till NFC för
handstilsundersökning. Juristen och övriga inblandade gällande testamentet är hörda och
topsade
. Resultaten av utredningsåtgärderna ledde till bedömningen att spåret kunde avfärdas.
På annat ställe:
samt kontrollerat samtliga bilder i ärendet för att fastställa vilka
personer som befunnit sig på brottsplatsen den 2 juni 2005. Detta för att kontrollera att dessa
personer är topsade.
......
Fonus (topsad)
*Margareta Dehle

Fonus (ej topsad)
*Okänd: (Freddie Wibron som var en av teknikerna på platsen sa att DNA:t var säkrat innan
Fonus kom till platsen)
Citera
2026-08-23, 12:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
De kan få upp vilka områden individen kommer ifrån.

2021 hade polisen beställt en analys på JJs DNA och fått svaret att han var blåögd, Skandinav och blond till brunhårig.

Man borde kunna göra samma sak med tuggummi-DNA:et.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-23 kl. 13:14.
Citera
2026-08-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon försökte nog slåss för sitt liv, stackars människa.

Det är bara för hemskt att försöka föreställa sig.
Inte minst det faktum att hon kanske fortfarande levde, när JJ släpade in hennes kropp i ladugården.
Den naturliga reaktionen är att se om en svårt skadad person fortfarande lever. Men JJ gjorde helt tvärtom.
Citera
2026-08-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De kan få upp vilka områden individen kommer ifrån-

2021 hade polisen beställt en analys på JJs DNA och fått svaret att han var blåögd, Skandinav och blond till brunhårig.

Man borde kunna göra samma sak med tuggummi-DNA:et.

klart man kan men man går bara ut med det om det är en vit skandinav annars är det rasistiskt och de skriver säkert bara "svensk"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in