2026-08-11, 00:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
En klyvyxa är en större typ av yxa, med ett skaft runt 90 cm och ett huvud som väger 2-4 kg.

Det är inget man stoppar under en kort jacka, och de som ser en person gå omkring med en sådan brukar nog komma ihåg det.

Har man dessutom slagit ihjäl en person med en sådan yxa vill man nog varken stoppa den innanför jackan (man blir nerkletad med substans från offret) eller gå omkring med den synlig.

Var det då en klyvyxa? Utredarna verkar tro det. Kanske utifrån uppgifter om att Tor var utomhus och högg ved, och att det verkar saknas en yxa. Kanske passar skadebilden även bra in på en yxa, men sådana detaljuppgifter är knappast offentliga.

Så vart har mordvapnet tagit vägen, och varför togs det med? Det hade sannolikt varit enklare att torka skaftet rent och lämna kvar den.

Är det säkerställt att Tor var ute och högg ved eller är det ett antagande, finns väl inga vittnen som såg händelseförloppet?
Citera
2026-08-11, 00:57
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Den ENDA vi VET varit på mordplatsen, fabulerar också om 2 personer och en röd bil. Han har följt rapporteringen i media och haft 20 år på sig att förbereda sina svar. Bara genom hans svar "vet vi" (eftersom det är så uppenbart han ljuger) att det inte varit ngn röd bil där eller 2 ytterligare personer, han vet ju att han var ensan.
Eller så har väl advokaten berättat för honom och även fått FUP serverat framför sig.
Citera
2026-08-11, 00:58
Medlem
gerd uppger det i telefonsamtalet 11.00, dvs säkerställt

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det säkerställt att Tor var ute och högg ved eller är det ett antagande, finns väl inga vittnen som såg händelseförloppet?
Citera
2026-08-11, 01:05
Medlem
Intressant spekulera i hur förhören inledningsvis gick till. Den åtalade visste polisen hade DNA men inte från vilken plats. Jag tror han inledningsvis tiger. Efter många turer fram och tillbaka bestämmer sig polisen för att avslöja var DNA-et satt. Den åtalade vet då inte om det även finns i rummet där Tor dödades och Gerd senare dödades slutligen. Då bestämmer han sig för att avslöja att han drog in Gerd i ladugården. Det tror jag var ett stort misstag av skäl vi berört. Hade han vetat att inget DNA fanns i ladugården borde han bara sagt att han dragit henne en bit på ladugårdsbacken men sedan bestämt sig för att avbryta.
Citera
2026-08-11, 01:14
Moderator
OYs avatar
Citat:

När mördades Tor, klockslag?
Citera
2026-08-11, 01:17
Medlem
Ingen vet säkert men troligen runt lunch

Citat:
Ursprungligen postat av OY
När mördades Tor, klockslag?
Citera
2026-08-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Inte enligt åklagaren.

Har du ens läst vad jag skrev..
Det verkar inte så...
Citera
2026-08-11, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, lyssna på åklagarens intervju i P3 Krim...

Varför ska jag göra det när jag redan vet vad som kom fram vid inlämning av stämningsansökan och fup som media har tillgång till och har framkommit...
Citera
2026-08-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Av det jag har läst är DNA-spåret det enda bevis man har.

Jaså det är det...
Är inte vad jag har läst...
Citera
2026-08-11, 01:37
Medlem
Nej där säger hon att hon hittar Gerd. Teknikerna hittar Tor efter 4 timmar.
Citat:
Senast redigerad av Masaq 2026-08-11 kl. 01:43.
Citera
2026-08-11, 02:03
Medlem
CARACs avatar
Tror att Tor är mördad och omsorgsfullt gömd innan Gerd anländer till fastigheten. När hon anländer och går in i huset finns mördaren där. Hon flyr ut men hinns ikapp och mördas. Ägde telefonsamtalet mellan Tors dotter och Gerd verkligen rum ? Kan mördaren handlat på uppdrag?
Citera
2026-08-11, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Lade upp två bilder.

Brattåsbilder:
https://imgur.com/a/bratt-sbilder-agx4Lmo

Den första är nog en likbil, varför ingen politibil?
Den är ganska färsk, man ser ju inget blod på marken utanför ladan.

Den andra bilder så ser man det är väldigt lite blod vid tröskeln in i ladan.
Men det växer några meter in.

Jag undrar om hon verkligen blev ner slagen utanför, kanske direkt på tröskeln.

Sedan undrar jag varför man lägger så mycket kraft på att dra in henne.
Varför inte bara sticka där ifrån direkt.

Kanske för att dölja om någon annan kom dit för att vinna tid.

Tekniska roteln använder sådana bilar också till att forsla kroppar till patologen för obduktion...
Den blå bussen är även ifrån tekniska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in