2026-08-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Det är förhöret med den anhållne vid rättegången som man då kommer att utfärda domslutet ifrån" (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas (näst sista raden)
Ok, men tidigare i texten skrev jag den åtalade, men gissar att han fortsatt är anhållen. Vart vill du komma??
Citera
2026-08-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Ok, men tidigare i texten skrev jag den åtalade, men gissar att han fortsatt är anhållen. Vart vill du komma??

Nej, han är inte anhållen. Han har inte varit anhållen sedan 10 april, eftersom han då häktades...
Citera
Medlem
Precis. Men för mig är det som avgör det hela är att det är så långt spår och in till samma rum där Tor hade gömts.

Är man inte inblandad och flyttar kroppen enbart för att dölja den skulle man släppa taget direkt innanför ytterdörren - det måste vara så otäckt att göra den handlingen, paniken och illamåendet...och man hade inte bara genom en slump hamnat med Gärd inne vid Tor...

Och hade man blivit hotad att dra in och gömma kroppen hade det inte skett så bestämt - jag tror man hade brutit ihop, stannat upp innanför dörren och bett om att få släppa taget för nu är vi ju inne = vi hade sett ansamlingar med blod.

En så distinkt och målmedveten rörelse som det är frågan om här, beroende på hur blodspåret ser ut, tyder på att man vill till en specifik plats i ladan och även om den som hotar skulle gå bredvid och skrika hade inte spåret blivit så i en kontinuerligt svepande rörelse in i rummet därinne.

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
På den sista bilden här https://imgur.com/a/6bE3UOU

Syns hur den som släpat henne tittat sig över axeln, sett stolen och det som står i "svängen" och tänkt "Hm, här måste jag ta ut svängen lite så inte någon arm eller något fastnar i stolen och jag behöver mecka runt där".

Jag tänkter att en som släpar i panik drar rakt inåt, råkar välta lite grejer på vägen, kanske får backa tillbaka lite och "ta ut svängen" och försöka igen.

Det ser ut, som du säger, som en väldigt lugn och kontinuerlig rörelse, hela släpningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
men gissar att han fortsatt är anhållen.
Nej.
Citera
2026-08-10, 18:57
Medlem
Citat:
Nej, han är inte anhållen. Han har inte varit anhållen sedan 10 april, eftersom han då häktades...

Nu är han tilltalad.
Citera
2026-08-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Nu är han tilltalad.

Japp, det blir man när åtal väckts. Men det motsäger ju inte att han fortfarande är häktad :-)
Citera
2026-08-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag tror i för sig DNA-matchning kan vara rätt tvivelaktigt rent generellt. Men det är ju en större diskussion.

I detta fall som tråden handlar om är det alltså specifikt släktforskningsvarianten vi snackar om. Och frågan jag vill resa är om det verkligen letts i bevis att det funkar.

Jag tycker det är särskilt oroande eftersom det finns ju en rätt djävulsk potential i just detta att användas som förtryckarredskap från staten mot medborgarna. Plötsligt kan vem som helst bli haffad för mord eller andra allvarliga brott.

Det står bara specifikt att dna på Gerds nylonstrumpor...
Troligtvis finns det gott om dna ifrån andra platser ifrån gården och mordoffer...
Dessutom säger åklagaren att de har gott om bevis...
Citera
2026-08-10, 19:00
Medlem
Någon som vet varför de hade så mycket kontanter? och vem fick dom när de dödades?
Citera
2026-08-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Av det jag har läst är DNA-spåret det enda bevis man har.
Citera
2026-08-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Det står bara specifikt att dna på Gerds nylonstrumpor...
Troligtvis finns det gott om dna ifrån andra platser ifrån gården och mordoffer...

Nej, lyssna på åklagarens intervju i P3 Krim...
Citera
2026-08-10, 19:08
Medlem
Citat:
Så idag är han fotsatt häktad. Jag får då be om ursäkt att jag skrev den anhållen vid ett tillfälle i min text, där jag tidigare skrev den åtalade. Rätt ska vara rätt.
Citera
2026-08-10, 19:14
Medlem
Märks att du har huvudet på skaft och juridikens ABC som i en liten ask.

Mina två är på Juristlinjen gav mig i varje fall: Polis griper, Åklagare anhåller, Domstol häktar.

Så när media får de grejerna om bakfoten har jag rätt att bli irriterad. Drar även lite i vilja-informera-tarmen när folk skriver ”bortom ALLT rimligt tvivel”. Hade varit svårt att få nån dömd då.

Hittade för övrigt en till bild på blodspåret i SVTs reportage från tidigare idag, kolla inlägg högre upp!

Citat:
Japp, det blir man när åtal väckts. Men det motsäger ju inte att han fortfarande är häktad :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in