2026-06-01, 19:23
Medlem
Yatsys avatar
Kommer det inte någon uppdatering snart?
Citera
2026-06-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kommer det inte någon uppdatering snart?

Åtal ska väl vara väckt till 10-11 juni? Så innan dessa lär det inte hända så mycket.
Citera
2026-06-02, 21:02
Medlem
Kan vara så att gm var psykotisk under brotts tillfället och bara har diffusa minnen av det inträffade. Gm kan därför välja att bara berätta det gm kommer ihåg.
Citera
2026-06-04, 17:04
Medlem
C.B.G.s avatar
MGM begärs nu omhäktad för andra gången. Att han misstänktes på sannolika skäl gjorde att iaf jag trodde att polisen hade något mer än bara DNA men nu sätter sig MGM:s försvarare Keir Starmer, förlåt, Johan Lavås på tvären och meddelar att omhäktningen kommer att överklagas. Han betraktar bevisläget som svagt. Något som talar emot att polisen har mer på fötterna såvida de valt att inte lägga ut allt de har ännu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brattasmannen-begars-omhaktad-igen-forsvaret-kraver-forhandling

Citat:
Som försvarare uppfattar jag bevisläget som väldigt svagt. Ur ett försvararperspektiv så har det inte hänt någonting på de här två månaderna som min klient suttit häktad.
Citera
2026-06-04, 20:55
Medlem
Konstigt att Advokaten hänvisar till förundersökningssekretessen...den gäller inte honom och inte heller hans klient. Och yppandeförbudet hävdes ju redan i början av maj.

SVT: "”Brattåsmannen” begärs omhäktad igen – försvaret tänker överklaga"
260604 - UPPDATERAD IDAG 13:50 - PUBLICERAD IDAG 09:22

"Johan Lavås har tidigare berättat för SVT att hans klient har en förklaring till hur hans dna hamnat där det hamnat – något som han hittills inte velat vidareutveckla på grund av förundersökningssekretessen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brattasmannen-begars-omhaktad-igen-forsvaret-kraver-forhandling
SVT: ”Brattåsmannens” försvarare: Det finns en förklaring till dna-spåret
UPPDATERAD 6 MAJ 2026 PUBLICERAD 6 MAJ 2026

"Nu när yppandeförbudet i målet är hävt
kan hans försvarare Johan Lavås utveckla det hela något mer:

– Min klient har lämnat en förklaring till varför hans dna påträffats i Brattås, säger han till SVT.

Och den är?

Det kan jag tyvärr inte kommentera vidare, eftersom det fortfarande råder förundersökningssekretess i ärendet. Men jag kan säga så mycket som att min klient har en förklaring till hur han har kunnat knytas till brottsplatsen via en dna-matchning, säger Johan Lavås och fortsätter:

– Men han säger sig inte ha någon delaktighet i att de här båda personerna har berövats livet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brattasmannens-forsvarare-det-finns-en-forklaring-till-dna-sparet
Tidskriften ADVOKATEN: Om god advokatsed och förundersökningssekretess:
"En advokat är inte bunden av förundersökningssekretess. Av god advokatsed följer att en advokat trots detta har, i vart fall i stor utsträckning, tystnadsplikt beträffande information som hos polis och åklagare omfattas av förundersökningssekretess."

https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2013/Nr-7-2013-Argang79/I-vilken-man-ar-advokats-tystnadsplikt-skyddad-genom-straffrattslig-sanktion/
Hade man själv velat att Advokaten berättade vad ens förklaring är? Om man var oskyldig så troligtvis - så känner i vart fall jag...

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
MGM begärs nu omhäktad för andra gången. Att han misstänktes på sannolika skäl gjorde att iaf jag trodde att polisen hade något mer än bara DNA men nu sätter sig MGM:s försvarare Keir Starmer, förlåt, Johan Lavås på tvären och meddelar att omhäktningen kommer att överklagas. Han betraktar bevisläget som svagt. Något som talar emot att polisen har mer på fötterna såvida de valt att inte lägga ut allt de har ännu.

Citera
2026-06-05, 09:34
Medlem
Häktningsförhandling idag 11:00.
Citera
2026-06-05, 13:40
Medlem
Har han tigit om det så länge så kanske han lär fortsätta tiga, tyvärr. Mgm verkar ju extremt inbunden av det lilla man läst om honom. Ska han få ett saftigt skadestånd också för att ha suttit häktad?
Citera
2026-06-05, 16:16
Medlem
Citat:
– Förundersökningen fortgår men börjar närma sig sitt slut, säger åklagare Hanna Flordal till Tidningen Ångermanland.

Åtalet skjuts nu upp till den femte juli. Under den tiden ska polisen hålla de sista förhören, och få resultat på flera utredningar som ska färdigställas.

– Det är tekniska undersökningar från brottsplatsen som man fått göra omtag på, berättar Flordal:

– Det har ändå gått 20 år sedan det gjordes.

Kan man fortfarande få fram något?

– Tekniken har förbättrats, och det som inte gick för 20 år sedan kan gå nu. Om det var för lite dna till exempel, säger Flordal.
Det blir till att vänta en månad till men det verkar som att de håller på att göra omtag på flera tekniska undersökningar från brottsplatsen.
Citera
2026-06-05, 16:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Lägg inte så mycketi försvararens uttalande.
I Lena Wesströmfallet hävdade försvararen hela tiden hur svaga bevisen var.
Men Stefan Davidsson fälldes ju till slut… även om han han ta livet av sig innan domen kunde verkställas.

(Den tråden är än idag den tråd i ABoK med flest inlägg: över 153.000 inlägg…)
Citera
2026-06-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men Stefan Davidsson fälldes ju till slut… även om han han ta livet av sig innan domen kunde verkställas.

Precis. Lyssna inte på försvarare.

Tors och Gerds barn har parallellt med försvarsklagan tilldelats målsägandebiträden.
Citera
2026-06-05, 18:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Ja det måste naturligtvis finnas (goda?) skäl till att åklagarsidan propsar på omhäktning. Hur mycket de har på fötterna får vi tåla oss litet till med.

Tydligen väntar de på provsvar från Forensiskt centrum som av oklara skäl fördröjts.
Citera
2026-06-05, 18:25
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

ABoK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in