2026-04-15, 22:35
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Anledningen att använda den trubbiga sidan av yxan kan vara att det är lättare att slinta och hugga sig själv när man använder den spetsiga sidan. Om man bara träffar lite på sidan av huvudet med den spetsiga sidan så kan yxan slinta och så hugger man bara av örat eller nåt sånt.
Kan ju vara så enkelt att man förstår att den trubbiga sidan är tillräckligt dödande och man vill undvika synen av en klyven skalle.
Citera
2026-04-15, 22:40
Medlem
Eller var det inte meningen att döda, trodde att om jag slår med baksidan så knockar jag honom bara.
Sen vart utgången en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kan ju vara så enkelt att man förstår att den trubbiga sidan är tillräckligt dödande och man vill undvika synen av en klyven skalle.
Citera
2026-04-15, 22:53
Medlem
Har det inte postats ca 100 inlägg vid det här laget om omständigheterna kring att slå nån i huvudet med en yxas olika delar? Snart värt att knoppa av i egen tråd. Exakt vad är det ni finner intressant i detta?
Citera
2026-04-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Ja jag tror definitivt att hon har ett finger med i spelet…återstår att se
Den här tidigare branden i stugan som en granne upptäckte när Barbro hade gått hemifrån,kan i te det ha varit ett försök till försäkringsbedrägeri.Stugan var nog ordentligt försäkrad.aBarbro kanske var trött på den gamla stugan och önskade sig något modernare.Det var ju också hemska minnen knutna till denna gamla stuga. Det skulle nog spöka där.
Citera
2026-04-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Han tog truckkort. Äntligen lite vägledning om vad han kan tänkas ha arbetat med.

Ja, nånting nytt. Indikerar att killen inte haft någon alltför kvalificerat yrkesliv. Rimmar dock illa med hans inkomsttoppar. Eller så tjänar man mer än jag trodde på att ratta runt en truck.
Citera
2026-04-15, 23:02
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, nånting nytt. Indikerar att killen inte haft någon alltför kvalificerat yrkesliv. Rimmar dock illa med hans inkomsttoppar. Eller så tjänar man mer än jag trodde på att ratta runt en truck.
Inkomsttoppen, kan inte det vara en försäljning av aktier?
Antingen egna eller ärvda av pappan.
Citera
2026-04-15, 23:06
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ingen källa men ett sannolikt scenario.
När polisen går ut med att Gerd har satt på kaffe så har de antagligen sett det som väldigt troligt baserat på saker de har sett.
Har polisen nämnt att hon kokat kaffe?
Citera
2026-04-15, 23:13
Medlem
Nivlars avatar
Hundföraren som sökte av området har skrivit bok, han har nämnt det här jobbet i boken.

Utdrag ur boken:
Citat:
Vi började om vid själva brottsplatsen och sökte oss sen ut allt längre i terrängen och på eftermiddagen när vi gått i ca 7
timmar så kom vi över en bergskam och ner mot fastighetens
dubbla uppfarter från stora vägen.
När vi är ca 200 meter från fastigheten viker hunden vänster
tillbaks parallellt med hur vi kom och försvinner in under en gran. Efter en stund kommer hunden med en väska i munnen, Visar sig vara ena mordoffrets väska. Kopplar då hunden och hon går tillbaks under granen och mot bergskammen markerar hon ett så kallat arkiv som tillhörde fastigheten.

Citat:
Sen, drygt tio år senare så ville man från Grova brott att jag skulle visa ut platsen där hunden hittat föremålen, visade sig att snacket gått att väskan och arkivet i princip hade legat efter stora vägen och att vem som helst hade kunnat hittat föremålen.
Vet inte om jag hade varit så djävla dålig på att skriva i mitt
anträffande Promemoria vart föremålen legat eller om det var så att den som tagit emot det slarvat bort uppgifterna, surt kändes det i alla fall.
Den som vistats i skog vet att det inte är lätt att komma ihåg en speciell plats där folk inte rör sig i vanliga fall för växtligheten ökar enormt då, men så mycket vet jag att det inte låg efter någon djävla väg
Citera
2026-04-15, 23:18
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppgok
Om det nu stämmer som det står i brevet att det gällde en affär och att det rörde sig om betalning på sista förfallodag men att köparen ej var nöjd och betalade inte fullt pris.. .

Då tänker jag att det måste ha funnits ett avtal där sista förfallodag angetts. Jag tänker också att köpet inte borde röra en sak som en dator, ved eller en bil för det betalar man ju normalt direkt.

Så kanske var det ett hyresavtal eller ett arrendeavtal och att det var detta GM letade efter i huset.

Den tanken har jag också. Inte en fysisk pryl liksom, utan någon form av avtal. Sen om GM hittade det eller inte kan man ju fråga sig?
Citera
2026-04-15, 23:26
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Hur känner du till de detaljerna kring yxan?

Det står i flera media att det var baksidan av yxan.
Citera
2026-04-15, 23:37
Medlem
Citat:
Inkomsttoppen, kan inte det vara en försäljning av aktier?
Antingen egna eller ärvda av pappan.

Enligt Troian är det inkomst av tjänst.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Och han drar in en del pengar även åren där omkring. Det finns luckor i historiken men inget så här långt tyder på att han varit ett socialfall sedan Brattås. Man kan tänka att han dragit ihop en del deg under perioder, skaffat en buffert och sen knegat mindre ett tag. Ett och annat tyder på att han varit billig i drift.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-16 kl. 00:01.
Citera
2026-04-15, 23:39
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har polisen nämnt att hon kokat kaffe?
Jadu... någonstans stod det så.
Men blir osäker nu på källan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera