2018-08-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Håller med dig i stora delar, men magkänslan att mördaren var ute efter Gerd känns inte som något tänkbart alternativ.
Beträffande skostorlekarna så känns då st 38 som kvinnostorlek och är någon av GH eller ML inblandad så borde fruarna förhöras och tipsas.
Om man som utredare Ja Ola Nordin säger i en podd att han varit med på 2 tidigare mordutredningar som har gått så jävla bra och nu kom herrarna i hagen och tog över så kan man fundera på hur tömningen av telemast missades. Skyddas mördaren av polisen?
Länk på bild av skon https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tyska-skor-kan-losa-brattasmorden
Håller med att strl 38 låter som damstorlek men tycker ändå det ser ut som killskor.
Finns ju killar med små fötter.
När åkte hagamannen fast han hade strl 38 har jag för mig 🤣
Citera
2018-08-10, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norke
En annan sak som stört mig är att för att det ska bli sån hätsk stämmning att sinnet rinner för mördaren borde det väll röra nått som gjort Tor förbannad också? Gällande pirerna kanske det störde honnom men han hade ju rätten på sin sida. Vilket borde göra mer diskussion meningslös.

Att man tycker sig ha rätten på sin sida är inte med automatik att man får rätt i en domstol.

Att driva en domstolsprocess är väldigt tärande samt kan bli väldigt kostsamt och som i slutändan kan få det till att Tor hade fel och pirägaren rätt och att därmed Tor får stå för alla kostnaderna samt tom skadestånd till motparten.
Att tex nyttja lantmäteriet kostar ca 1200 kr i timmen. Om man nu ska reda i markgränser och servitut så blir kostnaderna svindlande.

Tyvärr funkar inte rättsinstanserna i Sverige och att hålla på att överklaga till europadomstolen kostar tid och pengar.
Därför håller det nu på att bli anarki gällande rättstvister där folk gör som dom vill.
Citera
2018-08-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norke
Länk på bild av skon https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tyska-skor-kan-losa-brattasmorden
Håller med att strl 38 låter som damstorlek men tycker ändå det ser ut som killskor.
Finns ju killar med små fötter.
När åkte hagamannen fast han hade strl 38 har jag för mig 🤣

Dessa typer av skor fanns det gott om i Thailand på "kopiamarknaden" det är mer troligt att mördarna köpt det under en sådan resa och inte i Tyskland.

Det finns inget som tyder på att Gerd var måltavlan där är du ute och cyklar.

Mordet kommer endast att lösas om någon inblandad börjar prata.

Jag är rätt säker att denna tråd har rätt att mördarna är M*x eller/och GH. Tråden har vänt på de flesta stenarna.
Citera
2018-08-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Att man tycker sig ha rätten på sin sida är inte med automatik att man får rätt i en domstol.

Att driva en domstolsprocess är väldigt tärande samt kan bli väldigt kostsamt och som i slutändan kan få det till att Tor hade fel och pirägaren rätt och att därmed Tor får stå för alla kostnaderna samt tom skadestånd till motparten.
Att tex nyttja lantmäteriet kostar ca 1200 kr i timmen. Om man nu ska reda i markgränser och servitut så blir kostnaderna svindlande.

Tyvärr funkar inte rättsinstanserna i Sverige och att hålla på att överklaga till europadomstolen kostar tid och pengar.
Därför håller det nu på att bli anarki gällande rättstvister där folk gör som dom vill.

Tror dig men menade ju att jag tror inte det är nått tor skulle bli så upprörd över.. Enligt Barbro i podden ska tor sagt "jag tänker inte göra något åt det. Ni ska veta om det men det stör mig" ev stör mig nått fruktansvärt kommer inte ihåg exakt.
I min tankekedja antar jag att dna spåret är riktigt. Gärnigsmannen är inte tidigare eller efter dömd för allvarligt brott därför finns inte hans dna i register. Alltså bör han inte vara en altför oprovocerat aggresiv person. Detta förutsatt att mordet inte är planerat (dna planterat)
Tänker därför att något som skulle göra tor mer upprörd mer sannolikt skulle urarta i fysiskt bråk.
Det här med motiv är dock väldigt svårt. Kan röra självklarheter eller fulständigt tok. Håller med gw i att det är njutningsmedel för överklassen.
Citera
2018-08-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Dessa typer av skor fanns det gott om i Thailand på "kopiamarknaden" det är mer troligt att mördarna köpt det under en sådan resa och inte i Tyskland.

Det finns inget som tyder på att Gerd var måltavlan där är du ute och cyklar.

Mordet kommer endast att lösas om någon inblandad börjar prata.

Jag är rätt säker att denna tråd har rätt att mördarna är M*x eller/och GH. Tråden har vänt på de flesta stenarna.

Är väll en möjlighet att det skulle vara thailenska kopior men förstår värkligen inte varför det skulle vara mer sanolikt.
Ska kolla om man kan hitta statestik men gissar att det är mer tyska turister i sverige än svenska i thailand

Ang vem som är "måltavla" menar jag främst att mordet nog inte var planerat. Motiv och måltavla kan då bli väldigt luddigt. Sanolikheten talar dok för att ofrett tor eller gerd känner gärningsmannen. Spår kring tor verkar ha utretts ganska brett (bror, dotter grannar t.ex) Att inget spår pekar mot att det är nogon som känner gerd kan ju bero på att man inte letat efter spår där?

*Tor mödades iförsig först men det kan ju bero på att han är den som fysiskt utgör ett hot

*Morden sker på hans gård men tor och gerd är sambo/särbo vissa dagar sen 10 år

*Gerd skulle inte vara på gården den dagen men kan man utesluta att mördaren antog att hon är i brattås om hon inte är hemma?

Kanske förbisett nått mer som pekar på tor som den det rör påmin mig isf gärna.
Mest sanolikt är kanske tor den det rör men man bör ju även utreda gerds historia och närstående, grannar, bekanta

Tråden tycker jag tyvär har gått i samma spår som media och polis vilket är väl naturligt då det finns mer information att hämta. Hoppas att man kan bredda diskussionen lite med sidospår
Citera
2018-08-12, 20:59
Medlem
Norke,
håller med dig om en sak och det är att tråden gått i stå men det beror på att ALLT pekar på att antingen GH &/eller M*x är de som bragt livet på Tor Öberg och Gerd Wiklund.

Om du ska hitta något "gerd-spår" kom med konkreta saker i hennes närhet och inte svamla en jävla massa "jag tror det och det och det"

Vi andra har ju faktiskt hittat bevis med tillbyggnader etc och bygglov som kommit in och godkänts direkt efter morden. ALLT pekar mot Barrvägen!
Citera
2018-08-13, 14:04
Avslutad
Citat:
Norke,
håller med dig om en sak och det är att tråden gått i stå men det beror på att ALLT pekar på att antingen GH &/eller M*x är de som bragt livet på Tor Öberg och Gerd Wiklund.

Om du ska hitta något "gerd-spår" kom med konkreta saker i hennes närhet och inte svamla en jävla massa "jag tror det och det och det"

Vi andra har ju faktiskt hittat bevis med tillbyggnader etc och bygglov som kommit in och godkänts direkt efter morden. ALLT pekar mot Barrvägen!

Tror GH köpte dom ovanliga skorna på någon av sina utlandsresor, kanske var det en gåva till någon han kände, medhjälparen. Frågan är bara vem medhjälparen är och i vilken beroendeställning denne hade till GH, kanske någon inom det militära, någon som riskerade sparken eller liknande om hon/han inte följde GHs order. GH har troligen en rejäl hållhake på den personen så att denne kände sig tvingad att hålla tyst. Jag tror medhjälparens roll i det hela var mer att röja undan bevis och spår och att medhjälparen inte riktigt visste vad denne gav sig in på. Kanske medhjälparen också sysslar med droger på sidan om. Man har nu inte hört något nytt om detta fall på snart ett år i media.
Medhjälparen kan mycket väl vara den som lämnade sista tipset till polisen men vågade inte kliva fram helt. Frågan är om det ens går att döma någon för dubbbelmordet längre även om någon skulle erkänna. Det bästa personen kan göra är att berätta hela sanningen, skulle inte förvåna mig om denne läser tråden här på FB.
Citera
2018-08-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Frågan är om det ens går att döma någon för dubbbelmordet längre även om någon skulle erkänna.

Hur tänker du här? Att det gått så många år att gärningsmannen, för det finns inte mycket som talar för att det var mer än en, inte längre kommer ihåg detaljer? Tror du inte det är gärningsmannens DNA?
Citera
2018-08-13, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Hur tänker du här? Att det gått så många år att gärningsmannen, för det finns inte mycket som talar för att det var mer än en, inte längre kommer ihåg detaljer? Tror du inte det är gärningsmannens DNA?

Man kommer inte kunna bevisa vad som faktiskt hände, polisen har slarvat bort så mycket på vägen och så får man väga in antalet år som gått. Även ett erkännande måste kunna bevisas och jag tror inte polisen har materialet till det. DNA kan vara någon som varit på gården tidigare, DNA spåret är alltså värdelöst i det här fallet.
Så vitt vi vet gick mördarna dessutom tomhämta, det tycks inte finnas ett klart motiv varför paret mördades.
Citera
2018-08-15, 10:51
Medlem
Berra,

jag tror inte det är så komplicerat med medhjälparen som du beskriver, dels är hen insyltad i brottet och riskera bli dömd för det (kanske den personens DNA?) och är säkert rädd för GH.

Det skulle vara intressant om utredarna skickade DNA't till Holland eller liknande som kan få upp relativt säkra bilder hur denna person ser ut i deras datamodeller. Men IGEN och IGEN utredarna i detta dubbelmord är så jävla INKOMPETENTA att t.o.m Dan Eliasson skulle framstå som kompetent jämfört med dessa.
Citera
2018-08-15, 14:37
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant om utredarna skickade DNA't till Holland eller liknande som kan få upp relativt säkra bilder hur denna person ser ut i deras datamodeller. Men IGEN och IGEN utredarna i detta dubbelmord är så jävla INKOMPETENTA att t.o.m Dan Eliasson skulle framstå som kompetent jämfört med dessa.

Eller göra som de där poliserna i USA som satte in DNAt i ett släktforskningsprogram. Där saknades inte kreativitet.
Citera
2018-08-15, 16:29
Medlem
Victory är Deichmann koncernens egna skomärke, tror inte på kopior av ett redan billigt märke.
Sedan fanns väl Deichmann på fler ställen än Tyskland 2005?
I Sverige öppnades första butiken först 2008.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in