2018-04-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vad jag menar är att mördaren medvetet har valt en plats som inte hade övervakning, mördaren hade således full koll på vad hen gjorde och hade god kännedom om Härnösands geografi.
Annars hade ju mordet varit löst idag om den bankomaten hade haft kamera.

Ja, du menar det. Vad jag menar är att det inte hade spelat någon roll var denna oövervakade bankomat fanns. Du verkar vilja göra ett stort nummer av att den fanns nära polishuset.

Att mordet hade blivit löst om bankomaten hade kameraövervakning är möjligt men inte alls säkert.
Citera
2018-04-05, 11:18
Medlem
Om uttagsförsöket var ett villospår kanske dom t.o.m räknade med att den var kameraövervakad. Att det t.ex skulle synas en kortväxt person (medhjälpare). Så polisens spår skulle vara efter en mindre person än den som begått morden. Ibland ser man ju på TV att de döljer ansiktet t.ex när de använder stulna kort. Nästan svårt att tänka mig att det finns personer som planerar så men det kanske det gör.
Speciellt om det är frågan om ett par i ett förhållande, att fru/sambo/flickvän gör uttaget och mannen försöker skaffa sig alibi i Göteborg t.ex
Citera
2018-04-05, 11:28
Avslutad
[quote=Paapen|63695929]
Citat:
Ursprungligen postat av dobberman65
Läst igenom allt här nu. Om "försöket" att använda bankomatkortet är ett villospår, kan inte väskan och dokumentmappen på kullen också vara det ? Kanske meningen att spåren ska leda mot sommarstugeområdet ( vet inget om området mera än det jag läst här och sett på veckans brott mm). Fick även intrycket att lådorna som var genomrotade i köket var nästan stängda,Reagerade även på att de i det programmet pratade med döttrarna en och en, inte båda samtidigt

Jag misstänker att bakomatkortet var ett villospår gm visste/hade tur att den ej var kameraövervakad, då detta skulle förvilla utredningen och ge gm alibi i ev. Kommande förhör. Den som använde bakomatkortet var Medhjälparen med kanske skostorlek 38.

Placering av Tors kontorspärm och Gerds handväska på en kulle i no rikting är svårförklarat, en teori är att gm tagit flyktväg åt detta håll för att komma fram till solumssjön och där kanske dumpat mordvapnet i sjön. Tänkbara teorier är att gm blivit upphämtad med bil där alt. Har sitt boende där i närheten ( läs om UN). Den andra teorin kan just vara att lägga ut ett falskt spår på något sätt, men med vassa spår hundar borde man kunna bedöma sannolikheten om hur mördaren tagit sig vidare.

Om polisen kunde släppa på sekretessen och informera lite mera om detaljer så kan kanske den stora detektiven allmänheten lösa morden.

Vem är denne UN ?
Solumn ligger ju NO om Brattås, Solushamn västerut. Om man bor i Solumn är det en naturlig väg att bege sig åt NO, eller om man inte vill synas efter vägen så genar man över skogen och berget.

Visst var det väl så att bankomatkortet användes först dagen efter mordet ?
Citera
2018-04-05, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Ja, du menar det. Vad jag menar är att det inte hade spelat någon roll var denna oövervakade bankomat fanns. Du verkar vilja göra ett stort nummer av att den fanns nära polishuset.

Att mordet hade blivit löst om bankomaten hade kameraövervakning är möjligt men inte alls säkert.

Det ligger ju väldigt nära till Vidars arbetsplats om inte annat.
Citera
2018-04-05, 14:05
Medlem
[quote=BerraSWE|63696381]
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen

Vem är denne UN ?
Solumn ligger ju NO om Brattås, Solushamn västerut. Om man bor i Solumn är det en naturlig väg att bege sig åt NO, eller om man inte vill synas efter vägen så genar man över skogen och berget.

Visst var det väl så att bankomatkortet användes först dagen efter mordet ?

UN var tidigare stamanställd militär på Ka5.
UN äger en skogsfastighet Kölva 1:1som ligger inte långt ifrån Tors mark och Hs mark.
UN,Tor och H har nog jagat älg tillsammans.
UN och H startade aktiebolag ihop 2016.
UN och fästmö verkar numera vara bosatta i Mexiko.

Solums by ligger mera i riktning No, kölva rakt O, Solumshamn rakt Sydlig, Barrvägen Sv riktning från Tors hus i Brattås.
Håller med om att ta stigen i NO riktning från Tor genom skogen och över berget för att undkomma upptäckt är en bra flyktväg.
Den enda som bor åt detta håll är UN.

Bankomatkortet användes om jag nu minns rätt ett dygn efter morden hade begåtts, vilket innebär precis innan morden hade upptäckts (tänker jag rätt nu?)?
Citera
2018-04-05, 14:51
Avslutad
[quote=Paapen|63697305]
Citat:

UN var tidigare stamanställd militär på Ka5.
UN äger en skogsfastighet Kölva 1:1som ligger inte långt ifrån Tors mark och Hs mark.
UN,Tor och H har nog jagat älg tillsammans.
UN och H startade aktiebolag ihop 2016.
UN och fästmö verkar numera vara bosatta i Mexiko.

Solums by ligger mera i riktning No, kölva rakt O, Solumshamn rakt Sydlig, Barrvägen Sv riktning från Tors hus i Brattås.
Håller med om att ta stigen i NO riktning från Tor genom skogen och över berget för att undkomma upptäckt är en bra flyktväg.
Den enda som bor åt detta håll är UN.

Bankomatkortet användes om jag nu minns rätt ett dygn efter morden hade begåtts, vilket innebär precis innan morden hade upptäckts (tänker jag rätt nu?)?

Låter intressant det där med jaktlaget tycker jag om både Tor, GH och UN var med i samma lag. Alla hade väl också skogsmarker i området. Kanske var det så att GH ville köpa mark av Tor men att han vägrade sälja där nere vid vattnet.

Bankomatkortet användes väl på kvällen den 1a Juni, alltså en dag efter mordet. Paret upptäcktes först den 2a Juni av dottern.

En jägare skulle också kunna navigera genom skogen och hitta tillbaka. En vanlig person hade tagit snabbaste flyktvägen om man är obekant med omgivningarna.
Citera
2018-04-09, 12:48
Avslutad
Skulle inte förvåna mig om mordet handlar om jaktmarker och svarta arrendeavtal. Någon av jägarna som lackade ur totalt på Tor?
Undra om det förekom något slags jaktbrott på Tors marker ?
En jägare hade ju varit ganska logiskt som gärningsman, dom är van att hantera blod och döda kroppar.
Citera
2018-04-10, 00:11
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig om mordet handlar om jaktmarker och svarta arrendeavtal. Någon av jägarna som lackade ur totalt på Tor?
En jägare hade ju varit ganska logiskt som gärningsman, dom är van att hantera blod och döda kroppar.

Ett rykte har varit att det rört sig om oenigheter kring laxfällornas platser. Tor var en av de som hade rätt att ha laxfälla om jag förstått det rätt. Tror hamnstämman ägde rum bara några dagar före mordet, och stämningen kan vara hätsk på dessa stämmor har jag hört. Men visst, lite långsökt kan jag tycka det vore. Men kanske var det nått sånt dokument som mördaren letade efter i huset.
Citera
2018-04-10, 00:16
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Vore intressant om man kunde komma över protokollet från hamnstämman och se diskussions topics.
Citera
2018-04-10, 06:50
Medlem
Citat:

I ett inlägg skriver du beställningsmord och lite senare tror du att det var en impulshandling. Du har kommit med anklagelser mot Tors familj och verkar ha någon ex-granne som favoritmisstänkt. Nu tror du motivet kan ha varit jaktmarker.

Finns det någon teori du inte har prövat ännu? Du verkar ha förmågan att skriva först och tänka sedan.
Citera
2018-04-10, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
I ett inlägg skriver du beställningsmord och lite senare tror du att det var en impulshandling. Du har kommit med anklagelser mot Tors familj och verkar ha någon ex-granne som favoritmisstänkt. Nu tror du motivet kan ha varit jaktmarker.

Finns det någon teori du inte har prövat ännu? Du verkar ha förmågan att skriva först och tänka sedan.

Hur man än vrider och vänder på det hela så är det alltid en person som tycks återkomma på något sätt.
Vem hade mest att vinna på Tors död är det man bör fråga sig och även om Tor hade heta diskussioner med någon dagarna före mordet.
Synd bara att utredningen var så ofantlig dålig. En enkel telefonhistorik hade mycket väl kunnat lösa mordet.
Senast redigerad av BerraSWE 2018-04-10 kl. 16:25.
Citera
2018-04-13, 10:46
Avslutad
Polisen borde ha topsat alla som hade kontakt med Tor sista halvåret och alla män på ön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in