2018-07-30, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Precis men man gjorde missen med de 10 000 kr som låg på sängen helt öppet en rånmördare missar inte det, förmodligen visste väl även mördaren om att automaten inte hade kameraövervakning vilket också tyder på lokal anknytning.

Jag tror denna M*x är en för korkad alkis att utföra detta tror däremot GH är en sådan som både hade förmågan att utföra det men även hålla käften.

Jag tror ML freakade ut totalt när han såg vad som hade hänt på gården, det är förmodligen han som är den uppskrämda fantombilden som setts av vittnen. Kan det vara möjligt att grannarna kan ha hört skrik eller något och att ML stack dit för att kolla. Dock lyckades mördaren övertala grannen att hålla tyst annars kunde han sätta dit honom också då båda hade motiv. Kan även vara så att mördaren betalade pengar för att hålla tyst.
Citera
2018-07-30, 20:38
Medlem
Det man kan utläsa om GH i hans proffesion är att han är oerhört kompetent som militär.
Han lär ha genomgått många olika tester både psykiska såväl som fysiska. Om läkarvetenskapen är tillförlitlig så borde man kolla hans psykiska tester där borde det finnas ett svar på vem denna GH är som människa.
Citera
2018-07-31, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Det man kan utläsa om GH i hans proffesion är att han är oerhört kompetent som militär.
Han lär ha genomgått många olika tester både psykiska såväl som fysiska. Om läkarvetenskapen är tillförlitlig så borde man kolla hans psykiska tester där borde det finnas ett svar på vem denna GH är som människa.

Lär nog inte finnas några officiella dokument som man kan ta del av, och tror inte sånt behövs, det viktiga och felaktiga var att polisen tycks ha missat uppenbara motiv. Varför körde man inte påtvingad DNA test av alla på ön, då hade mordet varit löst.
Citera
2018-07-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Lär nog inte finnas några officiella dokument som man kan ta del av, och tror inte sånt behövs, det viktiga och felaktiga var att polisen tycks ha missat uppenbara motiv. Varför körde man inte påtvingad DNA test av alla på ön, då hade mordet varit löst.

Vad vet vi om DNAT?

Det verkar väldigt konstigt, nu borde borde GH och andra närboende vara topsade och ingen träff. Hurpass säkert kan detta DNA vara?
Jag tror att det hittade DNA är något som inte kan bevisa något. Kan GM förklara att hans DNA i laggården med någon trovärdighet så faller hela mordutredningen.
Dax att plocka fram förhörsledare med stor respekt som typ Peter Springare.
Citera
2018-08-01, 00:04
Avslutad
Citat:
Vad vet vi om DNAT?

Det verkar väldigt konstigt, nu borde borde GH och andra närboende vara topsade och ingen träff. Hurpass säkert kan detta DNA vara?
Jag tror att det hittade DNA är något som inte kan bevisa något. Kan GM förklara att hans DNA i laggården med någon trovärdighet så faller hela mordutredningen.
Dax att plocka fram förhörsledare med stor respekt som typ Peter Springare.

Iaf så sa man i svt podcasten att en person hade vägrat DNA test. Troligen har denne person kopplingar direkt till Tor. GH sa dessutom i tidningsintervjun direkt efter morden att han var på gården några dagar innan och pratade med Tor. Så hans DNA kan då finnas där av naturliga skäl, men det går ju inte bevisa och då blir DNA ändå värdelöst om det är GHs DNA.
Vad man vet så är alltså GH en av dom sista personerna som såg Tor vid liv sista gången.
Senast redigerad av BerraSWE 2018-08-01 kl. 00:08.
Citera
2018-08-01, 11:48
Medlem
Ja det är väldigt skumt att GH i den intervjuen säger följande saker:

* Är i Göteborg för att leda bort misstänksamhet och ett eventuellt alibi.
* Hälsade på Tor vilket gör att ev DNA han lämnat på brottsplatsen inte kan bevisas så kan lika gärna kommit när han hälsade på dagar innan mordet.

För mig tyder väldigt mycket på att GH är gärningsmannen.
Citera
2018-08-01, 11:50
Medlem
https://www.st.nu/artikel/medelpad/sundsvall/mordet-chock-for-grannen

artikeln...
Citera
2018-08-01, 17:40
Avslutad
Citat:

* Hälsade på Tor vilket gör att ev DNA han lämnat på brottsplatsen inte kan bevisas så kan lika gärna kommit när han hälsade på dagar innan mordet.

Iaf så vill han skaffa ett alibi. Får mig att tänka på en Beck film där en psykolog sa att han var på kurs men när man började granska det hela så hade killen inte checkat in på hotellet eller ens deltagit på kursen. Dock var det inte den killen som var mördaren men han var inblandad i mordet.
Citera
2018-08-01, 17:40
Avslutad
Citat:

Iaf så vill han skaffa ett alibi. Får mig att tänka på en Beck film där en psykolog sa att han var på kurs men när man började granska det hela så hade killen inte checkat in på hotellet eller ens deltagit på kursen. Dock var det inte den killen som var mördaren men han var inblandad i mordet då han älskade med offret.
Citera
2018-08-09, 01:00
Medlem
Inte hänt så mycket på tråden senaste tiden så jag tänkte komma med en egen teori. I min mening är morden gjorda på impuls och kan inte se något professionellt i hur det gått till väga.
Morvapnet fanns förmodligen på platsen. Det finns också många misstag som mördarna gjort
Dna har lämnats
Fotspår har lämnats
Bil har setts på gården vilket om någon nyfiken granne kollat nogare på direkt skulle kunna avslöja gärningsmannen
Gerd som blev offer nr 2 skulle också kunnat kontaktat någon och avslöjat mördaren ist för att gå ut och kolla själv
Detta är exempel som jag menar på en orutinerad gärningsman.
Idéer om planterade bevis ser jag som osanolikt då så mycket annat talar för att det var oplanerat.
Många mistag har också gjorts av polisen. Mest anmärkningsvärt är om ryktet stämmer att ingen masttömning gjorts. Har man inte planerat att mörda lär man ju inte tänka på att stänga av mobilen.
I övrigt tror jag man har gjort ett oturligt antagande. Mycket av idéerna verkar kretsa runt att gärningsmannen hade koppling till Tor. Förmodligen för att morden begiks på hans gård och att han var första offret men anta att man kännt och sökt Gerd. Tor och Gerd hade varit tillsamans länge och hittar man inte henne hemma är väl gissning 2 att hon är i Brattås. Väl där blir det bråk. Gerd är en liten äldre dam inte direkt hotfull. Tor däremot är trots sin ålder en kraftkarl. Menar att att han är det första offret säger kanske inte så mycket om den ursprungliga anledningen till att mördaren är på gården.
Övriga tankar skulle gissa att det gäller pengar. Inte direkt rån men en obetald skuld eller liknand.
Mördarna är förmodligen två män. Trots strl. 38 ser skorna ut som herr skor i min mening
Anknytning till annat europeiskt land är väl också en sanolikhet pga dom tysktilverkade skorna.
Skulle vara intresant att veta hur mycket efterforskning som gjorts kring Gerds omgivning förutom nämaste annhöriga. Då det nämns i mitt podden att polisen inte var vidare intreserad av att kolla hennes lägenhet. Och sommarstugan inte kollades alls.
Citera
2018-08-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norke
Inte hänt så mycket på tråden senaste tiden så jag tänkte komma med en egen teori. I min mening är morden gjorda på impuls och kan inte se något professionellt i hur det gått till väga.
Morvapnet fanns förmodligen på platsen. Det finns också många misstag som mördarna gjort
Dna har lämnats
Fotspår har lämnats
Bil har setts på gården vilket om någon nyfiken granne kollat nogare på direkt skulle kunna avslöja gärningsmannen
Gerd som blev offer nr 2 skulle också kunnat kontaktat någon och avslöjat mördaren ist för att gå ut och kolla själv
Detta är exempel som jag menar på en orutinerad gärningsman.
Idéer om planterade bevis ser jag som osanolikt då så mycket annat talar för att det var oplanerat.
Många mistag har också gjorts av polisen. Mest anmärkningsvärt är om ryktet stämmer att ingen masttömning gjorts. Har man inte planerat att mörda lär man ju inte tänka på att stänga av mobilen.
I övrigt tror jag man har gjort ett oturligt antagande. Mycket av idéerna verkar kretsa runt att gärningsmannen hade koppling till Tor. Förmodligen för att morden begiks på hans gård och att han var första offret men anta att man kännt och sökt Gerd. Tor och Gerd hade varit tillsamans länge och hittar man inte henne hemma är väl gissning 2 att hon är i Brattås. Väl där blir det bråk. Gerd är en liten äldre dam inte direkt hotfull. Tor däremot är trots sin ålder en kraftkarl. Menar att att han är det första offret säger kanske inte så mycket om den ursprungliga anledningen till att mördaren är på gården.
Övriga tankar skulle gissa att det gäller pengar. Inte direkt rån men en obetald skuld eller liknand.
Mördarna är förmodligen två män. Trots strl. 38 ser skorna ut som herr skor i min mening
Anknytning till annat europeiskt land är väl också en sanolikhet pga dom tysktilverkade skorna.
Skulle vara intresant att veta hur mycket efterforskning som gjorts kring Gerds omgivning förutom nämaste annhöriga. Då det nämns i mitt podden att polisen inte var vidare intreserad av att kolla hennes lägenhet. Och sommarstugan inte kollades alls.

Håller med dig i stora delar, men magkänslan att mördaren var ute efter Gerd känns inte som något tänkbart alternativ.
Beträffande skostorlekarna så känns då st 38 som kvinnostorlek och är någon av GH eller ML inblandad så borde fruarna förhöras och tipsas.
Om man som utredare Ja Ola Nordin säger i en podd att han varit med på 2 tidigare mordutredningar som har gått så jävla bra och nu kom herrarna i hagen och tog över så kan man fundera på hur tömningen av telemast missades. Skyddas mördaren av polisen?
Citera
2018-08-09, 18:11
Medlem
Citat:
Håller med dig i stora delar, men magkänslan att mördaren var ute efter Gerd känns inte som något tänkbart alternativ.
Beträffande skostorlekarna så känns då st 38 som kvinnostorlek och är någon av GH eller ML inblandad så borde fruarna förhöras och tipsas.
Om man som utredare Ja Ola Nordin säger i en podd att han varit med på 2 tidigare mordutredningar som har gått så jävla bra och nu kom herrarna i hagen och tog över så kan man fundera på hur tömningen av telemast missades. Skyddas mördaren av polisen?
Menade inte att mördaren var ute efter Gerd. Om man utgår från att morden var oplanerade kan ju motivet bli väldigt luddigt. En urartad konflikt kan ju i efterhand bero på något ganska trivialt. Men anledningen att mördarna kommer till gården kan ju bero på att man vill träffa tor eller gerd. Menar bara att man verkar ju ha dragit i många trådar kring Tor utan resultat. Men verkar finnas lite information om Gerd. Lysnar man på podden utalar sig även Gerds annhöriga på ett sätt som att polisen heller inte varit så intreserad.
En annan sak som stört mig är att för att det ska bli sån hätsk stämmning att sinnet rinner för mördaren borde det väll röra nått som gjort Tor förbannad också? Gällande pirerna kanske det störde honnom men han hade ju rätten på sin sida. Vilket borde göra mer diskussion meningslös.
Tänker att skulle det ist röra nått orätt nån gjort mot Gerd. Ex lurat på pengar eller liknande borde det kunna få Tor förbannad.
Ang masttömningen tror jag tyvär det bara förbisetts i farten. Ver inte hur lång tid man har på sig innan datan töms men första timmarna efter upptäckten trodde man ju att tor mördat gerd. Sedan har väll teorierna varit många. Misstänker man sen nån som bor i området är det ju naturligt att telefonen finns där. Är inte säker men tror att man då inte kunde se mer än vilka telefoner som fanns innom täkning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in