Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-15, 15:26
  #1
Medlem
Ni som haft provet idag kan väl flika in lite vilka slags uppgifter det var, med största vikt på den sista uppgiften som man ska ägna nästan en timme på enligt anvisningarna att lösa.
Vad för slags uppgift var det? Etc
Citera
2009-05-15, 16:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jughead
Ni som haft provet idag kan väl flika in lite vilka slags uppgifter det var, med största vikt på den sista uppgiften som man ska ägna nästan en timme på enligt anvisningarna att lösa.
Vad för slags uppgift var det? Etc
Den "svåra" uppgiften, dvs den man skulle ha bedömning med på språk och allt sånt och som man bör göra på ungefär en timme, låg på del A den här gången (dvs man fick inte ha miniräknare). Den handlade om någon teori från någon berömd matematiker (som jag ej kommer ihåg namnet på, tror det var från antikens grekland) som säger att skärningen på en tangent till en viss ekvation skulle skapa en punkt på y-axeln (som var negativ). Och den punkten skulle ha lika långt till x-axeln (dvs y=0) som det var punkten där tangenten utgår ifrån har till x-axeln. Sen skulle man bevisa varför det stämde med en given punkt. Sedan skulle man bevisa det rent generellt, dvs att det stämmer för alla andragradsekvationer.

Sry, lite rörigt och så, men svårt att komma ihåg allt, plus grymt trött efter provet, egentligen skulle jag behöva rita bilden för att visa.

Den sista uppgiften på provet (som inte var den "svåra", men endå en mvg-uppgift) handlade om det som jag tog upp här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=915775

Det fanns en annan mvg uppgift också, som handlade om att räkna ut hur man skulle behöva använda så lite "mjuk betong" som möjligt runt om en sandlåda på 30 kvadratmeter.

I övrigt så var provet ganska likt de från 2002 och 2005. Tyckte dock att mvg uppgifterna nästan var lite svårare den här gången.
__________________
Senast redigerad av jack444 2009-05-15 kl. 16:20.
Citera
2009-05-15, 17:48
  #3
Medlem
Equations avatar
Den "stora" uppgiften behandlade Apollonius och hur han beräknade tangenten på kurvan y = ax^2. Man skulle visa på att hans teori stämde bla bla bla
Citera
2009-05-15, 20:11
  #4
Medlem
Equation: har du lust att utveckla det du menar med ax^2 funktionen?.
Citera
2009-05-17, 01:10
  #5
Medlem
Saypayaas avatar
a är en konstant och x är variabeln som y beror av

Sen om jag ska vara petig har Equation aldrig nämnt en funktion.
Citera
2009-05-18, 22:30
  #6
Medlem
Jag skall ha nationella matte C prov på onsdag och jag undrar om någon kan skriva några fråger som kommer komma. Hade varit väldigt tacksam
Citera
2010-05-26, 17:47
  #7
Medlem
Hade mitt np-ma c igår, efter en mental frånvaro + att jag aldrig tog med boken hem lyckades jag skrapa ihop hela 7 poäng (varav 1 poäng på del 1), för Godkänt krävs 12.
Omprov på fredag, för att förbereda mig bättre har jag tänkt göra gamla nationella prov som finns att se lite här och var online, men någon som vet någon sida med facit till proven?
Någon som känner till hemsidor med bra förklaringar, minns inget av logaritmer, derivata, eller exponentialfunktioner...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback