2022-04-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morhd
Gjorde min operation för ca 5 år sedan. Bland det bästa jag gjort. Tänker inte ens längre på att jag såg dåligt tidigare och allt strul med linser.

Vilken gjorde du och hos vem?
Citera
2022-04-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Gått typ 1.5månad sen min FS-lasik operation.

Ögonen är mindre torra, jag har mindre glare effekt men fortfarande lite ghosting (dubblering av det jag ser på upplysta kontraster, typ vit text mot svart bakgrund på skärmar). Dom sade att det är normalt och bör gå över inom ett par månader efter operation.

I överlag så går allt åt rätt håll (om än sakta) och jag är nöjd med operationen.

Hur är det nu?

Varför valde du lasik och inte no cut? Vart gjorde du?

Vill själv göra men kan inte bestämma vilken metod samt vart, beslutsångest deluxe
Citera
2022-04-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Vilken gjorde du och hos vem?

Memira i Stockholm. FS-lasik, var lite jobbigt samma dag och dagen efter med ögonen som skavde men efter det inga problem alls.
Citera
2022-04-21, 13:30
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Hur är det nu?

Varför valde du lasik och inte no cut? Vart gjorde du?

Vill själv göra men kan inte bestämma vilken metod samt vart, beslutsångest deluxe

lirema

har fortfarande ghostingen kvar, och den märks bara tydligt på typ tv apparater eller andra hög kontrast situationer (vitt mot svart). Annars är min syn väldigt bra, nästan aldrig torra ögon och har väldigt bra mörkerseende fortfarande. Lite störigt med ghostingen men det är något jag kan leva med, för det mesta tänker jag inte ens på det.
Citera
2022-04-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
lirema

har fortfarande ghostingen kvar, och den märks bara tydligt på typ tv apparater eller andra hög kontrast situationer (vitt mot svart). Annars är min syn väldigt bra, nästan aldrig torra ögon och har väldigt bra mörkerseende fortfarande. Lite störigt med ghostingen men det är något jag kan leva med, för det mesta tänker jag inte ens på det.

Okej rekommenderar du ingreppet? Vad ska man tänka på som man inte vet innan?

Är runt 30 med glasögon, linser men det är ju jobbigt såklart. Så funderar starkt på denna grej men är ju nojig för att det inte ska vara värt. Dels biverkningar kortsiktigt men även långsiktigt
Citera
2022-04-23, 02:07
Medlem
cacablancas avatar
Vissa kan inte göra ögon laser t.e.x folk med strabimus (lazy eye) men ändå har jag hört folk göra det utomlands och dom har lyckads har någon här gjort ögon laser med lazy eye
Citera
2022-06-20, 16:25
Medlem
Kan ögonlaser göra ett bättre jobb än glasögon?

Jag vill ha ett jobb som kräver 1.0 i syn vilket jag klarar "typ" med glasögon. Alltså precis på marginalen. Det är främst mitt vänsteröga som förstör då optikern sa att jag har 30% synnedsättning på det ögat.
Citera
2022-09-04, 07:19
Medlem
Reko45s avatar
Funderar seriöst på å göra nån form av åtgärd mot mina besvär då Ögonmottagningen förbisett mig hela tiden. Troligtvis inte laser då man hör en del bieffekter av det.

Har dock mild keratoconus. Men de stora problemet är mer dessa enorma halos och starbursts jag ser runt allt. De är pga centrala ärr i hornhinnan. De sitter djupt. Hur jag fått de vet ej men möjligtvis extremt torra ögon och keratiter typ som förbisetts av mig å mina föräldrar då jag haft de i sen tonåren. Ögonbesvär går i familjen å de har gått igenom likniande men jag har fått den värsta dosen då jag idag ser massa starbursts å tjocka halos. Familjen har dock inget av dessa problem.

Ögonmottagningen tycker jag har milda synfel men dessa halos är extremt störande å jag har haft de i 10 år+.

Har bokat en gratis undersökning hos memira men funderar på lerima istället. Men ser inte ut som lirema gör icl?
Senast redigerad av Reko45 2022-09-04 kl. 07:25.
Citera
2022-09-17, 16:02
Medlem
District9s avatar
Min sambo gjorde lasek hos Lirema då hon inte kunde göra fs lasik. Vi ville dock göra trans prk då läkningen är mer fullständingt för ögat, men de vill inte det jag misstänker att det är dyrare och de ville tjäna lite mer det bara.

Hur som helst kvinnan på receptionen sa till mig att egentligen är fs lasik och läsk ingen stor skilland förutom att med fs lasik då sparar du 4 hemska läknings dagar. Dock kostar det 10 000 extra för de.

Jag personligen tycker ögat blir mycket svagare jämfört med trans prk av det jag läst innan operationen.

Jag uppdaterar efter några månader med hur det gått för.sambon. men hittils på dag 2 var det inte alls så hemskt som jag läst och hört. Har man hjälp av någon i hushållet så ska det nog gå bra. Är man ensam så kan det nog lönna sig med fs lasik.
Citera
2022-10-02, 14:35
Medlem
Harry_s avatar
läsglasögon +1.5
vilken operation är bäst för det?
Citera
2022-10-23, 20:48
Medlem
Hur är det efter din ICL nu? Några biverkningar? Har tid om 1,5 vecka och funderar på att boka av för att jag är så nervös.

Citat:
Ursprungligen postat av JWWJJWWJ
Idag har det gått 7 dagar sedan jag gjorde ICL (EVO) ögonoperation på Proforma, Södermalm, i Stockholm.

Synfel var -1,25 på vänster och -1,25 höger öga. Jag var tydlig för mig själv långt innan operationen att jag inte ville göra LASIK eller liknande: Jag vill ha möjlighet till reversibel operation om jag i framtiden behöver ändra något med ögonen. Operationen kostade 35k. Däremot var jag tvungen att vänta i 6 månader, eftersom ena linsen inte fanns i lager, och produktionsförseningar pga Corona tydligen..

Operation gick jättesmidigt på Proforma, kom till deras foajé/reception 1 timme innan operation för att mäta ögontryck och annat, fick en avslappnande tablett också inför operationen, och träffa ögonläkare Erngrund. Han var lugn, professionell och informerade om allting som skulle ske. I operationsrummet fanns 3 sjuksköterskor och ögonläkaren. Ögat var uppspärrat under operationen men man kände inget behov av att blinka eftersom ögat är så bedövat ändå. Metoden bestod av 3 steg:

1) Gör ett snitt/hål i hornhinnan för att föra in ICL-linsen i
2) Sätt in linsen
3) Tvätta och spola rent med vatten

De 3 stegen gick på 5-10 minuter för vardera öga.

Efteråt är man bländad på grund av de pupillvidgande ögondroppar man får inför operationen (förbered glasögon - people gonna stare at your crack eyes).

Erfarenheter
+ FRIHET att vakna upp och inte hålla på med linser
+ Ögat har läkt väldigt bra
+ Skönt, såklart, att kunna se bra igen

- Halos (även om jag var medveten om det, och att det tar tid för ögat att sortera bort det med tiden, så är det störande, det är inte bara halos, det är som runda regnbågsringar)
- Halos dagtid i solljus, det stör jag mig däremot väldigt mycket. Trodde bara Halos skulle uppträda kvällstid
- I starkt solljus upplever jag att allting blir grått, som att det är grumligt

Allt som allt så är jag nöjd, jag tyckte kliniken var väldigt professionell och allting gick smidigt. Jag rekommenderar Proforma, men hoppas också att halos som jag upplever i dagsljus försvinner med tiden
Citera
2022-10-26, 16:00
Medlem
Någon som gjort ICL som vill kommentera hur det är nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in