Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-30, 15:08
  #445
Medlem
Mogaku-sans avatar
Käkar nästan bara hamburgare från det lokala gatuköket där jag bor. Tycker att priserna är hutlösa på de andra kedjorna med en 100 kr för en hamburgare. Har det med restaurangmomsen att göra? Jag vill minnas att en Big Mac kostade så lite som 40 kr för inte allt för länge sedan.
Citera
2021-06-30, 15:25
  #446
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Käkar nästan bara hamburgare från det lokala gatuköket där jag bor. Tycker att priserna är hutlösa på de andra kedjorna med en 100 kr för en hamburgare. Har det med restaurangmomsen att göra? Jag vill minnas att en Big Mac kostade så lite som 40 kr för inte allt för länge sedan.
Hamburgare överlag är dyr mat, ska du ha en hamburgare av lite högre kvalité så får du offra vänster njure...det jag tycker är lite märkligt i sammanhanget är hur min lokala pizzeria kan sälja kebabrulle för 75kr som räcker till både midda och nattkäk.

En standardhamburgare så som det säljs på sibylla mcdonalds burgerking medflera ställen innehåller inte några dyra ingredienser ändå är det räknat i vikt minst dubbelt så dyrt som en kebabrulle.
Citera
2021-06-30, 15:25
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Käkar nästan bara hamburgare från det lokala gatuköket där jag bor. Tycker att priserna är hutlösa på de andra kedjorna med en 100 kr för en hamburgare. Har det med restaurangmomsen att göra? Jag vill minnas att en Big Mac kostade så lite som 40 kr för inte allt för länge sedan.

Där jag bor är det åtminstone snarlika priser på hamburgare (inkl. menyer) på både gatukök och snabbmatsrestauranger. Kan skilja några kronor eller så mellan jämförbara menyer eller lösa hamburgare. Ingen stor prisskillnad i alla fall. Är det en rejäl prisskillnad mellan lokala grillen och de olika kedjorna där du bor?

Sedan går det ju att få en meny runt 75-80kr på kedjorna. Allt kostar ju inte runt hundralappen.
Citera
2021-06-30, 15:47
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hamburgare överlag är dyr mat, ska du ha en hamburgare av lite högre kvalité så får du offra vänster njure...det jag tycker är lite märkligt i sammanhanget är hur min lokala pizzeria kan sälja kebabrulle för 75kr som räcker till både midda och nattkäk.

En standardhamburgare så som det säljs på sibylla mcdonalds burgerking medflera ställen innehåller inte några dyra ingredienser ändå är det räknat i vikt minst dubbelt så dyrt som en kebabrulle.

Jag undrar om du är liten i maten eller om din lokala pizzeria säljer megaportioner eller om det är något annat som påverkar.

Jag brukar äta 'normala' portioner. Är inte en hungrig flodhäst. Så kan exempelvis bli mätt på en meny som består av mellan pommes och 90 g hamburgare. En kebabrulle brukar dock räcka till en måltid för mig. Inte en chans att det räcker till två måltider, och att jag kommer bli mätt båda gångerna. Då kostar ändå kebabrullarna mer där jag bor. Här är det inte ovanligt med priser runt 90-95 kr för en kebabrulle.

Kvalitetsburgarna (eller vad man vill kalla dem) kan vara mer prisvärda när det är dagens lunch. Då man kan betala runt hundralappen ungefär. Annars kan jag hålla med om att hamburgare betraktas som dyr mat. Särskilt om jag jämför med Dagens Lunch på vanliga restauranger, bufféer och liknande.
Citera
2021-06-30, 15:54
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag köpte en big mac i förrgår...40 jävla spänn! för bara burgaren...hutlöst.
För 7-8 år sen kostade en big mac 24kr, lär vara en prisökning som skiljer sig markant från konsumentprisindex.

Dessvärre är det inte billigare att köpa sig en falafel här i stan och snabbmat i form av curry,kinakäk eller burritos kan man glömma att hitta.


2% inflation/år
Citera
2021-06-30, 16:41
  #450
Medlem
448s avatar
Bigmacen ligger ju på 35 lös nu

Innan prishöjningarna var Tripplecheese för 25 grymt billigt , bra proteinkvot oxå
Citera
2021-06-30, 17:54
  #451
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Jag brukar äta 'normala' portioner. Är inte en hungrig flodhäst. Så kan exempelvis bli mätt på en meny som består av mellan pommes och 90 g hamburgare.
2x90gr och stor pommes så kanske jag inte är hungrig på 20 minuter, 150gr på sibylla med bacon ohc rostad lök samt stor pommes räcker inte långt.

Citat:
En kebabrulle brukar dock räcka till en måltid för mig. Inte en chans att det räcker till två måltider, och att jag kommer bli mätt båda gångerna. Då kostar ändå kebabrullarna mer där jag bor. Här är det inte ovanligt med priser runt 90-95 kr för en kebabrulle.
nattkäk räknar inte jag som en "normal" måltid snarare liten måltid typ ½ måltid.
Citera
2021-06-30, 18:08
  #452
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Bigmacen ligger ju på 35 lös nu

Innan prishöjningarna var Tripplecheese för 25 grymt billigt , bra proteinkvot oxå

När jag gick på högstadiet kostade Big Mac & Co 39kr
Citera
2021-06-30, 18:30
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
När jag gick på högstadiet kostade Big Mac & Co 39kr

När då, för 10 år sedan?

McDonald's försvann från centrum där jag bor på grund av stök, så jag har inte käkat där sedan dess. Åker jag någon annanstans, så brukar det alltid finnas något bättre alternativ än McDonald's. Vad kostar en Big Mac & Co i dag?
Citera
2021-06-30, 19:15
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
2x90gr och stor pommes så kanske jag inte är hungrig på 20 minuter, 150gr på sibylla med bacon ohc rostad lök samt stor pommes räcker inte långt.


nattkäk räknar inte jag som en "normal" måltid snarare liten måltid typ ½ måltid.

Om kebabrullen räcker till 1 1/2 måltid (och du äter tydligen större portioner än vad jag gör för att bli mätt, åtminstone när det gäller hamburgare), så måste pizzerian ha generösa portioner. Det räcker till en måltid för mig, om jag vill bli mätt. Dessutom kostar det mer för mig. 75 kr vore ett rätt bra pris om jag kunde få kebabrulle för det priset. Speciellt om det räcker till flera måltider.

I ditt fall förstår jag i alla fall varför du tycker hamburgare är dyrt, speciellt kvalitetsburgare. Du spenderar ju mer pengar än vad jag gör.
Citera
2021-06-30, 19:36
  #455
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
När då, för 10 år sedan?

McDonald's försvann från centrum där jag bor på grund av stök, så jag har inte käkat där sedan dess. Åker jag någon annanstans, så brukar det alltid finnas något bättre alternativ än McDonald's. Vad kostar en Big Mac & Co i dag?

Man skall inte beställa meals utan typ 2 bigmac eller tripplecheese för massa näring.Pottisen jävla kolhydrater o colans kan man skita i.

Isvatten o dubbla burgare is da shit
Citera
2021-06-30, 19:54
  #456
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Hamburgare har blivit trendigt. Det har gått från att vara slafskäk för lodisar och lastbilschaufförer till att blir trendföda för hipsterskägg i sotarmössor som picklar rödlök och bakar eget surdegsbröd för att imponera på sina hipsterskäggkompisar som alla jobbar med IT eller inom media. Då exploderar priserna, från kaffepengar till flera hundra kronor per servering. Och givetvis kommer alltihop i omslagspapper tryckt för att efterlikna tidningspapper för att verkligen fejka den där rustika känslan som fanns förr, på den tiden hamburgare åts av människor som hipsterskäggen och flatcapsen naturligtvis inte vill umgås med men som man ändå romantiserar tillsammans med sina Appleuppkopplade söndertatuerade skäggkompisar.

Jag är en ganska from och vänlig man som inte är känd för att hata mycket här i världen men just surdegsburgarskägg som rapar microbryggd IPA och är beredda på att betala trehundra spänn för en "högrevspuck" med "american mustard" skulle jag vilja skjuta i ansiktet med en potatiskanon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback