2009-05-16, 19:33
Medlem
Gimp_offers avatar
Man kan det inte var så enkelt att ex bolt tar 100 steg på 100m och Harryson tar 150 steg på på 99m.

100/100=1m per steg.

99/150=0.6m per steg.

För bolt tar det 10 sec att springa 100m
För Harryson tar det 16.5sec att springa 99m.

Dock funderar jag över om jag har rätt nu eller inte. Innan lät det logiskt men nu med min uträkning låter det skumt. Dock vet jag att jag har räknat fel. Så om någon vill vara snäll och räkna rätt åt mig alt motbevisa mig so be my guest.
Citera
2009-05-16, 20:25
Medlem
Tebos avatar
Möjligt att jagg missat något, men kom inte lösningen till problemet när man insåg att ett oändligt antal delsummor kan ge ett ändligt svar?
Citera
2009-05-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Möjligt att jagg missat något, men kom inte lösningen till problemet när man insåg att ett oändligt antal delsummor kan ge ett ändligt svar?

Matematiker tycker ju det, men alla andra är inte lika snabba på att hänga med.
Citera
2009-05-17, 15:07
Medlem
Orzions avatar
För att förtydliga tänk dig att du har ett A4 papper du kan riva detta ett oändligt antal gånger men summan kan aldrig bli större än det urspurngliga A4 pappret. Dvs du har ett oändligt antal bittar som tillsamans är lika stora som a4 papparet. Samma princip.
Citera
2009-05-21, 11:41
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizly
Börjar vi bredvid varandra så kommer jag alltid ha avverkat dubbla din sträcka alltså springer jag dubbelt så snabbt.

för varje metar du springer, springer jag 2.
Givetvis. Men läste du mint nästa mening också, så skulle det ha framått vad jag ville betona. För tänker man "dubbelt så snabbt" så kan det vara lätt för den imbecile att missa det egentligen handlar om den faktiskt löpta distansen; den faktiskt vunna terrängen.
Citera
2009-05-21, 14:37
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Matematiker tycker ju det, men alla andra är inte lika snabba på att hänga med.
Men om folk inte förstår sig på matematiken är ju inte direkt relevant. Det är ju som att säga att en dator omöjligen kan fungera eftersom de inte förstår sig på kvantmekanik.
Citera
2009-05-21, 15:09
Bannlyst
Blir galen!!!!!!
Citera
2009-05-21, 15:12
Medlem
Saypayaas avatar
Visst kommer UB springa ifatt PH. Det är enkelt att visa genom att tillämpa gränsvärden från matematiken. Ditt experiment är matematiskt att UB och PH kommer vara sida vid sida när tiden går mot 0,111... s. Om man sedan fortsätter måste UB springa förbi och PH kommer halka efter.
Citera
2009-05-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Men om folk inte förstår sig på matematiken är ju inte direkt relevant. Det är ju som att säga att en dator omöjligen kan fungera eftersom de inte förstår sig på kvantmekanik.

Det är relevant till diskussionen. Det är ingen paradox eftersom problemet löses enkelt matematiskt, men för folk som inte är matematiker så är det svårare att förstå hur problemet kan ha en lösning, och då är det klart att förvirring uppstår.
Citera
2009-05-21, 16:18
Medlem
jagtarenpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Det är relevant till diskussionen. Det är ingen paradox eftersom problemet löses enkelt matematiskt, men för folk som inte är matematiker så är det svårare att förstå hur problemet kan ha en lösning, och då är det klart att förvirring uppstår.

Man behöver inte vara matematiker för att förstå lösningen, allt som behövs är bara lite common sense. Jag tror de som förbryllar sig mest på detta problem är de som har dålig läsförståelse och inte får en klar bild av detaljerna.
Citera
2009-05-22, 14:11
Medlem
Så när springer UB om då? Vid 1.12? 1.112? 1.111 111 111 111 112?
Citera
2009-05-22, 15:53
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Tillslut möts de på 0 och då hinner UB springa ikapp PH. Frågan
är när och det går väl att räkna ut om man har tid och lust.

Enklare vore att veta hur fort dessa två springer 100 meter
så vet man var de möts och där går brytpunkten för
hur långt försprång PH har. Annars kan man ju lika gärna säga
att PH och UB springer jorden runt och vinnaren är PH då han
fick en meters försprång...

Trötthet, kondition etc. är ju viktiga förutsättningar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in