2010-02-19, 15:58
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Han har f.ö. fått sämst betyg av alla psykiater på St: Göran doktorsguiden. Detta kan dock tolkas som något positivt då han kanske skickat bort folk som inte behöver psykiatrisk vård. Sannolikt är det ju dessa som skriver på siten.

Jag tänkte också på det, men med kommentarer som dessa:

Citat:
Jag hade oturen att bli behandlad av denna läkare efter en livskris för ett antal år sedan. Jag tvingades söka akut och träffade honom dagen efter. Jag upplevde honom som högfärdig gentemot mig. Dock förändrades hans bemötande när han fick reda på mitt yrke, då svängde han direkt och jag upplevde honom istället som lismande. Är det ens sociala status som skall avgöra ens bemötande inom vården?

http://www.doktorsguiden.se/lakare/eberhard-david

... så börjar man undra om det inte finns en anledning att han har lägst betyg.
Citera
2010-02-19, 16:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag tänkte också på det, men med kommentarer som dessa:

Citat:
Jag hade oturen att bli behandlad av denna läkare efter en livskris för ett antal år sedan. Jag tvingades söka akut och träffade honom dagen efter. Jag upplevde honom som högfärdig gentemot mig. Dock förändrades hans bemötande när han fick reda på mitt yrke, då svängde han direkt och jag upplevde honom istället som lismande. Är det ens sociala status som skall avgöra ens bemötande inom vården?

http://www.doktorsguiden.se/lakare/eberhard-david

... så börjar man undra om det inte finns en anledning att han har lägst betyg.

Ha ha ha! David försökte diagnostisera med sin bok som mall: "Här har vi nog en 'lättkränkt'... "
Citera
2010-02-19, 20:13
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Ha ha ha! David försökte diagnostisera med sin bok som mall: "Här har vi nog en 'lättkränkt'... "

Om du läser kommentarerna så ser du att alla i princip är bara en variation av den som jag citerade ovan. Den enda positiva kommentaren kommer från någon som behandlades av honom 1999! Så då kan man undra sig... steg överläkarstatusen honom åt huvudet?
Citera
2010-02-19, 20:42
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Om du läser kommentarerna så ser du att alla i princip är bara en variation av den som jag citerade ovan. Den enda positiva kommentaren kommer från någon som behandlades av honom 1999! Så då kan man undra sig... steg överläkarstatusen honom åt huvudet?

Man bör dock försöka visa förståelse: det är lätt hänt att man uppfattas som arrogant, när man i själva verket, blott sitter och planerar aftonens party med superstjärnorna Anna Book och Magnus Hedman.
Citera
2010-04-15, 20:34
Medlem
William Hainess avatar
David bloggar:

http://www.medicinskordbok.se/blogg-david
Citera
2010-04-16, 12:37
Medlem
Citat:
David bloggar:

Känns som det sista man behöver just nu; "visdomsord" från en totalt rubbad lättkräkt gubbtjyv.
Citera
2010-08-21, 14:48
Medlem
Tycker han verkar fel ute, till stora delar, i boken "Ingen tar skit...". Han bagatelliserar ganska allvarliga kränkningar, som han givit flera exempel på. Visserligen har han säkert en poäng i, att det gått inflation i begreppet "kränkning" generellt, dock.

Sedan uppfinner han dessutom ex ny typ av personlighetsstörning: "Omognadsstörning"...

Hans böcker säljer så bra, för de ligger rätt i tiden och är klart populistiska. Det är ju så roligt idag, att racka ned på typiskt "svenskt" beteende. Problemet med den här karln är, att han bara angriper symptomen, och inte gör någon mer genomgripande analys. Han har heller inga bra förslag till lösningar.
Citera
2011-12-30, 00:18
Moderator
Schlesiens avatar
Eberhard har skickat iväg en text till newsmill om sin tre år gamla skilsmässoprocess och menar att Anna Odell fick sota för den.

Eberhard berättar också om sin semester ioch sin megalomani, syftet är oklart.

Citat:
(...) På grund av händelser som inte hade med mig att göra byttes min dåvarande chef ut och detta kom att också att påverka min arbetssituation. Jag valde att sluta med tre månaders uppsägningstid. Det var tungt och något som jag oroade mig för en hel del under vintern.

Vid tillfälle hade jag fyra barn varav den yngsta var två år. Mitt i detta genomgick jag en separation vilket naturligtvis påverkar en människa. Kanske var det därför som jag, som vanligvis i mitt arbete brukar klara av att hantera tämligen grava personangrepp utan att tappa humöret, skällde ut en ST-läkare som bara försökte vara lustig. Kanske var det också faktiskt därför jag sa upp mig utan att vid tillfälle ha ett nytt jobb på gång. Kanske var det därför som jag inte kunde skriva klart den gemensamma bok jag skulle skriva med en väninna och kanske var det därför jag inte orkade vara kvar som chefredaktör för tidskriften Svensk Psykiatri- en tidning i vilken jag hade gjort allt redaktionellt arbete.

Jag åkte iallafall trots det iväg på semester med min dåvarande sambo och alla barnen. Detta som en slags sista utväg att förhindra en separation. Under tre veckor vistades vi i Thailand, men samma dag som vi kom hem beslutade vi oss definitivt för att vi skulle separera.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/29/jag-ber-anna-odell-om-urs-kt
Citera
2011-12-30, 01:15
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
David bloggar:

Jag kollade den där bloggen nån gång. Han släpper bara igenom kritiska repliker om de är betryggande klantigt skrivna. På dessa svarar han i ett utpräglat "kränkt" tonläge.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Eberhard har skickat iväg en text till newsmill om sin tre år gamla skilsmässoprocess och menar att Anna Odell fick sota för den.

Eberhard berättar också om sin semester ioch sin megalomani, syftet är oklart.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/29/jag-ber-anna-odell-om-urs-kt
Självupptagen?
Citera
2011-12-30, 05:04
Medlem
David Eberhards självförhävelse 29 december 2011

Den självgode och kokett spefulle Eberhard är alltså på banan igen
en (medial) plats han denna gång överförnöjt äntrar.

Han lägger alltså ut en oblyg och lite inlindat beskäftig text på Newsmill.

Vad ämnar han säga?

Bland annat formulerar han detta:
Citat:
Kort sagt. Det är min kultur att raljera. Hade jag inte befunnit mig i en småbarnsskilsmässa, mitt uppe i byte av arbete och med ständigt dåligt samvete i mitt privatliv skulle jag sannolikt ändå skällt ut Anna Odell offentligt. Men jag hade förmodligen inte valt att säga saker som:

"Hon kan komma hit så ska jag egenhändigt ge henne en spruta Haldol så kan hon se hur kul hon tycker att det är" eller "Klipp dig och skaffa dig ett jobb, företrädesvis på cirkus. Clowner brukar jobba där."

En ganska så fantastisk egenrättfärdigande retorik. Jag tar faktiskt av mig det spruckna folieplommonstop jag har för vana att ha på mig vid pass klockan 5 på morgonen.

Precis som någon nämner i en kommentar på Newsmill till Eberhards text är det rätt tydligt att David retoriserar med oförtäckt självömkan genom denna text.

Varför detta självtillbedjande, David?

Sannolikt, tänker jag, är Eberhard Sveriges mest pretentiöse psykiatriker alla kategorier (på riktigt).
Citera
2012-01-01, 02:28
Medlem
Intressanta kommentarer kommer in och svarar på David Eberhards Newsmillartikel i förrgår.
Dessa kommentarer sker alltså på Newsmill efter artikeln, om ni bläddrar ner. Bland annat kom denna replik från en psykiatriläkare för lite dryg en ½-timme sedan. Den läkaren (Susanne Ringskog Vagnhammar) riktar viss, ska vi säga, vårdideologikritik mot Eberhard.

Till exempel säger hon:
Citat:
Jag tycker att Odell lyckades med sin installation. Hon åskådliggjorde precis det du uttycker med sitt: "Ska jag spruta Haldol i dig" - hur en psykiatrisk patient alltid befinner sig i underläge, utlämnad till övermakten.
Ditt sätt att reagera fullständigar bara den bilden.

Frågan är hur pass pretentiöst raljant performanceöverläkaren David Eberhard är på sin arbetsplats Danderyds sjukhus ett år som i år 2012?
Citera
2012-01-01, 23:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
(...)
Bland annat kom denna replik från en psykiatriläkare för lite dryg en ½-timme sedan. Den läkaren (Susanne Ringskog Vagnhammar) riktar viss, ska vi säga, vårdideologikritik mot Eberhard.

Till exempel säger hon:
Citat:
Jag tycker att Odell lyckades med sin installation. Hon åskådliggjorde precis det du uttycker med sitt: "Ska jag spruta Haldol i dig" - hur en psykiatrisk patient alltid befinner sig i underläge, utlämnad till övermakten.
Ditt sätt att reagera fullständigar bara den bilden
.

Frågan är hur pass pretentiöst raljant performanceöverläkaren David Eberhard är på sin arbetsplats Danderyds sjukhus ett år som i år 2012?
Bra upplockat.

DE's Newsmilltext är nog början på en personlig insiktsprocess.
Om en handfull år kommer en bokserie om honom som offer för sin raljans; Vi som växte upp och blev raljanta.

F ö är Eberharts text en förlängning av Odells konst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in