2009-05-19, 16:34
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Befogenhet? Det handar väl om att han tycker sig kunna förklara tendenser i samhället med psykiatrisk teori om hur panikbeteende fungerar - att det ibland verkar som att "staten" styrs av irrationella rädslor och undvikandebeteende osv.. Det är ju inte direkt nån formell bedömning han gör i egenskap av leg.läkare, så ditt resonemang om befogenheter känns väldigt konstigt - vilken person som helst med ytlig kunskap om ångestsjd. skulle kunna presentera ett sådant resonemang.

Vem som helst har befogenhet att yttra sig om vad som helst. När E yttrar sig om vad som "styr staten" går han utanför sitt ämnesområde (psykiatri). Detta är alltså i sin ordning.

Att man i marknadsföringen lagt sådan tyngd på att karln är psykiatriker, och att detta skulle göra honom särskilt auktoriativ som samhällsvetare, väcker däremot min instinktiva misstänksamhet. Det är bara en liten aning bättre än "Min pappa är mycket starkare än din pappa, för min pappa är polis!"

Men, jag har som sagt inte läst boken än.
Citera
2009-05-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmor
Det är inte så mycket att utveckla. Otrogen, blir utslängd, startar om på nytt, får nya små barn, är otrogen i flera månader, blir utslängd, startar om på nytt, var inte välkommen hem igen. Efter vad jag har hört har det de senaste två gångerna varit sjuksköterskor och innan dess en journalist. Känner honom inte själv, men folk i hans närhet har berättat det.
Många tycker att det är lite märkligt att han kör fulspel bakom ryggen eftersom han annars är väldigt rak och orädd som person. Handlar kanske om risktagningar och spänning?
Det var väl väldigt bra utvecklat tycker jag, intressanta uppgifter.
Citera
2009-05-24, 10:20
Medlem
Fittsparks avatar
Nå, är han jude eller ej?
Citera
2009-05-24, 10:29
Medlem
Mohaves avatar
David har en bror, Mårten, som är omtyckt sjungande rektor på gymnasieskolan Vipan i Lund. Här sjunger Mårten inför eleverna på avslutningen förra året:

http://www.youtube.com/watch?v=Amsjee1ydW0

EDIT: Och här sjunger han "O Helga Natt" (1.46 in i klippet) på julfesten: http://www.lund.se/templates/Page2____95914.aspx
Senast redigerad av Mohave 2009-05-24 kl. 10:37.
Citera
2009-07-23, 17:49
Medlem
trickydicks avatar
Han fick fan nyss på radion.

Citat:
De lättkränktas land
Har vi svenskar blivit ett av världens mest lättkränkta folk?
Det menar David Eberhard, överläkare i psykiatri, i sin bok "Ingen tar skit i de lättkränktas land", som kom ut i våras.
En bok som skapat starka känslor och upprört många, bland annat Ann-Charlott Altstadt, frilansskribent.
Vi hör dem båda diskutera om svenskarna är så lättkränkta.

http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=1637
Ljudklippen kommer nog snart upp

Karln verkar vara en idiot…
Citera
2009-07-23, 18:00
Medlem
trickydicks avatar
Radioinslaget

http://tinyurl.com/kkmfow
Citera
2009-07-23, 19:41
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumberNine
Inget fan av Odell men den här killen ger mig rysningar. Psykläkare som blandar ihop sin egen profession med ideologi, speciellt när de gör det offentlig, är aldrig bra. Jag vet att detta är Godwin så det bara skriker om det men det är ändå värt att notera att psykiatriläkarna i tredje riket var en av de professioner som hade störst andel medlemmar i nazistpartiet. Huruvida detta var p g a ren karriäropportunism eller av ideologisk övertygelse kan man diskutera. Tydligt är dock sambandet mellan psykiatri och auktoritär makt av olika slag. Se även Sovjet. Just i skenet av det tycker man att en läkare borde ha större omdöme än såhär.

Han verkar för övrigt själv vara den största primadonnan av dem alla då han blir så provocerad av lättkränkta människor att han måste skriva en massa böcker i ämnet.

Och nej, jag är inte scientolog. Så har vi det avklarat.

Visst fan är du scientolog!

Men i övrigt håller jag med om att psykiatrien är en suspekt specialitet. Dont even get me started....

När det är sagt är Eberhard en av dess vettigare företrädare.
Citera
2009-07-23, 21:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Nå, är han jude eller ej?

vad har det med någonting att göra??
Citera
2009-07-24, 08:18
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Tycker det är extremt tröttsamt med gamla gubbs som vill "röra om i grytan".

Det var ett intressant inlägg!

Antar att du hellre ser att 'gamla gubbs' bara ska hålla käften och inte använda sin livserfarenhet till någon form av förändringsarbete eller debatt?
Citera
2009-07-26, 09:54
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
vad har det med någonting att göra??

Jag håller på att sammanställa en lista över folk jag ska gasa ihjäl.

Vad tror du själv?
Citera
2009-07-26, 10:30
Medlem
Han har skrivit en annan bok som jag tror heter Konsten att vara snäll. Ett riktigt lågvattenmärke. Skulle inte utsätta mig för att försöka läsa ytterligare en bok av honom.
Enligt min uppfattning en självupptagen person som åker omkring tillsammans med Levengood och håller skitdyra föredrag=levererar floskler.
Senast redigerad av Snusse 2009-07-26 kl. 10:31. Anledning: skrivfel
Citera
2009-07-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Han har skrivit en annan bok som jag tror heter Konsten att vara snäll. Ett riktigt lågvattenmärke. Skulle inte utsätta mig för att försöka läsa ytterligare en bok av honom.
Enligt min uppfattning en självupptagen person som åker omkring tillsammans med Levengood och håller skitdyra föredrag=levererar floskler.
Nej det har han inte, den boken har Stefan Einhorn skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in