Citat:
Ursprungligen postat av
Psoglav
Det enda som skiljer Schürrer från andra kvinnor som mördar barn är att hon inte dödat sina egna, vilket annars oftast är fallet.
De livstidsfångar som brukar sitta längst är de som dömts för terroristrelaterad brottslighet eller seriemördare/massmördare som anses vara en fara för folk i allmänhet. Lasermannen platsar i den kategorin, Schürrer gör det inte. Gissar på att hon är ute om tio år ungefär, så länge hon inte missköter sig.
Det finns en till kategori människor som anses vara för farliga för att släppas fria och dit tillhör Christine. Jag ger dig ett av flera exempel. När jag var liten bodde jag granne med en kille som var lite äldre än mig. Jag tyckte mycket om honom. Han var så snäll och hjälpte alltid mig med min cykel.
När han var i 30-årsåldern så dödade han plötsligt en tjej med 52 knivhugg. Han hade aldrig tidigare gjort något olagligt och var inte sjuk på något sätt. Han hade blivit besatt av den här tjejen och stalkade henne, vilket hon inte hade haft en aning om.
När jag blev vuxen fick jag veta mer. Han ansågs vara för farlig för att någonsin släppas ut i och med det fullständigt oförutsägbara. Från att varit en vanlig, skötsam grabb till att döda så hänsynslöst gjorde honom farlig för allmänheten. Han har nu suttit i över 35 år och kommer aldrig släppas.
Det han gjorde påminner om det Christine gjorde. Fast Christine är sju resor värre. Det är ett fåtal människor som klarar av att slå ihjäl två barn med hammare och nästan deras mamma utan att vara sjuk på något sätt. De ÄR för farliga för allmänheten. NÄR blir de besatta av en granne, semesterflört, kollega? Nästa gång? Det vet ingen. Det är det oförutsägbara som gör dem så farliga.
Naturligtvis så anser jag både min granne och Christine vara sjuka. Farligt sjuka. Men det är inget som ger dem lindring när det gäller straff. De kan inte botas och de kan helt ansvaras för det dom gjort till skillnad från de som inte kan hållas ansvariga på grund av sjukdom. De får vård. Tyvärr ofta utan framgång.