2024-08-11, 04:09
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Har hört att det inte finns en enda DNA träff från cs på brottsplatsen. Hammaren hon hade med sig i sin packning är inte den som använts vid morden. Är inte detta väldigt märkligt om uppgifterna stämmer?

En annan grej är ju de kunde inte till 100% fastställa att det var hon på perrongen för hon hade grå/brun jacka eller minns jag fel, men de gjorde husrannsakan hos henne och fann ingen liknande jacka.
Citera
2024-08-13, 18:54
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tror också att CS är en sådan typ som kan hålla sitt hat och sin vrede levande i decennier... särskilt som själva fängelset varit en påminnelse varje dag. Som HON ser det, så är ju allt detta som hänt Emmas fel. Hon borde ha låtit bli T.

Jag tror inte att Emma behöver oroa sig. Tyskan kommer inte släppas ut i första taget. En möjlig anledning till tidsbestämt straff kan ske om den dömda erkänner, ångrar sitt brott och inser hur fel hon gjort. Ni skriver att ni tror att tyskan skulle försöka döda Emma, hennes make och även deras barn. En väldigt god anledning att fortsätta hålla galningen inlåst.

I det tyska systemet är livstidsstraff till en början ett straff på obestämd tid . Efter tidigast 15 år är villkorlig frigivning möjlig. Allmänhetens säkerhet har dock företräde. En person får stanna i fängelse om de fortsätter att bedömas som farliga.
Citera
2024-08-13, 19:06
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondinvita
Länk fungerar ej, någon som sitter på fup ff?
https://easyupload.io/w2d69n (länken är giltig i 30 dagar)
alt.
https://www.upload.ee/files/16966009/Dubbelmorden_p__Max_och_Saga_barn_.zip.html (länken är giltig i 120 dagar efter den senaste nedladdningen)
Citera
2024-08-13, 19:14
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Tyvärr är det så, & exakt det stämmer. Tror hon har skött sig någorlunda bra.

Livstid är livstid. Det spelar ingen roll hur skötsam hon är i fängelset. Att få tidsbestämt straff kan hon fetglömma. Ni har själva talat om varför här. Hon är och förblir livsfarlig för andra, inte minst för Emma med familj.
Citera
2024-08-15, 06:08
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Måste kännas nervöst för Emma med familj... Schürrer har ju livstids utvisning från Sverige, men det är inte svårt att segla över från Tyskland till någon liten småbåtshamn utan tullmyndighet. Eller att betala någon annan för att ta henne över med sin privata båt.

Det låter nästan som att du hoppas att Christine tar sig hit och slutför det hon påbörjade. Men samtidigt är det bra att ni inser hur galen och skyldig hon är.

Livstids utvisning från Sverige och livstid i fängelse passar den ”damen”. Skulle vilja se henne rymma från fängelset och försöka få lift med en båt. Det är nästan så jag börjar skratta. En två meter lång häxa med en näsa stor som Gotland? Vem fan skulle hjälpa henne? Nej, Emma och hennes familj kan vara lugna. Att dom skulle släppa lös den psykopaten är lika troligt som att de skulle släppa Anders Breivik fri.
Senast redigerad av Combival 2024-08-15 kl. 06:17.
Citera
2024-08-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Livstid är livstid. Det spelar ingen roll hur skötsam hon är i fängelset. Att få tidsbestämt straff kan hon fetglömma. Ni har själva talat om varför här. Hon är och förblir livsfarlig för andra, inte minst för Emma med familj.

Det där har man hört förr. Hon åkte dit när hon var 31 år gammal och sannolikheten att hon sitter tills hon dör, dvs sammanlagt ca 50 år om hon uppnår medellivslängd, är inte troligt. Tyskland är inte mycket strängare än Sverige när det kommer till livstidsstraff, i snitt kommer de flesta ut efter ca 20 år.
Citera
2024-08-15, 17:04
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det där har man hört förr. Hon åkte dit när hon var 31 år gammal och sannolikheten att hon sitter tills hon dör, dvs sammanlagt ca 50 år om hon uppnår medellivslängd, är inte troligt. Tyskland är inte mycket strängare än Sverige när det kommer till livstidsstraff, i snitt kommer de flesta ut efter ca 20 år.

Vad jag vet så har tyskan inte ansökt om tidsbestämt straff. Det beror sannolikt på att hon inte får ansöka än. På grund av brottets natur som är bra mycket grymmare än andra brott så får hon säkert vänta minst 25 år innan hon ens får ansöka. Jag har läst lite om andra som fått livstid i Tyskland och de ser mycket på just hur grymma brotten varit.

Lasermannen t ex sitter på livstid för ett mord på en kvinna i Tyskland. Hans chanser att få tidsbestämt är lika med noll säger en rättsexpert i en låst artikel tyvärr. Han anses vara för farlig precis som tyskan är. Han har skött sig i fängelset men inte ens det har tyskan gjort. Tvärtom har hon ställt till med ett helvete. Så jag känner mig helt lugn med att hon inte kommer släppas ut.
Citera
2024-08-15, 18:18
Medlem
Citat:
Vad jag vet så har tyskan inte ansökt om tidsbestämt straff. Det beror sannolikt på att hon inte får ansöka än. På grund av brottets natur som är bra mycket grymmare än andra brott så får hon säkert vänta minst 25 år innan hon ens får ansöka. Jag har läst lite om andra som fått livstid i Tyskland och de ser mycket på just hur grymma brotten varit.

Lasermannen t ex sitter på livstid för ett mord på en kvinna i Tyskland. Hans chanser att få tidsbestämt är lika med noll säger en rättsexpert i en låst artikel tyvärr. Han anses vara för farlig precis som tyskan är. Han har skött sig i fängelset men inte ens det har tyskan gjort. Tvärtom har hon ställt till med ett helvete. Så jag känner mig helt lugn med att hon inte kommer släppas ut.

Det enda som skiljer Schürrer från andra kvinnor som mördar barn är att hon inte dödat sina egna, vilket annars oftast är fallet.

De livstidsfångar som brukar sitta längst är de som dömts för terroristrelaterad brottslighet eller seriemördare/massmördare som anses vara en fara för folk i allmänhet. Lasermannen platsar i den kategorin, Schürrer gör det inte. Gissar på att hon är ute om tio år ungefär, så länge hon inte missköter sig.
Citera
2024-08-16, 06:08
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det enda som skiljer Schürrer från andra kvinnor som mördar barn är att hon inte dödat sina egna, vilket annars oftast är fallet.

De livstidsfångar som brukar sitta längst är de som dömts för terroristrelaterad brottslighet eller seriemördare/massmördare som anses vara en fara för folk i allmänhet. Lasermannen platsar i den kategorin, Schürrer gör det inte. Gissar på att hon är ute om tio år ungefär, så länge hon inte missköter sig.

Det finns en till kategori människor som anses vara för farliga för att släppas fria och dit tillhör Christine. Jag ger dig ett av flera exempel. När jag var liten bodde jag granne med en kille som var lite äldre än mig. Jag tyckte mycket om honom. Han var så snäll och hjälpte alltid mig med min cykel.
När han var i 30-årsåldern så dödade han plötsligt en tjej med 52 knivhugg. Han hade aldrig tidigare gjort något olagligt och var inte sjuk på något sätt. Han hade blivit besatt av den här tjejen och stalkade henne, vilket hon inte hade haft en aning om.

När jag blev vuxen fick jag veta mer. Han ansågs vara för farlig för att någonsin släppas ut i och med det fullständigt oförutsägbara. Från att varit en vanlig, skötsam grabb till att döda så hänsynslöst gjorde honom farlig för allmänheten. Han har nu suttit i över 35 år och kommer aldrig släppas.

Det han gjorde påminner om det Christine gjorde. Fast Christine är sju resor värre. Det är ett fåtal människor som klarar av att slå ihjäl två barn med hammare och nästan deras mamma utan att vara sjuk på något sätt. De ÄR för farliga för allmänheten. NÄR blir de besatta av en granne, semesterflört, kollega? Nästa gång? Det vet ingen. Det är det oförutsägbara som gör dem så farliga.

Naturligtvis så anser jag både min granne och Christine vara sjuka. Farligt sjuka. Men det är inget som ger dem lindring när det gäller straff. De kan inte botas och de kan helt ansvaras för det dom gjort till skillnad från de som inte kan hållas ansvariga på grund av sjukdom. De får vård. Tyvärr ofta utan framgång.
Senast redigerad av Combival 2024-08-16 kl. 06:21.
Citera
2024-08-16, 10:11
Medlem
psaks avatar
Emma har själv sagt att hon måste vara beredd på att krångla med nya identiteter när mörderskan släpps

I USA är det väl bättre med sådant. Vad jag förstår har Yoko Ono blivit tillfrågad när Mark Chapman har ansökt om förkortning och hon har nekat.
Citera
2024-08-16, 14:30
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Emma har själv sagt att hon måste vara beredd på att krångla med nya identiteter när mörderskan släpps

I USA är det väl bättre med sådant. Vad jag förstår har Yoko Ono blivit tillfrågad när Mark Chapman har ansökt om förkortning och hon har nekat.

Som tur är så är det likadant i Tyskland. De kommer lyssna på Emma ifall tyskan en dag ber om nåd/ tidsbestämt straff:

Bland annat ett kontaktförbud så att Schürrer inte kan komma nära familjen som lever med skyddad identitet.

– Hon skrev ju ett brev till oss från häktet, säger Emma.

– Jag ska få besked om hon ansöker om nåd. Då kan jag som anhörig och brottsoffer få tala i egen sak. Den möjligheten finns inte i Sverige.

I övrigt så verkar Emma ta det här med lite humor: Hennes två barn mördades i ett av Sveriges mest uppmärksammade kriminalfall. Men även om Emma Jangestig i dag inte är rädd för barnens mördare, Christine Schürrer, utesluter hon inte att kvinnan en dag dyker upp igen.
– Visst, hon kanske kommer och dödar mig en dag. Men då har jag i alla fall levt som sjutton tills dess, säger hon. :-))
Senast redigerad av Combival 2024-08-16 kl. 14:32.
Citera
2024-08-16, 16:08
Medlem
psaks avatar
Citat:
Som tur är så är det likadant i Tyskland. De kommer lyssna på Emma ifall tyskan en dag ber om nåd/ tidsbestämt straff:

Bland annat ett kontaktförbud så att Schürrer inte kan komma nära familjen som lever med skyddad identitet.

– Hon skrev ju ett brev till oss från häktet, säger Emma.

– Jag ska få besked om hon ansöker om nåd. Då kan jag som anhörig och brottsoffer få tala i egen sak. Den möjligheten finns inte i Sverige.

I övrigt så verkar Emma ta det här med lite humor: Hennes två barn mördades i ett av Sveriges mest uppmärksammade kriminalfall. Men även om Emma Jangestig i dag inte är rädd för barnens mördare, Christine Schürrer, utesluter hon inte att kvinnan en dag dyker upp igen.
– Visst, hon kanske kommer och dödar mig en dag. Men då har jag i alla fall levt som sjutton tills dess, säger hon. :-))
Stämmer det så var det ju såattsäga tur i oturen då att mörderskan är tyska och inte svenska.

Ja den där Emma har ju väckt viss uppmärksamhet även med sin ständigt leende nuna i tv (hennes bok fick ju namnet Varför gråter inte Emma)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in