2019-03-02, 00:26
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du verkar tro att det var pojken som gav sambon alibi eftersom du kallar det för "alibisamtal"? Har du inte förstått att det var positionen vid samtalet som gav honom alibi? Om du kunde förstå det så skulle innehållet i samtalet inte vara viktigt för dig längre.
Positionen kom inte från operatören utan det var Västmanländsk polis beräkning.
Citera
2019-03-02, 03:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
För det första har du inga bevis för att sambon ljuger. Du har misstolkat telefonloggen. Du trodde att de pratat med varandra och att sambon ljög om det. Det var inte sant. Att sambon efter en svår chock rör till det om vilken väg han körde är inte att ljuga. Det är beundransvärt hur klart han tänkte trots allt då många personer som varit med om chockartade upplevelser ofta inte kan redogöra klart för någonting just då.

Det är bevisat att Torgny ljuger.

Han säger att han fick två samtal mitt på dagen han inte visste var de kom från. Ändå ringer han upp bägge. Numret var registrerat i hans telefon.

Han ändrar sig om körvägen i de två första förhören man håller med honom.

Han kommer med osanna uppgifter och därmed ljuger han.
Citera
2019-03-02, 03:21
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
T tog emot ett sms från E 18.40 där hon frågar när han kommer hem.T svarar om en timme.
T nämner i förhör att det inte var ämnat att komma hem den tiden han kom eftersom han skulle lasta instrument men att han glömt nycklar.

I förhör med E så diskuterar E och T om tidpunkten för brottet. E tycker det är konstigt att en person kunde veta att T inte var hemma och funderat över var T var " "om man gör en sådan sak så lär man ju frukta att någon kommer hem" T sa till E att hon kanske sa att han inte skulle komma hem än eller om en timma.

Det är så tydligt att T leder in E i falska minnen med att vilseleda henne.

Det förvånar mig inte. Eftersom jag har samlat på mig en massa material om det här fallet så tycker jag att en bild från sovrummet visar att något inte är som det riktigt skall vara. Men dit kommer jag när vi vet varför Torgny ljuger. Då hittar vi nämligen motivbilden. Att han ljuger vet vi redan. Nu behöver vi få fram svaret om varför han ljuger. Trollen förnekar att han ljuger. Vissa anser att Christine är mördare för att hon ljuger så borde trollen rimligen anse att Torgny också är mördaren genom att han också ljuger.
Citera
2019-03-02, 03:26
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Positionen kom inte från operatören utan det var Västmanländsk polis beräkning.

Det är lögn. Sanningen är att det var en kombination av mastning från operatören och testkörning utförd av polisen.

2008-03-17 18:29:58 x:6589375 y:1516465, Inkommande SMS
2008-03-17 18:30:59 x:6583540 y:1502500, Utgående SMS
2008-03-17 18:31:23 x:6597900 y:1512880, Inkommande SMS

16.53.17 Arboga City 220
17.11.27 Kungsör City 305
17.13.30 Kungsör City 305
18.20.53 kungsör City 305
18.26.42 Kungsör City 305
18.29.58 Kungsör City 305
18.30.59 Arboga 30
18.31.23 Köping 140
19.06.33 Köping Volvo
19.36.22 Arboga 320

Du kanske inte förstår varför de även gjorde en testkörning?
Senast redigerad av Combival 2019-03-02 kl. 03:34.
Citera
2019-03-02, 07:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Han säger att han fick två samtal mitt på dagen han inte visste var de kom från. Ändå ringer han upp bägge. Numret var registrerat i hans telefon.

Du säger ljuger, vi andra tror att det finns andra orsaker. Men varför skull T ljuga om de 2 samtalen, har du någon ide om det?
Du vill ju, som jag sagt nu några gånger, gärna ställa den frågan men du vill uppenbarligen inte föra en dialog kring den.
Är det helt enkelt så att den är helt ointressant?
Det är lätt att tro att du tycker det - egentligen, du också.
Citera
2019-03-02, 07:46
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag driver inte frågan juridiskt ditt lilla troll.

Jag debatterar ämnet med din lilla Arbogianska sekten till skydd för Torgnys förehavanden, en liten religiöst övertygad sekt om sanning istället för fakta.

Ok. Då får vi tolka det som att de som då driver frågan juridiskt, endera tillhör de "okunniga" eller inte har det material du har tillgång till.
Då inställer sig frågan varför du använder materialet till att debattera med den "Arbogianska sekten" här i tråden istället för att överlämna det till de som driver frågan juridiskt?
Rätt idiotiskt om du frågar mig!
Citera
2019-03-02, 08:03
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Istället för att felaktigt påstå att han ljugit om samtalen, kan du inte fundera på varför han berättade om de två samtalen (via ett för honom okänt nummer) för polisen? Eftersom han aldrig fick reda på vem som ringt var han säkert orolig för att det hade med vansinnesdådet att göra och ville att polisen skulle kolla upp numret? Det finns liksom ingen anledning för honom att ljuga om detta, tvärtom gjorde han polisen uppmärksam på samtalen.
Citera
2019-03-02, 08:46
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ok. Då får vi tolka det som att de som då driver frågan juridiskt, endera tillhör de "okunniga" eller inte har det material du har tillgång till.
Då inställer sig frågan varför du använder materialet till att debattera med den "Arbogianska sekten" här i tråden istället för att överlämna det till de som driver frågan juridiskt?
Rätt idiotiskt om du frågar mig!

Det finns ett till alternativ som är det mest troliga. Singlestar har missförstått telefonloggen (inte telefonbloggen som han kallar den). Han la inte märke till att samtalstid saknas. Han trodde att sambon fått svar, vilket han inte fick. Singlestar vill nog inte visa sitt misstag genom att kontakta någon jurist som direkt skulle upptäcka fadäsen. Trist bara att Singlestar fortsätter driva detta i tråden och försöker inbilla folk att just detta skulle vara en lösning för fallet.
Senast redigerad av Combival 2019-03-02 kl. 08:54.
Citera
2019-03-02, 09:58
Medlem
habets avatar
Citat:
Det finns ett till alternativ som är det mest troliga. Singlestar har missförstått telefonloggen (inte telefonbloggen som han kallar den). Han la inte märke till att samtalstid saknas. Han trodde att sambon fått svar, vilket han inte fick. Singlestar vill nog inte visa sitt misstag genom att kontakta någon jurist som direkt skulle upptäcka fadäsen. Trist bara att Singlestar fortsätter driva detta i tråden och försöker inbilla folk att just detta skulle vara en lösning för fallet.

Missade förstås den självklarheten
Tack.
Citera
2019-03-02, 12:24
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:

Så vad är din slutsats av ovanstående? Har den felaktiga körvägen och samtalen sannolikt med morden att göra och i så fall hur?
Citera
2019-03-02, 12:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
058912288 Till P&B bilservice. T var även i kontakt med R.H den 17/3. Emma beskriver till punkt och pricka R.H:s utseende i förhör under skyddad tid. Trots det så har inte R.H förhörts i vilket syfte hon kontaktats av T.
T:s "alibi" S.Ö ringdes 19.06 från T och han har inga minnen av samtalet. Kan vara så att det numret gick till hans mamma som stod för abonnemanget.

Här har polis inte gått till botten med någonting.

Det här undrar jag över. Varför tar du upp det? I resningsansökan (av alla ställen) står det att läsa att den kvinnan R.H kunde uteslutas som gärningskvinna och försvaret hävdar ingenting annat.

Tyskan och advokaten vet att hon uteslöts. Räcker inte det för dig?
Citera
2019-03-02, 14:49
Medlem
Grandiosos avatar
"Emma säger att hon aldrig kommer att glömma ljudet av knackandet på ytterdörren när hon chattade med sin syster den där mörka kvällen i mars för sex år sedan. Jag trodde ju att det var Tomas, så jag gick för att öppna, säger hon. Han arbetar med musik och släpar alltid på en massa instrument. Därför gick jag för att släppa in honom. Hon gick ut i hallen, tog tag i handtaget och sköt upp ytterdörren. Utanför, på trappen, stod en kvinna. Emma berättar att hon blev lite konfunderad. Hon kände igen henne, men hade svårt att placera henne. De tittade på varandra en kort stund, sedan sa kvinnan: Hi, i m Tine. Jag minns att jag hann fundera lite grann: Tine?, Tine?, var har jag hört det, var har jag sett henne någonstans? Kvinnan sa inget mer innan hon armbågade sig in i hallen.

Tyskan armbågade sig in genom dörren och började att slå med hammaren. Lille Max avled efter att ha fått ta emot 15 slag i huvudet. Lillasyster Saga fick 13 slag.
Max dog i ambulansen, Saga på operationsbordet. Emma fördes med helikopter till Uppsala där hon låg nedsövd i 10 dagar innan hon opererades.

I Christine Schürrers telefon hittade polisens utredare ett osänt sms från den 17 mars 2008, alltså morddagen. I meddelandet stod det Röjda. Under förundersökningen fick tyskan frågor om vad hon menade med meddelandet. Hon svarade: Det kan betyda flera saker. Hon tillade sedan: När jag ser på tv, jag ser det i texten kanske, att det är ett ord som jag inte förstår, som jag lagrar för att kunna slå upp sen. Hon sa sedan: Jag vet fortfarande inte vad det betyder.

En vän i Tyskland berättar i polisförhör att tyskan sagt till honom att hon fick lämna ifrån sig en hammare på Skavsta flygplats efter morden. I förhör får sedan Schürrer veta att barnen tillfogades skador med just en hammare. Tyskan svarar då. Det är ett roligt sammanträffande.

I dagboksanteckningar, som polisen hittade vid husrannsakan efter morden, skrev Christine Schürrer om sin olyckliga kärlek: Hur fan ska jag få dig ur skallen och ur hjärtat?? Hon skrev också att hon aldrig tidigare varit så ledsen, så nedbruten: Well well well... tillbaka i Sverige. Jag hatar det. Jag står inte ut med det. Jag hatar det som han gjorde mot mig. Tog ifrån mig. Det är svårt att beskriva. Jag har aldrig känt mig så här förr, men han hade sönder något inom mig. Vet inte vad, men jag har inte varit så här ledsen någonsin förr. Jag känner mig tuggad och utspottad. Och jag har ingen energi kvar för att resa mig på nytt och gå vidare. Jag måste i väg, hur det än ska gå till. Men jag vill inte bli flyttad från. Jag gillade det jag hade här. Mycket. Det fanns inget. Varför får du all kärlek! Varför får du all kärlek? Tyskan skrev anklagande: Du har förstört mig jag hatar dig för det. Har du ingen jävla aning vad du vill? Men också: Jag saknar dig. Ibland kan jag fortfarande känna dig, höra dig, smaka dig. Jag drömmer om dig men även då pratar du inte med mig. Jag är så ledsen därför. Och jag förstår det inte. Jag vill det ju inte. Men hur kan jag ändra det? Jag har ingen aning... Hon avslutade inlägget så här: Du får helt enkelt fortsätta att leka med din lilla familj. Jag gör vad som är bäst för mig. Polisen misstänkte i ett tidigt skede, efter samtal med personer i Emmas och Tomas bekantskapskrets, att Christine Schürrer blivit närmast besatt av Emma Jangestigs sambo, en besatthet som senare övergick i vrede, hat och dödligt våld. Ilskan riktades mot kärleksrivalen. Emma Jangestig har, i efterhand, insett att tyskan planerat morden under ganska lång tid. Hon berättar: Det jag vet genom polisens förundersökning är att hon tidigare varit i Arboga och även ringt hem till mig då jag fortfarande hade egen lägenhet. Det var runt den 10 januari, alltså två månader före morden.

CS skriver:
Din födelsedag Jag fattar det inte. Jag hade en master plan. Den var lysande och jag vet inte varför jag sitter här på ett svenskt sjukhus och transfusioner med kallt svenskt blod medan di hora suger av dig på födelsedagen. Om man undantar fredagskvällen tror jag att detta är den värsta dagen i mitt liv. Och jag var tvungen att bryta löftet. Tja, det var kanske riktigt så, hehe. SMS ingick inte, eller? Men jag menade vad jag sa. Jag hade länge vetat det, men jag vågade inte uttala orden, att förverkliga dem. Jag hoppas du tyckte om dem och (satte frukosten i halsen).

Men den fällande domen överklagades och en vecka innan hovrättsdomen skulle avkunnas fick Emma Jangestig ett telefonsamtal som skakade om henne rejält. Det var en person från Säkerhetspolisen som ville ha ett möte med mig. Vi träffades här, i mammas och pappas kök. Deras bedömning var att jag var en grad 5 av 5 möjliga på säkerhetsskalan vid en frikännande dom. Självklart blev jag väldigt omskakad när de sa: Vi vill vi att du flyttar till hemlig ort helst till hemligt land om hon frikänns och släpps fri.

Du skulle inte vilja träffa henne? Nej, det skulle jag inte. Dels för att jag inte har något att fråga henne, dels för att jag fortfarande fruktar henne. Hon gav sig ju på mig, så för mig är hon ju en läskig varelse. Hur ser du på att hon en dag faktiskt har avtjänat straffet och kommer ut i frihet? Emma funderar lite och säger sen: Vill hon döda mig när hon kommer ut så får hon väl göra det. Jag tänker leva till dess."

Utdrag ur reportaget: "Dagar som skakade Sverige"
https://docplayer.se/2687975-Dokument-dagar-som-skakade-sverige-mandag-14-juli-arboga-17-mars-2008-ondskan-en-hel-tidning -morden-pa-max-och-saga-i-arboga.html
Senast redigerad av Grandioso 2019-03-02 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in