Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
1) Ett indicium är en svag länk i kedjan. Utan någon som helst teknisk bevisning borde inte enbart indicium få användas för att bevisa att den misstänkte är förövaren, speciellt inte med tanke på sådant grovt brott och det straff som är förenligt med brottet.
2) Jag tänker mer på bilderna i Förundersökningsprotokollet tillägget sid 236, 268, 269 och 271. Läger man dessa ovanpå varandra får man telefonsladden från dörrpostens nedre hörn och tvärs över magen på 4:an i nummerlapparna som bildar talet 24. Sladden låg stramt från dörrposten till mattan. Den går under mattan och sedan sitter telefonjacket på sidan i hallen tvärsöver från arbetsrummet.
3) Men av vilken anledning skulle personen ha tagit små steg? Snarare längre kliv. Med tanke på det snäva tidsfönster som finns för dådet så är inte små kliv det mest rationella. Det borde ha funnits fler spår längre in i hallen som borde ha kunnat framställas med samma metod. Jag får helt enkelt inte ihop rörelsemönstret. Varför framträder inte inte bakdelen av sulmönstret på någon spårning? Om skospåret tillhör gärningspersonen bör personen ha gått på fotens trampdynas främre del.
4) Bara för att Christine gillade och använde modellen så är det inget bevis på att det var hennes skor som avsatte spåren. Vans-skor är vanliga i Sverige också. Hur många i bekantskapskretsen runt Emma och Torgny har använt och/eller använder sig av Vans-skor?
5) Visst kan man hitta blodspår med tekniken. Men det är inte blod som den hittar utan spår av proteiner. Då kan vi ha ett spår som inte behöver ha avsatts för att det har varit blod på sulmönstret.
1. Det var inte
ett indicium, utan tillräckligt många för att få CS dömd för de mord hon de facto begick.
2. Jag sitter tyvärr inte vid den dator jag har FUP:en på (låter jag som nackapea nu

). Jag kan inte låta bli att småle över din beskrivning av det jag fetat. (Jag håller fast vid att andra i tråden gett en god förklaring på varför inte sladden syns tydligt under Schürrers Vans-avtryck).
3. Jag tror inte du ska haka upp dig på ett ev. rörelsemönster från GM. Det var alldeles för många personer på plats på en minimal yta samtidigt. Det går inte att dra några säkra slutsatser utifrån rörelser. Min kommentar var att GM mycket väl kunde tagit små steg med tanke på scenariot, men GM kan även tagit älgakliv (enligt din analys).
4. Det är, återigen, naturligtvis inget bevis. På din fråga (av mig fetad) måste jag svara att jag har ingen aning.
5. Det är kanske hundbajs som prinzezzan föreslog? Men jag förstår fortfarande inte varför detta är en punkt att påpeka. Om det är hundbajs, eller något annat proteininnehållande föremål, mördaren trampat i innan mördaren mördar barnen, så är det fortfarande förmodligen CSs Vans som trampade i skiten.