2010-09-04, 23:56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ursäkta men nu har jag backat i tråden och ser att jag missat ditt original!
(reprisen har jag redan svarat på!).

Ang. det jag fetat.
Varför är det mer intressant? Jag blir osäker på vad du vill med texten. I mina ögon pekar även detta spår rakt mot CS. Eller hur?

Jo, jag tycker det skulle vara mer besvärande för Christine. Det är väldigt lite material om dessa skor. Jag hittar inte mer än det som står i FUP. Visserligen har Christine ingen post på sitt bankkort om att ha gjort inköp i någon av dessa butiker när jag tittade. Men hennes hyresvärdinna Leila kunde ha gjort det. Även om dessa butiker ligger avsides för mig så brukar jag göra en del av mina inköp där.

Om Christine använde dessa stövlar under gärningen och sedan bytt borde man ha hittat spår som knutit henne till dessa.
Citera
2010-09-05, 00:07
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xply1
Det där är intressant. "Ernie Walrus" har kallats både "snäll" och "trovärdig". Döm själva:

http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=29608258411&v=wall&ref=ts

https://www.flashback.org/sp24491845

Enligt vad han sist skrev till mig har han inte haft någon mer kontakt med Jocke.

Han är snäll och svarar när man frågar honom.

Citat:
Det kan de kanske göra? Om jag inte minns helt fel så tackade CS för "bilder" i någon av de artiklar jag läste om Kristina, 46. Är det någon som har kvar länkarna till de två artiklarna? Om jag inte missminner mig så kunde man i någon "Faktaruta" se utdrag från CS korrespondansen med Kristina, 46. Kan det vara SS bilder? Jag är osäker, men vi får se när/om resningsansökan kommer.

Jag har inte skickat iväg några bilder jag har tagit. Alla bilder jag har tagit har publicerats idogare i olika trådar om dådet.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag funderar över den sista punkten. Nej, proteiner finns även i annat. Om vi ponerar att personen som lämnat skospåren i huset t ex klampat i en hög av hundavföring precis innan och då proteiner även ska finnas i detta, borde detta då inte märkas vid undersökning av spåren. Nog borde väl polisens tekniker märka om spåren trampat i blod eller annat? Själv vet jag inte, så det är bara en tanke.

Just exakt. Även i avföring finns proteiner. Vart hamnar avföring från djur. Jo, på marken. Vad trycker man oftast sulan mot när man är ute och går? Jo, mot marken.

Citat:
Jag svarar ändå, men kanske kompletterar senare. Jag är t ex intresserad av om det kommer fram något vittne som kan styrka CS:s utsagor. Fortsätter hon att - som man kan anta - ljuga eller kommer det fram något som kan bekräfta hennes version av saker och ting. Nu har hon verkligen chansen att lägga korten på bordet och få Mållgan att kliva fram i rampljuset. Det tror jag kan avgöra till en viss del om resningsansökan kommer att gå igenom eller inte.

Om Mållgan finns. Om han nu finns vad är det som gör att hon inte avslöjar vem det är? Jag har gett en hypotes om varför hon inte avslöjar vem det är.
Citera
2010-09-05, 00:10
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nämen hej Zezzan, long time no seen...
Migrän är inte att leka med, hoppas det gett med sig för denna gång..

Resningsansökan ja, den som skulle komma för ett år sedan.
Vad hände med Vansen?
Vad hände med Jockes foto som skulle "säkras"?
Vad hände med Nätverket?

Personligen tror jag aldrig att CS kommer att få resning...hon är ju tjej för 17, har ni tänkt på det?

Har du inte sett The Crying Game?
Citera
2010-09-05, 00:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Enligt vad han sist skrev till mig har han inte haft någon mer kontakt med Jocke.

Jag har inte skickat iväg några bilder jag har tagit. Alla bilder jag har tagit har publicerats idogare i olika trådar om dådet.

Just exakt. Även i avföring finns proteiner. Vart hamnar avföring från djur. Jo, på marken. Vad trycker man oftast sulan mot när man är ute och går? Jo, mot marken.

Om Mållgan finns. Om han nu finns vad är det som gör att hon inte avslöjar vem det är? Jag har gett en hypotes om varför hon inte avslöjar vem det är.

Ang. det sista. Om hon inte skulle "avslöja" Mållgan i en resningsansökan, så tolkar jag det som att han inte finns och aldrig har funnits. För avslöjar hon inte honom nu, när hon nu får en sista (ja, hon kan ju ansöka om fler resningar) chans, hur länge ska hon då vänta med att avslöja namnet...) Skulle det bero på t ex knarkaffärer el dyl att hon inte skulle avslöja honom, så, ja, då är väl hans identitet viktigare än att hon frias, då... Finns han - och hon avslöjar namnet - så ser jag fram emot en ny rättegång. Annars tror jag chansen är liten.
Citera
2010-09-05, 00:49
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
2. Bristen på telefonsladdens avtryck i Vans-avtrycket anser jag har utretts på ett fullgott sätt i tråden. Om jag minns rätt var det LieDetector (?) som visade på bilder där man ser hur det stänkt blod från en, förmodligen, rullande sladd. Sladden låg löst tvärsöver hallgolvet. (Jag är kass på att använda sökfunktionen på FB, men om någon med bättre kunskaper känner sig manad att hjälpa till är jag tacksam.)
Man kan ana ett streck ovanför Vans-avtrycken på bilden som var med i ABs artikel. Vet inte om det var den bilden som visades i tråden? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7695341.ab
Visst: Gjorde ett diskret försök att gå dig till mötes och söka i tråden kring info av Liedetector kring detta med skorna, ett litet "axplock" - varsågod:

https://www.flashback.org/sp18662267 Singlestar var vid denna tidpunkt inte särskilt aktiv i tråden. Således kan Singlestar kanske behöva påminnas om dessa inlägg, det vore synd om samma saker behövde upprepas i onödan. Annars är det lätt att vi hamnar i ett tillstånd som ganska bra beskrivs i "myten om Sisyfos". Onödigt - men det kanske är i den riktningen stenen kommit att rulla.

Hittade mer, då jag ändå var igång, av LD kring det här med "bevis" kring skorna (Singlestar pkt 1):
https://www.flashback.org/sp18662267

Ähhh, jag är på humör att erbjuda dig LD:s synpunkter kring det här med VANS, så här kommer ett till: https://www.flashback.org/sp17547137

Nu var det ju frågan om Liedetector det gällde men jag kan också visa på ett annat scenario och tolkningssätt kring det här med skorna: https://www.flashback.org/sp17096433
Ok? Jag kan gräva vidare om du vill, men hoppas du så länge finner åtminstone ett litet läsvärde i mina länkar. God natt.
Senast redigerad av KluvenTunga 2010-09-05 kl. 01:29.
Citera
2010-09-05, 00:50
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag svarar ändå, men kanske kompletterar senare. Jag är t ex intresserad av om det kommer fram något vittne som kan styrka CS:s utsagor. Fortsätter hon att - som man kan anta - ljuga eller kommer det fram något som kan bekräfta hennes version av saker och ting. Nu har hon verkligen chansen att lägga korten på bordet och få Mållgan att kliva fram i rampljuset. Det tror jag kan avgöra till en viss del om resningsansökan kommer att gå igenom eller inte.
Fetat. Tror du, ärligt talat, på det fortfarande?
Citera
2010-09-05, 00:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Fetat. Tror du, ärligt talat, på det fortfarande?

Nej, inte direkt. Men man ska ju som bekant aldrig säga aldrig.
Citera
2010-09-05, 01:30
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
1) Ett indicium är en svag länk i kedjan. Utan någon som helst teknisk bevisning borde inte enbart indicium få användas för att bevisa att den misstänkte är förövaren, speciellt inte med tanke på sådant grovt brott och det straff som är förenligt med brottet.

2) Jag tänker mer på bilderna i Förundersökningsprotokollet tillägget sid 236, 268, 269 och 271. Läger man dessa ovanpå varandra får man telefonsladden från dörrpostens nedre hörn och tvärs över magen på 4:an i nummerlapparna som bildar talet 24. Sladden låg stramt från dörrposten till mattan. Den går under mattan och sedan sitter telefonjacket på sidan i hallen tvärsöver från arbetsrummet.

3) Men av vilken anledning skulle personen ha tagit små steg? Snarare längre kliv. Med tanke på det snäva tidsfönster som finns för dådet så är inte små kliv det mest rationella. Det borde ha funnits fler spår längre in i hallen som borde ha kunnat framställas med samma metod. Jag får helt enkelt inte ihop rörelsemönstret. Varför framträder inte inte bakdelen av sulmönstret på någon spårning? Om skospåret tillhör gärningspersonen bör personen ha gått på fotens trampdynas främre del.

4) Bara för att Christine gillade och använde modellen så är det inget bevis på att det var hennes skor som avsatte spåren. Vans-skor är vanliga i Sverige också. Hur många i bekantskapskretsen runt Emma och Torgny har använt och/eller använder sig av Vans-skor?
5) Visst kan man hitta blodspår med tekniken. Men det är inte blod som den hittar utan spår av proteiner. Då kan vi ha ett spår som inte behöver ha avsatts för att det har varit blod på sulmönstret.
1. Det var inte ett indicium, utan tillräckligt många för att få CS dömd för de mord hon de facto begick.

2. Jag sitter tyvärr inte vid den dator jag har FUP:en på (låter jag som nackapea nu ). Jag kan inte låta bli att småle över din beskrivning av det jag fetat. (Jag håller fast vid att andra i tråden gett en god förklaring på varför inte sladden syns tydligt under Schürrers Vans-avtryck).

3. Jag tror inte du ska haka upp dig på ett ev. rörelsemönster från GM. Det var alldeles för många personer på plats på en minimal yta samtidigt. Det går inte att dra några säkra slutsatser utifrån rörelser. Min kommentar var att GM mycket väl kunde tagit små steg med tanke på scenariot, men GM kan även tagit älgakliv (enligt din analys).

4. Det är, återigen, naturligtvis inget bevis. På din fråga (av mig fetad) måste jag svara att jag har ingen aning.

5. Det är kanske hundbajs som prinzezzan föreslog? Men jag förstår fortfarande inte varför detta är en punkt att påpeka. Om det är hundbajs, eller något annat proteininnehållande föremål, mördaren trampat i innan mördaren mördar barnen, så är det fortfarande förmodligen CSs Vans som trampade i skiten.
Citera
2010-09-05, 01:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Nej, inte direkt. Men man ska ju som bekant aldrig säga aldrig.
Citera
2010-09-05, 01:38
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Visst: Gjorde ett diskret försök att gå dig till mötes och söka i tråden kring info av Liedetector kring detta med skorna, ett litet "axplock" - varsågod:

https://www.flashback.org/sp18662267 Singlestar var vid denna tidpunkt inte särskilt aktiv i tråden. Således kan Singlestar kanske behöva påminnas om dessa inlägg, det vore synd om samma saker behövde upprepas i onödan. Annars är det lätt att vi hamnar i ett tillstånd som ganska bra beskrivs i "myten om Sisyfos". Onödigt - men det kanske är i den riktningen stenen kommit att rulla.

Hittade mer, då jag ändå var igång, av LD kring det här med "bevis" kring skorna (Singlestar pkt 1):
https://www.flashback.org/sp18662267

Ähhh, jag är på humör att erbjuda dig LD:s synpunkter kring det här med VANS, så här kommer ett till: https://www.flashback.org/sp17547137

Nu var det ju frågan om Liedetector det gällde men jag kan också visa på ett annat scenario och tolkningssätt kring det här med skorna: https://www.flashback.org/sp17096433
Ok? Jag kan gräva vidare om du vill, men hoppas du så länge finner åtminstone ett litet läsvärde i mina länkar. God natt.
Tack för hjälpen.
Citera
2010-09-05, 01:48
Medlem
bayers avatar
Citat:
...Bayer vet inte vad han pratar om..

Riktigt. Känner dig inte alls. I resonemang är du dock en kopia av enkelspåriga rättshaverister jag mött. Vilka alltid är enögda, myndighetshatande och skatteförbittrade, ideologiskt till höger om den siste tsaren. Men visst, du kan vara annorlunda.

Citat:
...Du borde ha tagit dig en funderare över de fem punkterna.....

Då kluventunga gjorde det så svarade du:

Citat:
Du överskattar din egen förmåga till kritisk granskning.

Låt vara att kt saltade svaret med ironi von oben men den var väl enkel att se igenom? And - honestly - can you blame'em:

Citat:
...Enda anledningen till att du och kluventunga nu kommer och besudlar tråden med en massa skit är för att ni vill få bort mina relevanta frågeställningar, konstaterande och argument....

Om du nu är opartisk, varför inte lista t.ex 10 punkter som du tycker talar FÖR CS, samt 10 punkter MOT henne. Vore värdefullare än ideliga missförstånd kring petitesser.
Citera
2010-09-05, 01:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:

Ang. det fetade. Jag vet nu att det inte var dina bilder (har du 3000?) som åsyftades i artikeln om "Kristina, 46". Sorry. Det var en tanke som ploppade upp av att jag mindes att bilder hade förmedlats till CS. (Som en parantes vill jag gärna bli påmind om var/i vilka trådar jag hittar dina bilder.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in