Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-12, 12:03
  #1
Medlem
Har en liten fråga som jag hoppas att någon på det allsmäktiga flashback kan svara på.

Kan jag blanda däck på bilen "hej vilt"? Dvs olika märken och liknande. Jag vet att jag inte kan "blanda" dubbat och odubbat men hur är det med olika fabrikat på samma axel, tillåtet eller inte?
Citera
2009-05-12, 12:07
  #2
Medlem
Visst kan du blanda olika fabrikat på samma axel. Dock så TROR jag att det är förbjudet att ha olika fälgdiametrar på bilar där det inte står i reg-beviset att det är tillåtet.
Citera
2009-05-12, 12:32
  #3
Medlem
Så länge det är samma dimensioner så spelar de inte så stor roll.
Se bara till att ha dom däck med bäst mönster bak.
Citera
2009-05-12, 16:43
  #4
Medlem
Stonedboys avatar
Ja bara det är rätt dimension så går det.

Har själv en liten härlig blandning däck på min bil nu. Mest för att den ska gå igenom besiktningen då.
Citera
2009-05-12, 16:44
  #5
Medlem
galen_indies avatar
Ja, det går. Tänk dock på att olika däck har olika mönster, så bilen kommer förmodligen bete sig underligt om du råkar ut för ex. vattenplaning.
Citera
2009-05-12, 17:09
  #6
Medlem
BluesBross avatar
Som sagt, bara du har samma dimensioner så är det ok. Men själv gillar jag inte att ha olika däck på mina bilar. Olika däck kan bete sig mycket olika och jag föredrar att ha samma märke/modell runtom. Alternativt kan jag ibland tillåta mig att köra med olika märken fram och bak. Dvs alltid samma däcksort på varje enskild axel. Sen är det ju klart lämpligt att däcken är jämnslitna, dvs samma omkrets, på den/ de drivande axlarna. Annars slits differentialen i onödan.
Citera
2009-05-12, 17:26
  #7
Medlem
herrgoermans avatar
Jag brukar se till att alltid ha likadana däck på fram resp bakaxel.
Citera
2009-05-12, 22:50
  #8
Medlem
Då var det som jag misstänkte.

Tack för hjälpen !!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback