Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-12, 11:59
  #1
Medlem
Jag har en aa1 med Ubuntu på, och jag skulle vilja kunna använda den inbyggda webcamen. Till problemet hör att jag inte alls förstår mig på Ubuntu och allt detta hack and slash.

I alla fall, jag har lyckats lista ut hur man öppnar webcamen genom terminalen, men är inte helt säker på att det är rätt heller då jag inte lyckas förstå hur man använder sig av menyraden som dyker upp längst ner i bild.
Dels ser jag inte vad det är för symboler på "knapparna" och dels vet jag inte vilka tangenter jag ska använda mig av för att navigera bland funktionerna, ta en bild osv. Ingenting jag testat tycks fungera. Någon som vet hur det fungerar?

Förutom det undrar jag hur jag ska göra för att få ut en ikon på skrivbordet, så att jag kan komma åt webcamen utan att använda mig av terminalen.

Hoppas att ni får ut något av mitt osammanhängade dravel, vet bara inte hur jag ska förklara det bättre.
Tack på förhand!
Citera
2009-05-14, 16:35
  #2
Medlem
Efter som du kör ubuntu så kan du använda Gnomes inbygda webcam application Cheese. Installera med:
Kod:
sudo apt-get install cheese

Sen hittar du den under Applications->Graphics->Cheese Webcam Booth. På min one där jag inte kör ubuntu fick jag gå in och ändra kamerans uplösning till det minsta för att chees fönstret skulle få plats på datorns lilla skärm. Annars visade cheese ingen bild. Den inställningen hittar du under Edit->Preferences i cheese.

Har du några mer frågor om linux på den burken hojta till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback