2009-05-27, 23:46
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Så varför har de aldrig ingripit? Tycker att det verkar så konstigt att polis och myndigheter inte skulle ta till med hårdhandskarna om de verkligen satt på denna information. Att hon dessutom haft inspektörer hemma på besök men ändå inte drabbats av djurförbud, böter eller fängelse i sådana fall är ju besynnerligt. Dessutom vill ju folk påstå att SKK är så seriöst, men hur seriösa är de i sådana fall om de blundar för djurplågeri?

Jag säger vare sig bu eller bä eftersom jag (tyvärr eller tack och lov) inte sett någonting av detta själv. Hoppas bara att djuren har de bra från och med nu i alla fall. Alla djur är värd ett bra liv. Däremot kan man ju inte låta bli att tappa förtroende för myndigheterna och SKK om det är som du/ni säger.

SKK är väldigt enkla att bli av med så att de inte snokar, svårare är det med länsveterinären, men, det går det också.

Är du inte medlem i SKK så har de ingen rätt att skicka ut en kennelkonsulent som ska kontrollera förhållandena.

Som någon skrev, man blir alltid förvarnad när länsveterinären kommer på besök och då hinner man sopa undan det värsta.

Det är tragiskt att det hela tog så lång tid och slutade som det gjorde.

Tycker att myndigheternas/SKK's agerande är ett fall för uppdrag granskning.
Citera
2009-05-28, 00:19
  #182
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag har full förståelse för att det är "nya medlemmar" som i dessa fall lägger in bilder resp uppgifter. Och att bilderna är från rätt ställe är ju bekräftat vad jag förstår, eller?
Mvh

Kan både hålla med och inte. Tycker att man kan stå för sin åsikt och det man för fram om man skall ge bevis på något. Känns på något sätt fel att sitta och peka ut en död människa (som inte får vara anonym) och säga som man tycker men samtidigt vara så rädd för att göra det att man inte ens går ut med det nick man vanligtvis använder. Nu säger jag inte att det är så, men jag tvekar ändå på att dessa nick besöker denna tråd för första gången.


Citat:
Ursprungligen postat av tjurskalle
Tycker att myndigheternas/SKK's agerande är ett fall för uppdrag granskning.

Det håller jag verkligen med om. De som har makten och ändå inte använder den i ett sådant här fall är värre än flathänta. De är medbrottslingar tycker jag. Alla som besökt gården och sett missären utan att anmäla är lika skyldiga som Bodil själv. Även om en anmälan inte räcker hela vägen bör man agera, och är det många som gör det blir det svårare för myndigheterna att bara se mellan fingrarna.

Stackars djur är allt jag kan säga. Några individer med egna beteenden och personligheter ser man ju aldrig hos djur om man har så många. Det är verkligen fel att säga att man lever för djuren om det ser ut på det där viset. Man kan ju undra vad alla hjälpande händer (Bodils hjälpredor) arbetat med där när det ser ut som det gör. Satt de bara och petade naveln hela dagarna eller?
Citera
2009-05-28, 01:03
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Kan både hålla med och inte. Tycker att man kan stå för sin åsikt och det man för fram om man skall ge bevis på något. Känns på något sätt fel att sitta och peka ut en död människa (som inte får vara anonym) och säga som man tycker men samtidigt vara så rädd för att göra det att man inte ens går ut med det nick man vanligtvis använder. Nu säger jag inte att det är så, men jag tvekar ändå på att dessa nick besöker denna tråd för första gången.




Det håller jag verkligen med om. De som har makten och ändå inte använder den i ett sådant här fall är värre än flathänta. De är medbrottslingar tycker jag. Alla som besökt gården och sett missären utan att anmäla är lika skyldiga som Bodil själv. Även om en anmälan inte räcker hela vägen bör man agera, och är det många som gör det blir det svårare för myndigheterna att bara se mellan fingrarna.

Stackars djur är allt jag kan säga. Några individer med egna beteenden och personligheter ser man ju aldrig hos djur om man har så många. Det är verkligen fel att säga att man lever för djuren om det ser ut på det där viset. Man kan ju undra vad alla hjälpande händer (Bodils hjälpredor) arbetat med där när det ser ut som det gör. Satt de bara och petade naveln hela dagarna eller?
Allt detta är nu historia människan är ju död! Och vadå peta sig i naveln? För att få ordning på hela gården hade det behövts ett helt fotbollslag. Det man prioriterade var djurens dagliga skötsel.
Citera
2009-05-28, 01:10
  #184
Medlem
Ny medlem

Jag googlade på Bodil Granberg och hittade Flashback och en jäkla massa inlägg om henne. Så alla är väl nya någon gång
Citera
2009-05-28, 01:19
  #185
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugaboo
Allt detta är nu historia människan är ju död! Och vadå peta sig i naveln? För att få ordning på hela gården hade det behövts ett helt fotbollslag. Det man prioriterade var djurens dagliga skötsel.

Visst hade det behövts ett helt fotbollslag, men det har det ju låtit på vissa som om det funnits också. Även om det så bara skulle ha varit tre personer som "jobbat" med djuren dagligen så skulle det inte ha behövt sett ut sådär om de tre personerna verkligen ansträngt sig.
Citera
2009-05-28, 01:30
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Visst hade det behövts ett helt fotbollslag, men det har det ju låtit på vissa som om det funnits också. Även om det så bara skulle ha varit tre personer som "jobbat" med djuren dagligen så skulle det inte ha behövt sett ut sådär om de tre personerna verkligen ansträngt sig.
Eftersom du inte varit på gården och sett verkligheten så tycker jag att du ska lägga krutet på något annat. Du hade inte orkat vara där en dag!
Citera
2009-05-28, 01:41
  #187
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugaboo
Eftersom du inte varit på gården och sett verkligheten så tycker jag att du ska lägga krutet på något annat. Du hade inte orkat vara där en dag!

Har aldrig påstått något annat heller. Vad är det i mina inlägg som retar dig så mycket? Fattar inte vad du menar med dina kommentarer?
Citera
2009-05-28, 01:59
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Har aldrig påstått något annat heller. Vad är det i mina inlägg som retar dig så mycket? Fattar inte vad du menar med dina kommentarer?
Nej det ante mig att du inte fattar .....
Citera
2009-05-28, 02:01
  #189
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugaboo
Nej det ante mig att du inte fattar .....

Nej det gör du nog inte ens själv Buggatugg, men förklara gärna om du nu själv förstår vad du menar
Citera
2009-05-28, 02:39
  #190
Medlem
Eliza CTs avatar
[quote=Yuppinallen]Kan både hålla med och inte. Tycker att man kan stå för sin åsikt och det man för fram om man skall ge bevis på något. Känns på något sätt fel att sitta och peka ut en död människa (som inte får vara anonym) och säga som man tycker men samtidigt vara så rädd för att göra det att man inte ens går ut med det nick man vanligtvis använder. Nu säger jag inte att det är så, men jag tvekar ändå på att dessa nick besöker denna tråd för första gången.



Jo, jag håller med dej att jag vanligen anser att man ska stå för det man påstår. Men det finns också undantag -OM saker och ting ska fram i rampljuset så behövs möjligheten till anonymitet ibland. Och det gäller inte minst på ett forum som Fb.
Sanningen är många gånger illa tåld, kan vi nog vara överens om. Vi har ju i tråden olika åsikter om samma sak. Det är inte alltid riskfritt att göra uttalande när det är anonymt men ändå många gånger möjligt att räkna ut vem som är vem för inblandade.
Personligen reagerade jag starkt i början av tråden då det gäller en död människa. En som vi inte vet något om - dom flesta av oss.
Så där drog jag mej ur.
Sen har jag dock läst och insett att förhållandena var sådana att anonymitet kanske inte var av godo - med tanke på djur och förhållanden för dessa i vårt samhälle.
Jag har alltså övergått till att se debatten ang djurskydd nu. Har inga problem med att bortse från en speciell person.
Utan just som framkommit: varför har ingen ingripit? Varför reagerade inte folk som sett? För faktum är att även i sådana fall får man vara anonym om det är nära och känsligt!
Och varför har inte myndigheter resp. SKK reagerat mer?
En anonym anmälan ska ändå följas upp av tillsynsmyndighet. Här finns massor av frågor! Alldeles för många för att tiga ihjäl.

Har själv gjort anmälningar och även stått som vittne i rätten men har förståelse för att det är svårt ibland.
Fler skulle anmäla och därmed hjälpa djur om dom vågade sej på att anmäla.
Dock min åsikt.
Eliza
Citera
2009-05-28, 02:55
  #191
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Har själv gjort anmälningar och även stått som vittne i rätten men har förståelse för att det är svårt ibland.
Fler skulle anmäla och därmed hjälpa djur om dom vågade sej på att anmäla.
Dock min åsikt.
Eliza

Det kan jag också skriva under på. Håller också med om att anonymitet är behövligt i vissa lägen, men det är inget hinder då man anmäler ett misstänkt djuskyddsbrott. Jag tror att de kontrollerar de fallen lika illa som dem som anmäls med namn och personuppgifter eftersom det finns för lite resurser.

Problemet är väl just att så många har olika syn på hur djur skall behandlas, och att det får se ut olika beroende på om djuren hålls som sällskapsdjur eller produktionsdjur. Kanske har Bodils djur inte haft det sämre än de flesta scan-grisar som "Svensson" äter varje vecka, eller de höns som lever i sin egen avföring i trånga burar eller lokaler, men det är ofta de privata fallen folk reagerar på. Grisar är förmodligen klokare än hundar, ändå är det fullt tillåtet enligt lag för producenter att hålla dem i minimala spiltor på cementgolv i flera månader innan de går till slakt, och det tillåter och uppmuntrar kunderna genom att betala för produkterna.

Om människan verkligen ska komma till rätta med djurskyddet så måste det ske en tydligt förbättring med den dubbelmoral många håller. Man kan inte klaga på det ena och gynna det andra och samtidigt gapa efter hårdare straff och lagar. Den ekvationen kommer aldrig att gå ihop.

Djurskydd rent generellt är verkligen superviktigt att diskutera, sedan om det hjälper att prata om en människas djurhållning efter hennes bortgång är en annan fråga. Jag blir bara så ledsen över att se att folk så enkelt kan ta upp detta till ytan när hon inte längre finns, men att samma människor kanske inte gjorde något åt det medans hon levde och i sådana fall misskötte sina djur. Har man inte kurage nog att anmäla eller att stå för sin åsikt kanske man inte alltid kan ta för givet att man har en rätt att klandra. Rätt har man naturligtvis alltid men man kan inte räkna med att bli tagen på allvar om man försöker sopa igen sina egna spår efter sig.
Citera
2009-05-28, 03:36
  #192
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Det kan jag också skriva under på. Håller också med om att anonymitet är behövligt i vissa lägen, men det är inget hinder då man anmäler ett misstänkt djuskyddsbrott. Jag tror att de kontrollerar de fallen lika illa som dem som anmäls med namn och personuppgifter eftersom det finns för lite resurser.

Problemet är väl just att så många har olika syn på hur djur skall behandlas, och att det får se ut olika beroende på om djuren hålls som sällskapsdjur eller produktionsdjur. Kanske har Bodils djur inte haft det sämre än de flesta scan-grisar som "Svensson" äter varje vecka, eller de höns som lever i sin egen avföring i trånga burar eller lokaler, men det är ofta de privata fallen folk reagerar på. Grisar är förmodligen klokare än hundar, ändå är det fullt tillåtet enligt lag för producenter att hålla dem i minimala spiltor på cementgolv i flera månader innan de går till slakt, och det tillåter och uppmuntrar kunderna genom att betala för produkterna.

Om människan verkligen ska komma till rätta med djurskyddet så måste det ske en tydligt förbättring med den dubbelmoral många håller. Man kan inte klaga på det ena och gynna det andra och samtidigt gapa efter hårdare straff och lagar. Den ekvationen kommer aldrig att gå ihop.

Djurskydd rent generellt är verkligen superviktigt att diskutera, sedan om det hjälper att prata om en människas djurhållning efter hennes bortgång är en annan fråga. Jag blir bara så ledsen över att se att folk så enkelt kan ta upp detta till ytan när hon inte längre finns, men att samma människor kanske inte gjorde något åt det medans hon levde och i sådana fall misskötte sina djur. Har man inte kurage nog att anmäla eller att stå för sin åsikt kanske man inte alltid kan ta för givet att man har en rätt att klandra. Rätt har man naturligtvis alltid men man kan inte räkna med att bli tagen på allvar om man försöker sopa igen sina egna spår efter sig.


Jag börjar bli tjatig när jag återigen håller med dej..
Dock vill jag bortse helt från "personen" som hade dessa djur. Hon må vila i ro.

Ang anmälan.
Om man anmäler anonymt har man inte samma möjlighet att kontrollera om tillsynsmyndigheten bryr sej om anmälan. Men har man själv insyn där djur vanvårdas så tjatar man vidare! Man ger sej inte!
Om man däremot står för sin anmälan så kan man fordra att få svar på vad kontrollen gav och om det blev förelägganden.
Man kan fordra att få svar på sina frågor som man själv uppfattar om vanvård-djurplågeri. (lagen är luddig och det är stora skillnader på hur vi ser saker och ting)
Får man inte gehör så söker man möjligheter vid djurskyddsorganisationer t.ex. Fler djurvänner, alla vägar man hittar...
Det är vad jag anser att man i alla fall kan göra - som jag har egen erfarenhet om som HAR fungerat i de fall jag själv har varit delaktig i.

Ja, sen är man delad - precis som du skriver. Vilka djur får hjälp? Vilka har det sämst.
Det är just detta som gör att dom flesta ger upp - vi har ingen möjlighet att kunna förändra för boskap, höns mm.. som hela tiden har dåliga förhållanden. alltså tystnar vi överlag. Debatten dör med andra ord.
Till politisk nivå kommer nästan ingenting och där faller möjligheten att förändra i det större. Jag vet, har skrivit på massor av listor till myndigheter men det senaste var väl att jordbruksministern höll med om att tidelag var hemskt och som alltid "det skulle ses över". Ja, vi får väl se.

Men hur omöjligt det än är och så lite man kan göra så tror jag ändå att vi kan göra något. Om så bara för ett enda djur.
För nog har en del djursamlare fått lämna ifrån sej djur - hundar och katter bl.a. senaste åren. Har ju visats i tidningar och TV en del sånt.
Och då måste vi tänka på att NÅGON har anmält allra först! Om någon börjar vågar fler följa efter.
Att det sen inte blir något straff är en annan sak. Men djuren har kommit från ett miserabelt liv.
OM vi är tysta händer ingenting.

Bara att ta ett djupt andetag när vi ser något sorgligt och anmäla nästa gång!
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in