2009-05-12, 07:32
Medlem
Soppas avatar
Förra tråden låstes så jag försöker igen...

Bodil efterlämnar 150 hundar, det måste ju innebära djurplågeri??

Hur hann hon ta hand om alla dessa hundar?
Klippa klorna, rengöra öronen, tvätta hundarna mm

Hon var speciell men det innebär inte att man kan hanter 150 hundar samt fåglar, katter mm...
Citera
2009-05-12, 07:43
Medlem
klybans avatar
Finns det mer underlag på hur det såg ut hos henne och hur hundarna såg ut.
Eller beskrivning från någon som kan anses som tillförlitlig?

För om personen ifråga var väldigt hängiven så skulle det nog kunna gå.
Visst dom får inte allt perfekt, men för det behöver det inte betyda att hundarna missköts.

Så lite bakgrunds historia så blir det nog lättare att svara på frågan.
Citera
2009-05-12, 08:08
Medlem
Soppas avatar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1565466/minicirkus-bodil-hittad-dod

Enligt Bodils syster
Citera
2009-05-12, 08:30
Medlem
Klot-Johans avatar
Jag såg henne vid nån mässa för ett par år sedan. Hon hade med sig några jyckar, svin och 2 aror som var halft nakna, dvs de såg oerhört misskötta ut alla djur.

Berättade för ungen hemma att tanten var dö och den spontana kommentaren var "Vad bra, skönt för djuren att slippa henne".
Min åsikt är att gumman inte skötte sina djur alls utan var ett klassiskt exempel på djursamlande.

Finns det någon med annan erfarenhet?
Citera
2009-05-12, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klot-Johan
Jag såg henne vid nån mässa för ett par år sedan. Hon hade med sig några jyckar, svin och 2 aror som var halft nakna, dvs de såg oerhört misskötta ut alla djur.

Berättade för ungen hemma att tanten var dö och den spontana kommentaren var "Vad bra, skönt för djuren att slippa henne".
Min åsikt är att gumman inte skötte sina djur alls utan var ett klassiskt exempel på djursamlande.

Finns det någon med annan erfarenhet?

Var arorna nakna så var de fjäderplockare. Symptom på att de inte mår bra, är stressade eller får för lite stimulans.
Citera
2009-05-12, 09:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=xfmFR1urnio

Vad jag ser av bilderna var djuren skötta väl o att ta hand om så pass mkt djur är inget ovanligt i landet.

Se henne som den djurens beskyddare hon var, vem av er andra tar hand om övergivna djur på frivillig basis?

R.i.p
Citera
2009-05-12, 09:25
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Förra tråden låstes så jag försöker igen...

Bodil efterlämnar 150 hundar, det måste ju innebära djurplågeri??

Hur hann hon ta hand om alla dessa hundar?
Klippa klorna, rengöra öronen, tvätta hundarna mm

Hon var speciell men det innebär inte att man kan hanter 150 hundar samt fåglar, katter mm...
De flesta hundraser behöver varken få öronen rengjorda eller tvättas. Hur ofta man behöver klippa klorna beror på vilket underlag hunden springer på. Får de röra sig ute på grus eller asfalt så behöver man kanske inte klippa klorna alls.
Citera
2009-05-12, 09:32
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Var arorna nakna så var de fjäderplockare. Symptom på att de inte mår bra, är stressade eller får för lite stimulans.
Jo det var så jag tolkade det också. Arorna såg allt annat än friska ut med enstaka fjädrar kvar, helt nakna på bla bröstet. Oavsett vad de led av så drar man inte med sig sådana djur ut på mässor om man tänker på djurens bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
vem av er andra tar hand om övergivna djur på frivillig basis?
Rätt många i Sverige tar hand om övergivna djur och klarar av att ha det på en rimlig nivå.
Bodil var ingen beskyddare hon var en störd djursamlare. Konstigt att hon inte var belagd med djurförbud för åratals sedan...
Såg du någonsin djuren IRL? Jag tvivlar faktiskt på det. Bilder är ungefär som aftonhoran, ger en starkt vinklad version av sanningen.
Citera
2009-05-12, 09:33
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
De flesta hundraser behöver varken få öronen rengjorda eller tvättas. Hur ofta man behöver klippa klorna beror på vilket underlag hunden springer på. Får de röra sig ute på grus eller asfalt så behöver man kanske inte klippa klorna alls.
Att hon inte klarade av att ta hand om djuren var helt uppenbart när man såg djuren IRL...
Citera
2009-05-12, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klot-Johan
Att hon inte klarade av att ta hand om djuren var helt uppenbart när man såg djuren IRL...
Ja hade det varit i USA så hade djurpolisen som man ser på animalplanet kommit för länge sedan med polisen i släptåg.
Citera
2009-05-12, 09:48
Medlem
Bluebeast72s avatar
Media var på Bodil långt innan detta ang just djurhållningen.

Hjärtat var nog väl så gott men det kanske blev lite fel ibland. Men har fortfarande svårt att se ngt uppsåt med dålig djurhållning alt djurplågeri.

http://www.nwt.se/filipstad/article59791.ece
Citera
2009-05-12, 10:03
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hjärtat var nog väl så gott men det kanske blev lite fel ibland. Men har fortfarande svårt att se ngt uppsåt med dålig djurhållning alt djurplågeri.
De flesta djursamlare har inget ont uppsåt. Tvärtom tror de att de gör något bra. Så rätt i ett sjukt sinne blir tokfel i verkligheten.

Lite knasigt resonerat av dig, eller svenskt kanske?
Hade det varit frågan om Helga Svensson 73 bast i Stuvsta som hade samlat 176 katter hade hon halshuggits offentligt både i media och av fotfolket i diskussioner som denna.
Nu handlar det om en halvkänd människa och därför gör det inget att det blev fel ibland. Eller fattar jag dig fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in