2009-05-18, 08:13
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Jag hoppas att det är tillåtet att bo omodernt, om man så väljer, och att det inte är DET som ses som brister i hundhållningen.

Om jag väljer att bo i en trädkoja, hydda på fjället, i en grotta eller ett torp så är det mitt val och har ingenting med min hundhållning att göra.



Jag tror faktiskt inte det är tillåtet att bo hur dåligt som helst annat än för egen del, har man djur ( barn absolut) så krävs ändå viss standard på boendet för dem, så exemplen med grotta o trädkoja är nog som så att du kan bo där själv men inte ha någon form av rörelse med djur.
Sedan har det visat sig generellt sett att de vanvårdsfall som kommit fram i media som regel är "ruckelställen", alltså äldre, orenoverade och därmed svårskötta ställen där bristen på ork och för mycket djur för vad den enskilda personen orkar först visar sig på byggnaders o hagars skötsel, det förfaller först, därefter kommer djuren.
Så för min del är ett ruckelställe ett varningstecken och i det ingår ostädat. Orkar man inte köra till tippen och hålla ordning på de saker man har då kommer man en dag att sacka efter och då drabbar det djuren.
Citera
2009-05-26, 23:26
  #170
Medlem
bildbevis

Lite kött på benen.

Här kan ni se lite på hur fint och rent det har varit i papegojburarna samt hur Bodil hanterade sina hundar. Först en tortyrliknande avlivning, därefter dumpade ner i tomma foderpåsar.

http://picasaweb.google.com/karljohan109/Bilder
__________________
Senast redigerad av tjurskalle 2009-05-26 kl. 23:44.
Citera
2009-05-26, 23:32
  #171
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurskalle
Lite kött på benen....

Här kan ni se lite på hur fint och rent det har varit i papegojburarna samt hur Bodil hanterade sina hundar. Först en tortyrliknande avlivning, därefter dumpade ner i tomma foderpåsar....

http://picasaweb.google.com/karljohan109/Bilder

Ja är det hon som gjort det så är det ganska skrämmande. Ingen RIKTIG djurvän som ser djuren som sina familjemedlemmar skulle lägga en död valp i en fodersäck. Ser ut som maskar vid nosen också så den borde ha legat några dagar.

Hur har du/någon kommit över bilder? Har du/ni/dem fotat själv, och går det att styrka att det är från hennes gård?
Citera
2009-05-27, 01:16
  #172
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjurskalle
Lite kött på benen.

Här kan ni se lite på hur fint och rent det har varit i papegojburarna samt hur Bodil hanterade sina hundar. Först en tortyrliknande avlivning, därefter dumpade ner i tomma foderpåsar.

http://picasaweb.google.com/karljohan109/Bilder

Det jag inte riktigt kan låta bli att reagera på med detta inlägg är att du för det första förmodligen skapat kontot ”tjurskalle” idag. Sen är detta ditt första inlägg på flashback. Något säger mig (rent intuitivt) att du besökt denna tråd under ett annat ”nick” tidigare, och i sådana fall undrar jag varför du inte postade under det nicket nu? Står du för detta inlägg eller måste det göras i största hemlighet för att du inte kan stå för det???

Jag kanske har fel men rätta mig gärna då
Citera
2009-05-27, 01:22
  #173
Medlem
[quote=Yuppinallen]Ja är det hon som gjort det så är det ganska skrämmande. Ingen RIKTIG djurvän som ser djuren som sina familjemedlemmar skulle lägga en död valp i en fodersäck. Ser ut som maskar vid nosen också så den borde ha legat några dagar.

Hur har du/någon kommit över bilder? Har du/ni/dem fotat själv, och går det att styrka att det är från hennes gård?[/QUOTEJ

Bilderna är helt klart från Bodils gård och fågelhus. Jag har själv varit där många ggr och vet att det är många hundar som gått samma öde till mötes. Har även sett halvätna hundar som räven smaskat på. Det är nog så att man måste ha sett skiten för att förstå hur illa det verkligen var och då menar jag verkligen vilja se. Skitiga hundgårdar med lera, hundskit och i bästa fall lite halm i kojorna att sova på. På sommaren blev hundgårdarna igenvuxna av brännässlor så det bara blev stigar kvar. Lortiga vattenbunkar och mat som slängdes in över stängslet med förklaringen att hundarna skulle aktiveras. Inte ens en hund vill väl äta bland en massa avföring, listan kan göras hur lång som helst. Tilläggas kan att det var inte lönt att försöka prata med Bodil om hennes djurhållning hon visste alltid bäst och hade alltid svar på allt.
Det är tragiskt att hon var tvungen att dö för att hennes djur äntligen skulle få det bättre. Myndigheterna har vetat om detta i massor av år och likaså SKK. Anledningen till att hon flyttade från Säter var att hon mer eller mindre blev tvingad. Vila i frid Bodil!
Citera
2009-05-27, 01:33
  #174
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugaboo
Myndigheterna har vetat om detta i massor av år och likaså SKK. Anledningen till att hon flyttade från Säter var att hon mer eller mindre blev tvingad. Vila i frid Bodil!

Så varför har de aldrig ingripit? Tycker att det verkar så konstigt att polis och myndigheter inte skulle ta till med hårdhandskarna om de verkligen satt på denna information. Att hon dessutom haft inspektörer hemma på besök men ändå inte drabbats av djurförbud, böter eller fängelse i sådana fall är ju besynnerligt. Dessutom vill ju folk påstå att SKK är så seriöst, men hur seriösa är de i sådana fall om de blundar för djurplågeri?

Jag säger vare sig bu eller bä eftersom jag (tyvärr eller tack och lov) inte sett någonting av detta själv. Hoppas bara att djuren har de bra från och med nu i alla fall. Alla djur är värd ett bra liv. Däremot kan man ju inte låta bli att tappa förtroende för myndigheterna och SKK om det är som du/ni säger.
Citera
2009-05-27, 07:46
  #175
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Så varför har de aldrig ingripit? Tycker att det verkar så konstigt att polis och myndigheter inte skulle ta till med hårdhandskarna om de verkligen satt på denna information. Att hon dessutom haft inspektörer hemma på besök men ändå inte drabbats av djurförbud, böter eller fängelse i sådana fall är ju besynnerligt. Dessutom vill ju folk påstå att SKK är så seriöst, men hur seriösa är de i sådana fall om de blundar för djurplågeri?

Jag säger vare sig bu eller bä eftersom jag (tyvärr eller tack och lov) inte sett någonting av detta själv. Hoppas bara att djuren har de bra från och med nu i alla fall. Alla djur är värd ett bra liv. Däremot kan man ju inte låta bli att tappa förtroende för myndigheterna och SKK om det är som du/ni säger.
Myndigheters kvarnar mal långsamt, vi har en flat lagstiftning och djurplågeri är inte prioriterat. Där har du de mest troliga anledningarna till att någon inte får djurförbud.

Som ett exempel kan jag nämna en bonde som under många år vanskötte djuren. Det tog närmare 10 år innan han fick djurförbud (iofs några år sedan). Under dessa år hade myndigheterna inspekterat åtskilliga gånger, så de var helt införstådda med missförhållandena som rådde. Det som slutligen blev hans fall var att han lät en kos ena horn växa in i skallbenet utan att ens försöka göra något åt det. Observera nu att han endast fick djurförbud - inget annat. Fängelse och böter kan du glömma direkt när det handlar om vanskötta djur. Och varför skulle det? Kolla straffsatserna gällande våldsbrott mot människor, klart att djur värderas lägre.

Så nej, myndigheter tar inte i med hårdhanskarna på en gång oavsett om det skulle behövas.
Citera
2009-05-27, 12:30
  #176
Medlem
Eliza CTs avatar
En sak jag reagerat ett antal gånger på är att myndigheterna varskor FÖRE dom kommer. Alltså har djurägaren i varje fall en del tid på sej att snygga till och rensa upp.
Jag har full förståelse för att det är "nya medlemmar" som i dessa fall lägger in bilder resp uppgifter. Och att bilderna är från rätt ställe är ju bekräftat vad jag förstår, eller?
Mvh
Citera
2009-05-27, 18:54
  #177
Medlem
SPCA hade satt en lapp i ansiktet på minicircus ägaren att hon ska infinna sig i rätten och hämtat alla djuren direkt. Synd att vi inte har USA's syn på djurs rättigheter.
Djursamlare är vad hon är och dom som påstår annat är lika vidriga människor själva och lever i sin egen avföring.
Citera
2009-05-27, 21:12
  #178
Medlem
Talltitas avatar
Bodils minincirkus verkar vara ett väldigt infekterat ämnesom jag nu inte kan hålla mig ifrån att kommentera.
Nu kände jag inte människan personligen men att ha samlat på sig 150 djur är inget som gangnar någon, varken männsikor eller djur. Det finns ingen möjlighet att på ett tillfredsställande vis kunna ta hand om alla. För så många djur krävs en ordentlig "personalstyrka", det säger ju sig själv.

Om bilderna verkligen kommer från Bodils är det ju fruktansvärt och tyvärr uppenbart att hon inte klarade av djuren.
Citera
2009-05-27, 22:09
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talltita
Bodils minincirkus verkar vara ett väldigt infekterat ämnesom jag nu inte kan hålla mig ifrån att kommentera.
Nu kände jag inte människan personligen men att ha samlat på sig 150 djur är inget som gangnar någon, varken männsikor eller djur. Det finns ingen möjlighet att på ett tillfredsställande vis kunna ta hand om alla. För så många djur krävs en ordentlig "personalstyrka", det säger ju sig själv.

Om bilderna verkligen kommer från Bodils är det ju fruktansvärt och tyvärr uppenbart att hon inte klarade av djuren.

Inte enligt andra som bedyrar att allt hon gjorde blev till guld och alla djur var i Mint Condition om inte bättre..
Som sagt likasinnade tycker det är helt okej att bo bland skiten, vi andra med en sundare syn gör det inte.
Citera
2009-05-27, 23:32
  #180
Medlem
Bilderna är tagna på Bodils gård. Dessa är ganska harmlösa jämfört med andra. Nej, de kommer aldrig komma fram.

150 djur är rätt lite för att vara Bodil. Vill minnas att jag vid några tillfällen räknade till minst det dubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in