• 1
  • 2
2009-05-10, 17:32
Medlem
Provade nedanstående artikel jag skrev i morse i "Politik - Inrikes" och fick exakt 0 svar av ca 150 läsare. Kanske den passar bättre här under filosofi. Provar iaf.

Svensk Logik

Handelshögskolan definierar civilsamhället som det som existerar mellan 'det vi förstår som stat respektive näringsliv'. Hur civiliserat och rationellt fungerar då nationalstat och kapital?

Den falska logiken är med inledningen lagd på bordet. 'Nationalstaten' och 'Kapitalet' räknas inte som civilt och rationellt. Kolonialismen har i alla tider utnämnt ursprungsbefolkningarna som primitiva vildar och ociviliserade. Ovanstående aktörer dikterar medias vardagsbenämningar som blir terrorister, frihetskämpar, apor, invandrare och annat osäkert pack lite beroende på vem som håller i den massmediala stafettpinnen.

När nationalstaten och näringslivet tar till en förtryckande retorik för att 'inspirera' och 'organisera' har man klivit ner på en nivå där man plaskar runt i en gyttja långt lägre än många människor med allvarlig missbruksproblematik. Maktmissbruk har än så länge hållit sig borta både från 'brukarföreningar' och massmediala analyser av den djupgående och långsiktiga sorten. Dom är nog antagligen är för upptagna med att försöka konsumera bort sin ångest. En rapport ifrågasatte nyligen deras fysiska hälsa, själv så ifrågasätter jag deras psykiska hälsa.

Ytterst så degraderar dom så tillvida både sig själv och sin befolkning. Dom klarar inte av att bemöta omvärlden på ett respektingivande sätt. Deras namngivning av 'Soffliggarfonden' projicerar indirekt att dom tycker att hela 2 miljoner svenskar är lata, annan retorik pekar på ohederliga 'bidragsfuskare'.

Nymoderna benämningar som 'foliehatt' gynnar klimatet av negativ människosyn, något som påverkar oliktänkare som aktivt försöker hitta alternativa lösningar i värld av prenumererande kriser.

Benämningen 'troll' fungerar som en sammanställning av arga, ångestledda människor som igentligen behöver solidaritet och kärlek antagligen går en och annan lobbyist går nog under den här benämningen med. Det sägs att Bryssel har uppåt 15 000 stycken av de sistnämnda anställda i den privata sektorn. Det som hör till saken är att dom som är upprörda inte är värda att bemötas på ett mänskligt sätt, och dom som anställer och agerar lobbyister saknar en människosyn som har med respekt och göra.

Dessa mentala brandväggar fungerar som segregation, något som gynnar storkapitalet, ohederliga politiker samt politiker utan seriösa styrmedel. Vissa kallar det kaosteori. Genom att vi bländas av nuets alla problem och styrs via våra rädslor så blir vi helt enkelt lättare ledda in i deras tillsynes städade fållor.

George W. Bush Jr och Pentagons strategi har kommit att kallas 'Chockdoktrin' en strategi som vidare har eskalerats under Barack Obama och Hillary Clinton.

Detta är något som håller oss borta från makt- och ägarelitens ansvarskyldighet.

Bakom deras retorik så döljer sig då den systematiserade stereotypiseringen, diskreditering, förtal, ärekränkning, demonisering och dehumanisering. Något som förskjuter majoriteten in i en praktisk vardagsanarki. Det är alla mot alla, politiken och näringslivet beskonas dock alltid av någon konstig anledning. Dom har alltid ju alltid ett offerlam eller två.

Status Quo återstår.

Ett bra exempel på vardagsanarkin är det relativt nya svenska könsförtrycket som började med 'fittstim' och slutade i det vedertagna 'Män är djur' i alla dess former. Det är bara att titta på dagstidningarnas tablåer så förstår man vad vi skall fokusera på i vardagen. Inte är det näringslivets och politikernas ansvar och historiska resultat, mänskliga rättigheter, lokal samt internationell lag & rätt i alla fall. Den typ av sanitet anses inte eftersträvningsvärt då det skulle påverka dem själva i negativ bemärkelse.

Faktumet är att det här är skyddsmekanismer för en falerande ekonomi och politik, det är ett kontraproduktivt mentalt våld som antagligen bara leder till mer våld och ökade medecineringsbehov. En form av tunnelvision och trångsynthet måhända, en sak är säkert, det är helt respektlöst. Som sidonotis vill jag tillägga att hela 11% av våra kvinnor i åldersgruppen 45 – 64 äter antidepressiva medel varje dag.

I det moderna och dygdelösa samhället så har nöden tydligen ingen lag. Vi saknar helt föredömmen och religionen står och lurar bakom dörren, 'gud förbjude' att vi faktiskt lyckas navigera oss ur den här krisen på ett sätt som innebär lärdomar. Lärdomar som faktiskt kan producera människor som får möjlighet till att blomma.

Sånt gynnar inte makt- och ägarklasserna!
2009-05-10, 17:44
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
Text

Vad är det exakt du vill diskutera, förutom att du ogillar den borgerliga politiken/retoriken?
2009-05-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Vad är det exakt du vill diskutera, förutom att du ogillar den borgerliga politiken/retoriken?

Det här är mer ett diskussion om propaganda som fenomen tycker jag och är inte högeranklagande. Det är mer inriktad mot det högteknologiska informations- och klassamhället som sådant.

Vi kan väll utöver min skrift, diskutera existensberättigande av Propagandor och falsk logik som är en del av roten till det onda ur ett moraliskt perspektiv.

Citat:
The informal fallacy of false dilemma (also called false dichotomy, the either-or fallacy) involves a situation in which only two alternatives are considered, when in fact there are other options. Closely related are failing to consider a range of options and the tendency to think in extremes, called black-and-white thinking

http://en.wikipedia.org/wiki/False_dichotomy
2009-05-10, 18:05
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Vi kan väll utöver min skrift, diskutera existensberättigande av Propagandor och falsk logik som är en del av roten till det onda ur ett moraliskt perspektiv.

Om du med existensberättigande menar ett moraliskt berättigande så är det väl tveksamt om det finns något. Som Göran Hägg skriver i inledningen till sin bok "Praktisk retorik" så är retoriken varken ond eller god, den är ett instrument som kan användas i goda eller onda syften.

Ur ett praktiskt perspektiv är det uppenbart att retoriska knep alltid kommer att existera eftersom de är effektiva. Vad vi i samhället kan göra är att träna folk att känna igen när dom blir lurade. Till att börja med borde retorik återinföras som skolämne.

P.S En intressant grej är att människor blir oerhört tilltalade av prosodin (språkmelodin) och inte enbart argumenten. Speer skrev till exempel att han inte ens la märke till vad Hitler talade om, han föll för melodin.
2009-05-10, 18:47
Medlem
Jag är blandad.

PsyOp (Psychological Operations) och dess informationskrigsföring jobbar med att föra sina agendor med dominans av det fulla spektrumet, i alla fall USA vars mål, uttalat är hegemoni. Dom jobbar i stora drag med vit (sanning), grå (halv-sanning), svart (lögn) för att uppnå sina mål. Deras praktik sägs vara degradering och exploatering genom expansionism.

Moraliskt sett så är det väll alltid fel att röra sig med annat än autentisk information. Jag är lite osäker på det här för jag måste läsa lite mera historiska filosofer i ämnet.

Nyanserna är dock väldigt många, massmedia har utvecklat ett helt spektrum med sanningssägande metoder, man har även lingvister som formar språk osv.

Timing är nyckeln i det hela. Det gäller att föregå snarare än att föregås.

Det jag tar upp i min första text är ju människosynen, speciellt den svenska. Indirekt så kan man ju läsa av att man snarare styr med rädsla för att få in folk i arbetslinjen än att faktiskt bjuda in dom till möjlighet. Den typen av propaganda har kommit att benämnas som "culture of fear" se mer här:

Citat:
Culture of fear is a term that refers to a perceived prevalence of fear and anxiety in public discourse and relationships, and how this may affect the way people interact with one another as individuals and as democratic agents. Among those who share this perception there are a variety of different claims as to the sources and consequences of the trend they seek to describe.
http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_fear

Inte nog med att jag tycker det är osmakligt och ohederligt, jag tror det är kontraproduktivt för en hälsosammare framtid.

Om man tar en titt på Maslow's behovstrappa ( http://en.wikipedia.org/wiki/Maslow%...archy_of_needs ) så kan man se ganska enkelt att mer eller mindre alla behov är managerade via media idag, mer eller mindre allt ifrågasätts i media debaklet. Det är 'totalitär' dominans på så vis. Något som jag tycker i sig är integritetskränkande på många plan. Något som gör att jag faktiskt stöder Cannabisbruk som en form av 'brandvägg' gentemot tramset.

Som du skriver, så har Göran Hägglund en poäng. Det handlar om hur man utför det, nu är han dock med i en högerregering som gör att hans sida agerar i dubbelmoral.

Nyckel ligger dock i det spirituella, för att vi människor skall kunna göra något positivt så måste vi applicera dygder. Bara det är ett stort outbildat ämne vi inte för tillräckligt av i skolan, precis som min inledning påvisar. Att helt enkelt kalla skola för skola, är falsk logik.

Dygder heter på engelska Virtues,
Citat:
Virtue (Latin virtus; Greek ἀρετή) is moral excellence. A virtue is a character trait or quality valued as being good. Personal virtues are characteristics valued as promoting individual and collective well-being, and thus good by definition.
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtues

Motpolen är Vice,
Citat:
Vice is a practice or a habit considered immoral, depraved, and/or degrading in the associated society. In more minor usage, vice can refer to a fault, a defect, an infirmity or merely a bad habit. Synonyms for vice include fault, depravity, sin, iniquity, wickedness and corruption
http://en.wikipedia.org/wiki/Vice
Senast redigerad av ninj4h 2009-05-10 kl. 18:49.
2009-05-10, 19:27
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Som du skriver, så har Göran Hägglund en poäng. Det handlar om hur man utför det, nu är han dock med i en högerregering som gör att hans sida agerar i dubbelmoral.

Göran Hägg var det, inte Hägglund. http://www.bokus.com/b/9789146182436.html

P.S Jag har lite svårt att hänga med i ditt resonemang eller finna en klar röd tråd. Kanske borde du försöka strukturera upp texten bättre.
Senast redigerad av Hejsvej 2009-05-10 kl. 19:30.
2009-05-10, 19:47
Medlem
Ah! Ja, Göran Hägg är ju vårat hushållsnamn för retorik. Läste någonstans om hans syn på kontraproduktiviteten i personattacker i retorikens spektrum.

Han har nog lånat sin övertygelse från latinets "argumentum ad hominem"

Citat:
An ad hominem argument, also known as argumentum ad hominem (Latin: "argument to the man", "argument against the man") consists of replying to an argument or factual claim by attacking or appealing to a characteristic or belief of the source making the argument or claim, rather than by addressing the substance of the argument or producing evidence against the claim.

The process of proving or disproving the claim is thereby subverted, and the argumentum ad hominem works to change the subject.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Jag tror det helt enkelt räknas bort från retoriken för att det är ohövligt.

Jag kör learn-as-you-go / write-as-you-go taktik, jag håller med dig om att det behöver struktureras, men det är spännande tankar så jag tänker att genom kollektiv diskussion så sorteras det eftersom utifrån frågeställningarna.
2009-05-10, 21:16
Medlem
Antinomoss avatar
De få svaren kan bero på att "artikeln" är alldeles för spretig och ofokuserad.

[citat]Handelshögskolan definierar civilsamhället som det som existerar mellan 'det vi förstår som stat respektive näringsliv'. Hur civiliserat och rationellt fungerar då nationalstat och kapital?

Den falska logiken är med inledningen lagd på bordet. 'Nationalstaten' och 'Kapitalet' räknas inte som civilt och rationellt.[slut citat]

Redan inledningsvis stöter vi på patrull. Det är du och inte Handelshögskolan som introducerar begreppet "rationellt". Citatet från dem talar inte alls om rationalitet. Vidare hävdar du att "den falska logiken är med inledningen lagd på bordet". Vad är den "falska logiken" och hur kan du dra den slutsatsen. För det tredje inför du begreppet "kapitalet", vilket Handelshögskolan heller inte talar om. Om du menar att den Marxistiska terminologin är att föredra får du ju först visa att så är fallet.

Detta var bara inledningsvis då jag inte finner ork att redogöra för alla de problem som texten innehåller.

Överlag innehåller din text för många konstateranden och alltför lite redogöranden.

[stavningskorrigering]
2009-05-10, 22:20
Medlem
Bra svar det sista, du har helt rätt det är hemmasnickrad skönjournalism och inte övernitisk kamikazefilosofi. Jag vill peka på en verklighet och inte en överintellektualisering.

'Civilsamhälle' -> 'Civilt' beteende -> 'Civilisation' kontra dess uppmålade polariseringar.

Är du lika övernitisk i alla andra lägen så kan du väll åtminstone börja med att rycka tag i RAND Corporation's (och därmed Carl Bildts) argument om 100 stycken syraattacker som ligger som hörnsten i våran inblandning gentemot Talibarna. Syraattacker som defakto är utspritt fenomen över hela asien. Ännu en så kallad 'Propaganda produkt' vi fått förtära i det lilla landet gul och blå.

Den kontrasterande verkligheten är att över 150 civila afghaner dog i en attack förra veckan. Något som givetvis inte hör hemma i debatten om rättfärdigande om krig. Nåväl. 'Oproportionellt våld' och proportion tillhör fantasin precis som rationellt i våran aktuella världsbild.
Senast redigerad av ninj4h 2009-05-10 kl. 22:23.
2009-05-10, 22:27
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:

'Civilsamhälle' -> 'Civilt' beteende -> 'Civilisation' kontra dess uppmålade polariseringar.

Är du lika övernitisk i alla andra lägen så kan du väll åtminstone börja med att rycka tag i RAND Corporation's (och därmed Carl Bildts) argument om 100 stycken syraattacker som ligger som hörnsten i våran inblandning gentemot Talibarna. Syraattacker som defakto är utspritt fenomen över hela asien. Ännu en så kallad 'Propaganda produkt' vi fått förtära i det lilla landet gul och blå.

Den kontrasterande verkligheten är att över 150 civila afghaner dog i en attack förra veckan. Något som givetvis inte hör hemma i debatten om rättfärdigande om krig. Nåväl. 'Oproportionellt våld' och proportion tillhör fantasin precis som rationellt i våran aktuella världsbild.

Förlåt, men är du inne i en manisk episod (jag menar det inte som en elakhet)?
2009-05-10, 22:36
Medlem
Nja, har funderat på det själv. Men jag kom fram till att det nog mer är intresse och att jag snarare att jag försöker utvidga min kunskap om psykologisk krigsföring för att jag är nyfiken och det berör oss alla.

Ord och dess betydelse blir ju viktiga, dess psykologiska värden osv. Det handlar ju om managering av våra 'värdefilosofier' och det är extremt komplext.
2009-05-10, 22:46
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Nja, har funderat på det själv. Men jag kom fram till att det nog mer är intresse och att jag snarare att jag försöker utvidga min kunskap om psykologisk krigsföring för att jag är nyfiken och det berör oss alla.

Ord och dess betydelse blir ju viktiga, dess psykologiska värden osv. Det handlar ju om managering av våra 'värdefilosofier' och det är extremt komplext.

Allting är bara så oerhört spretigt och du introducerar nya saker hela tiden. Vad har syraattacker med din frågeställning att göra och på vilket sätt är de en hörnsten i våran inblandning med talibanerna? Vilka är de uppmålade polariseringarna mot civilisationen? Varför är RAND corporation=Carl Bildt? Vad har debatten om rättfärdiga/orättfärdiga krig med det här att göra?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in