• 1
  • 2
2009-05-09, 16:33
Medlem
Voldemort2s avatar
För att få socialbidrag krävs som bekant att man aktivt söker arbete och att man är inskriven på arbetsförmedlingen. Om man uppfyller de villkoren, men väljer att studera samtidigt, kan väl inte socialen neka dig ditt bidrag?
Citera
2009-05-09, 16:38
Medlem
micaeles avatar
Unfortunately, yes - they can. When you study, your income and supply should come from CSN and that should be enough for you to live on. Exceptions exist, whereas one is if you're from another country and studies on SFI.
Citera
2009-05-09, 16:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Det är väl ganska naturligt att de kan neka dig? Du har ju möjlighet att ta studielån hos CSN.
Citera
2009-05-09, 16:42
Medlem
Voldemort2s avatar
Alla villkor är uppfyllda för att få socialbidrag, så varför skulle de kunna neka mig det? Är det annorlunda då man inte längre har rätt till CSN?
Citera
2009-05-09, 16:43
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Alla villkor är uppfyllda för att få socialbidrag, så varför skulle de kunna neka mig det? Är det annorlunda då man inte längre har rätt till CSN?
They will deny it if you're studying and are eligible for CSN-support, it's just the way it works.
Citera
2009-05-09, 16:45
Medlem
Flytande_argots avatar
Det är väl det att socialbidraget är vad du får när alla andra försörjningsmöjligheter är uttömda. Studerar du så uppfyller du vilkoren för att kunna ta studielån och då ska du i första hand använda den möjligheten.

Annars skulle ju alla som ville plugga göra som du funderar på att göra och det skulle ju ruinera landets kommuner.
Citera
2009-05-09, 16:46
Medlem
Voldemort2s avatar
Men då möjligheten till studielån är uttömd, torde man ha rätt till socialbidrag.
Citera
2009-05-09, 16:51
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Men då möjligheten till studielån är uttömd, torde man ha rätt till socialbidrag.

Förmodligen så kan man få det för gymnasiestudier (vet en del personer som fått det), men jag betvivlar att det går att få för högre studier. Och har du maxat ut det totala antalet veckor som du kan få studiemedel eller har du struntat/missat en återbetalning och nekas nya studiemedel förrän skulden är betald?
Citera
2009-05-09, 16:54
Medlem
Voldemort2s avatar
Jag har använt alla mina veckor. Staten förlorar inte ett öre på om jag studerar, om jag samtidigt söker arbete och tar de arbeten som erbjuds.
Citera
2009-05-09, 18:57
Medlem
Voldemort2s avatar
Om du får socialbidrag kräver socialtjänsten att du söker alla bidrag som du kan få. Men om du inte kan få bidrag från CSN, så kan de aldrig neka dig att studera, om du fortfarande är aktivt arbetssökande. Det kan inte vara ett skäl att neka någon socialbidrag. Om man däremot studerar, men inte är aktivt arbetssökande får man självklart inget socialbidrag.
Citera
2009-05-09, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Unfortunately, yes - they can. When you study, your income and supply should come from CSN and that should be enough for you to live on. Exceptions exist, whereas one is if you're from another country and studies on SFI.

Sluit fuck op idioot of ik zal u met mijn grote slaan.
Citera
2009-08-06, 10:37
Medlem
Liten fraaga haer. Hur kollar soc om jag aer registrerad? Kollar de alla universitet i landet? Taenkte om jag var reggad paa en kurs paa distans paa en annan ort aen daer jag soeker bidrag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in