• 1
  • 2
2009-08-13, 23:59
Medlem
Donnie-Darkos avatar
En fråga bara!

Eftersom soss kollar mitt saldo kan jag inte spara några pengar på kontot då dom drar av det vid nästa utbetalning.

Kan man då sätta in det på sitt sparkonto vars kontonummer soss inte har. Eller finns det risk för att de upptäcker det?

Det handlar inte om några svrarta pengar utan om det som blir över av bidraget varje månad,
Citera
2009-08-14, 06:30
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Men om du inte kan få bidrag från CSN, så kan de aldrig neka dig att studera, om du fortfarande är aktivt arbetssökande.

Jo, det kan de.

De ser på det svart eller vitt; antingen är du arbetslös och söker jobb till 100%, eller så studerar du och är därmed student, och då står du inte till arbetsmarknadens förfogande.

Det räcker om man skulle få för sig att läsa upp Matte B på Komvux medan man får socialbidrag (ursäkta, får försörjningsstöd) så börjar de gnälla, och man tvingas välja mellan kursen och soc-pengarna.

Kan tyckas lite korkat; det är ju bättre att man fördriver tiden med att göra något vettigt (läsa upp betyg) istället för att ligga på soffan, men så är det. Byråkrati.
Senast redigerad av kaxen82 2009-08-14 kl. 06:36.
Citera
2009-08-14, 06:31
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Kan man då sätta in det på sitt sparkonto vars kontonummer soss inte har. Eller finns det risk för att de upptäcker det?

I det läget skulle jag rekommendera dig att ta ut pengarna kontant, så försvinner de ur systemet så att säga.
Citera
2010-09-15, 16:44
Medlem
john-henry-edens avatar
Men om man inte har rätt till CSN-lån pga otillräckliga studieresultat förra terminen har man fortfarande inte rätt till soc?
Citera
2010-10-04, 01:08
Medlem
Haengbuksvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Men om man inte har rätt till CSN-lån pga otillräckliga studieresultat förra terminen har man fortfarande inte rätt till soc?

Jag är också intresserad av att veta hur det egentligen ligger till!
Citera
2010-10-04, 11:13
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
För att få försörjningsstöd ska man stå till arbetsmarknadens förfogande (om man är arbetsför), och det gör man ju inte om man studerar, med eller utan CSN. Soc skiter i om du tar CSN eller inte, eller av vilken anledning du inte tar CSN, utan det enda de bryr sig om är om du pluggar eller inte. Sen hur det finansieras bryr de sig inte om.
Citera
2010-10-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Lär du ju inte ha eftersom du pluggar istället för att söka jobb.
Citera
2012-07-16, 04:28
Medlem
Smackyheads avatar
Här är mitt dilemma. Kommit in på en utbildning på högskola. Eftersom det krävs att jag flyttar till annan stad och det är heltidsstudier måste jag ta en bostad (studentbostad, inneboende etc.) i närheten. Mina tidigare studieresultat gör att jag måste komplettera viss antal poäng innan jag har rätt till CSN.

Jag kan inte räkna med att få ett deltidsjobb direkt i en ny stad, visst går det söka men det är ingen garanti att jag får ett jobb vid kursstart. Är det omöjligt att få försörjningsstöd i detta fall?
Citera
2012-07-16, 08:41
Medlem
Diablo1118s avatar
nej du har ingen rätt till försörjningstöd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto