2012-04-08, 22:41
  #9661
Medlem
Hundkatt90s avatar
Jag älskar folk som fortfarande använder sig av true/untrue koncepten (jag förväntar mig faktiskt mer på ett forum med 18-årsgräns på 10-talet).
Vad gör det egentligen för skillnad för dig ifall ett band är "true" eller "un-true"?

Watain får göra vad fan dem vill och visst är det tråkigt när bra band spelar på stora spelningar istället för intima mini-konserter men vilka fan är vi att tro att vi har någon som helst röst i detta? Vi får se det från den positiva sidan, de får en större publik och sprider sitt meddelande.
Det är människor och behöver pengar precis som alla andra för att överleva, så länge inte konsten blir plågad av deras större publik-drag så är det fine by me (man kommer inte gå på konserterna men man kan respektera konsten ändå).
Apropå Watain så diggar jag verkligen Lawless Darkness men jag avskyr folk som lyssnade på dem "pre-grammy" som nu påstår att de suger för att de har vunnit ett pris och erhållit någon sorts status inom Hipster (Eko-surdegsbröds) scenen (bara jag som tänkte på det på deras spelning på Münschenbryggeriet förresten?).

Np: Ghost - Ritual
(sedan skall jag lyssna på Ab Imo Pectore - Sulphur Garden).
__________________
Senast redigerad av Hundkatt90 2012-04-08 kl. 22:45.
Citera
2012-04-08, 22:49
  #9662
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Att sen spela med band som inte har någon satanisk framtoning är ju i mångt och mycket bättre än att spela med band som säger sig ha det, utan att faktiskt gå in för det på andra sätt än med image.
Sant, men de kan ju i stort sett välja och vraka i hela Sverige efter supportband, tror det finns ytterst få black metal-band i landet och för all del i vissa andra länder som skulle tacka nej till en turné med dem om de erbjöds. Och de drar ju avsevärd publik var de än beger sig. Då skulle de istället i sin tur kunna hjälpa de befintliga fansen att få upp ögon och öron för mindre, bra band och sådana har vi många av i landet. Kvalité framför kvantitet.
Citera
2012-04-09, 00:03
  #9663
Medlem
Drudkh - Distant Cry Of Cranes

Först nu upptäckte jag att Drudkh är riktigt bra grejer, jag försökte lyssna på dem för kanske ett år sedan och då fastnade det inte riktigt av nån anledning, men nu jävlar!
Citera
2012-04-09, 00:10
  #9664
Medlem
snillet_1s avatar
Suck, jag visste att några skulle reagera på begreppet un-true. Jag är givetvis inte fullt seriös när jag skriver det, men vad jag menar är att någonstans blir man för kommersiell och alla håller väl med om att det är roligare när banden är lite mystiska och inte fullt så öppna och pengagiriga?

Vafan, hur skulle det se ut om Erik satt i Skavlan och skrattade med?
Citera
2012-04-09, 00:11
  #9665
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Sant, men de kan ju i stort sett välja och vraka i hela Sverige efter supportband, tror det finns ytterst få black metal-band i landet och för all del i vissa andra länder som skulle tacka nej till en turné med dem om de erbjöds. Och de drar ju avsevärd publik var de än beger sig. Då skulle de istället i sin tur kunna hjälpa de befintliga fansen att få upp ögon och öron för mindre, bra band och sådana har vi många av i landet. Kvalité framför kvantitet.

Problemet med att ta med sig svenska band på turné är att det är extremt få av dem som skulle ha råd och dessutom vara intresserade av att följa med som förband.
Band som t.ex. Ofermod skulle kanske kunna få pengar från skivbolaget för att hänga med på en sådan turné, och de är nog ett av få av de bättre svenska banden som själva eventuellt skulle kunna vara intresserade. Men de är så pass stora att de skulle headlina mindre turnéer på egen hand, vilket jag tror skulle vara bättre för dem.

Valkyrja skulle säkert vilja följa med på en Watain-turné men sannolikheten att Watain skulle vilja ha dem som förband ser jag som rätt liten.

Att åka på en stor turné brukar ofta innebära att förbanden får betala rätt mycket för att följa med på bussen, åtminstone en 50 000 kan man räkna med för att följa med ett par veckor som förband på en stor turné. Det är ofta den vägen band måste gå för att kunna bygga sig ett namn live.

NP: Craft - Serpent Soul
Citera
2012-04-09, 00:12
  #9666
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Suck, jag visste att några skulle reagera på begreppet un-true. Jag är givetvis inte fullt seriös när skriver det, men vad jag menar är att någonstans blir man för kommersiell och alla håller väl med om att det är roligare när banden är lite mystiska och inte fullt så öppna och pengagiriga?

Vafan, hur skulle det se ut om Erik satt i Skavlan och skrattade med?

Det beror på hur man ser på det. Även om Watain är väldigt öppna med mycket av det dem gör så är det väldigt mycket som allmänheten inte har tillgång till. Man ser det man vill se.

EDIT: Angående Skavlan så även om Erik skulle sitta med där vid nått tillfälle så är jag tveksam till att han skulle "skratta med".
__________________
Senast redigerad av kaoriblast 2012-04-09 kl. 00:15.
Citera
2012-04-09, 00:14
  #9667
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Det beror på hur man ser på det. Även om Watain är väldigt öppna med mycket av det dem gör så är det väldigt mycket som allmänheten inte har tillgång till. Man ser det man vill se.

Visst. Jag kan förstå att de gör som de gör, trots allt behöver även ett gäng satanister pengar för att klara dagen men i slutändan tror jag man förlorar på det. Nå, Watain har aldrig varit mina favoriter i vilket fall.
Citera
2012-04-09, 00:16
  #9668
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
EDIT: Angående Skavlan så även om Erik skulle sitta med där vid nått tillfälle så är jag tveksam till att han skulle "skratta med".

Kanske inte, men det är oväsentligt. Inte direkt poängen med den meningen.
Citera
2012-04-09, 00:21
  #9669
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Suck, jag visste att några skulle reagera på begreppet un-true. Jag är givetvis inte fullt seriös när jag skriver det, men vad jag menar är att någonstans blir man för kommersiell och alla håller väl med om att det är roligare när banden är lite mystiska och inte fullt så öppna och pengagiriga?

Vafan, hur skulle det se ut om Erik satt i Skavlan och skrattade med?
Erik får göra vad han vill men jag håller med om att mystiska band är mer "intressanta".
Apropå roliga fakta om black metal artister som gör speciella saker.
Basisten i Ragnarok gillar verkligen kaniner - så mycket så att han har ett fotoalbum som heter "Bunnies" (uteslutande Löwenkaniner) på sin facebookprofil. Jag tycker dock bara bättre om dem efter denna upptäckt.

Jag tycker att mysteri-grejen går åt två håll, ena är när man inte vet något om dem och tror massa grejer och därför tycker att dem är intressanta.
Den andra är när man förstår att människorna bakom musiken är människor med mänskliga intressen och att de utför mänskliga saker (eller helt enkelt är vänliga).

Min respekt för Acherontas och Ragnarok växte drastiskt efter de att man har upplevt personerna bakom (till väldigt liten del såklart, men fortfarande) och kan associera med dem.

np: Ragnarok - Blackdoor Miracle ifrån deras spelning på Klubben (sthlm) (förband till Marduk tillsammans med Valkyrja om jag inte missminner mig).
Citera
2012-04-09, 00:21
  #9670
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Visst. Jag kan förstå att de gör som de gör, trots allt behöver även ett gäng satanister pengar för att klara dagen men i slutändan tror jag man förlorar på det. Nå, Watain har aldrig varit mina favoriter i vilket fall.

Så länge de står för vad de gör, så ser jag inga problem med att de ställer upp på intervjuer etc. Uttrycket är det samma och budskapet är det samma, de har inte anpassat sig även om de utvecklats, det är snarare så att media och publik har anpassat sig efter dem.


PS. Jag kan framstå som en fanboy eller whatever, men de få av er som vet vem jag är osv är nog lika medvetna om att det snarare handlar om att jag kanske har ett lite annat perspektiv än de flesta andra "internetkrigare" etc. DS
Citera
2012-04-09, 12:27
  #9671
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vafan, hur skulle det se ut om Erik satt i Skavlan och skrattade med?

Det skulle väl inte vara så mycket värre än vad han redan gjort? Watain hade ju något slags MTV Cribs inspirerat inslag om Wolfs Lair i något SVT program ifjol och Erik satt ju och kommenterade The Big 4 spelningen osv.

Jag har inget alls emot att de försöker spela för en så stor publik som möjligt och använder alla medel de kan för att sprida ut sin musik och sitt "budskap". Blir ju ganska större effekt när ett sådant band spelar för en publik som är helt främmande för black metal än i något sunkigt hak där den regulära BM-pöbeln står med armarna i kors och ser svåra ut.

Det enda jag stör mig på med bandet i fråga är vissa pinsamma uttalanden de gör med jämna mellanrum.

DVD-boxen förbokade jag omedelbums så fort jag såg att den kommit. Ser mycket fram emot den.

NP: Abysmal Grief - Cadaver Devotion
Är väl mer åt Doom hållet. Skitsamma. Bra hur som helst.
Citera
2012-04-09, 12:34
  #9672
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
PS. Jag kan framstå som en fanboy eller whatever, men de få av er som vet vem jag är osv är nog lika medvetna om att det snarare handlar om att jag kanske har ett lite annat perspektiv än de flesta andra "internetkrigare" etc. DS
Hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in