2012-03-30, 22:54
Medlem
grithors avatar
Deceased - Surreal Overdose

Skön jävla Death/Thrash
Citera
2012-03-30, 23:01
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Fan vad det ständigt ska riktas hat gentemot franska band som KPN, Alcest, Amesoeurs etc. Det var i huvudsak dessa band jag hade i åtanke när jag listade vilka länder som stod för den intressantaste svartmetallen. Det är band som går emot de skrivna mallar och vaga regler som existerar och kör sin egen grej samtidigt som de försöker utveckla black metal soundet och ta in nya element. Och de gör det stundtalv vidrigt bra. Att säga att alla dessa band är helt utan värde är det sjukaste jag hört. Okej om ni tycker att tex Alcests musik är bögig och otilltalande för er, men att säga att de är dåliga går fan inte.

http://www.youtube.com/watch?v=G1zS_-3pox8

Kan ni på fullaste allvar säga att det är en dålig låt förtjänar ni knappt att leva.

Amesoeurs EP golvade mig totalt första gången jag hörde den. Även fullängdaren hade sina bra stunder men lever inte ens nästan upp till EP'n.

Lyssna bara: http://www.youtube.com/watch?v=0R46beoBDBo

Och så har vi ju KPN.. De gör mycket bra och en del dåligt och en del som bara är konstigt. Men det är alltid en intressant upplevelse att slå på en ny KPN platta. På senaste skivan imiterade sångaren en tupp. Mer behöver väl inte sägas.

Det är sådana här utsvävanden jag starkt välkommnar för att motverka den hjärndödhet och stagnering som har sådant kraftigt grepp om black metal scenen. Borde inte black metal handla mer om total kreativ frihet istället att låsa in sig i utvecklingstörda regler som begränsar utövarnas förmåga att uttrycka sig? Känns lite konstigt att folk som predikar om individualism, frihet och styrka och skyltar med satanistiska värderingar samtidigt skapar allmängiltiga regler för hur musiken ska låta och som begränsar och låser in sig själva och sina hjärnor i en viss tidsperiod som rabiata neofober. Black metal har förvandlats till exakt det det inte borde vara.

Vad finns det egentligen för konstnärligt värde med en miljon band som försöker låta exakt som en liten tonårig norrman med storhetsvanisnne ville att band skulle låta?
Visst, men då blir det ju lite problem om du frågar om jag gillar black metal och jag säger ja (och tänker på Mayhem, Darkthrone osv.) och du tipsar om något som låter som Laleh.

Jag gillar förresten black metalbandet Lasse Stefanz mest.
Citera
2012-03-30, 23:13
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Visst, men då blir det ju lite problem om du frågar om jag gillar black metal och jag säger ja (och tänker på Mayhem, Darkthrone osv.) och du tipsar om något som låter som Laleh.

Ba du du tchh!
Citera
2012-03-30, 23:27
Medlem
Mordum87s avatar
Sitter fortfarande och nöter "Trist - Zrcadlení melancholie", skulle kunna nöta den i ett par veckor i sträck. Man blir som bortblåst. Helt jävla fantastisk skiva.

Gav "Peste Noire" en ärlig och hedersvärd sista chans igår, men nej mitt tycke kvarstår tyvärr. Det är verkligen inte bra! Eget? ja absolut, men inte det minsta bra. Dock hajade jag till på en del sköna solon men det räcker inte långt för mig.
Peste Noire är härmed döda för mig.
Citera
2012-03-30, 23:30
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim

Herre jösses? skojar du med mig, Amesoeurs spelar inte endast black metal och låten ifrån EP'n är inte så väldigt black metal'ig men mycket av det dem gör är väldigt black metaligt med toucher av annat (vilket inte gör musiken annat än gott).

Apropå black metal som inte låter som black metal (helt), är jag ensam om min fascination för fransmännen Glorior Belli?

(om ni klickar på länken, lyssna igenom hela)

http://www.youtube.com/watch?v=SJ5Eu1n2UWI
http://www.youtube.com/watch?v=uHdigB8BZ7A

Här har vi fransk black metal på höjden av sin briljans - lite black metal och mycket andra inspirationer - utveckling. Inspirerat av blues och vanlig rock men även dem självklara korten inom black metal.

Men fyfan vad bra dem är...
Citera
2012-03-30, 23:33
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Sitter fortfarande och nöter "Trist - Zrcadlení melancholie", skulle kunna nöta den i ett par veckor i sträck. Man blir som bortblåst. Helt jävla fantastisk skiva.

Gav "Peste Noire" en ärlig och hedersvärd sista chans igår, men nej mitt tycke kvarstår tyvärr. Det är verkligen inte bra! Eget? ja absolut, men inte det minsta bra. Dock hajade jag till på en del sköna solon men det räcker inte långt för mig.
Peste Noire är härmed döda för mig.
Vore bra tråkigt om Peste Noire tilltalade alla, jag själv tycker att dem är fantastiskt bra.
Får man lov att fråga vilken platta du försökte dig på? eller drog du dig igenom alla?
Citera
2012-03-30, 23:36
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Ride for Vengeance - Amon Amarth
Citera
2012-03-30, 23:48
Medlem
grithors avatar
Cadaver - Hallucinating Anxiety
Grym grym norsk OSDM!
Citera
2012-03-30, 23:52
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
Vore bra tråkigt om Peste Noire tilltalade alla, jag själv tycker att dem är fantastiskt bra.
Får man lov att fråga vilken platta du försökte dig på? eller drog du dig igenom alla?

Körde igenom "La Sanie Des Siecles Panegyrique De La Degenerescence" och "Folkfuck folie".
Sistnämnda ägnade jag inte mycket av mina öron åt dock. Bara det säger ju en del.
Ja nej visst är det så, smaken är som den är.

np: Hypothermia - Svag fysisk lusta
Citera
2012-03-30, 23:57
Medlem
b0gfettos avatar
Mithotyn - King Of The Distant Forest

Mysig liten bit.

http://www.youtube.com/watch?v=dtOeX5tDlN0
Citera
2012-03-31, 00:03
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Körde igenom "La Sanie Des Siecles Panegyrique De La Degenerescence" och "Folkfuck folie".
Sistnämnda ägnade jag inte mycket av mina öron åt dock. Bara det säger ju en del.
Ja nej visst är det så, smaken är som den är.

np: Hypothermia - Svag fysisk lusta
Folckfuck folie är gjord för att bli hatad, de ville skapa något som inte går att lyssna på.

Du borde dock ge "Ballade cuntre lo Anemi Francor" ett försök, det är deras "vackraste" platta. En del visor/klarsång, absolut deras lättaste verk.

np: La mesniee mordrissoire av Peste Noire.
Citera
2012-03-31, 00:10
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Mithotyn - King Of The Distant Forest

Mysig liten bit.

http://www.youtube.com/watch?v=dtOeX5tDlN0

Störtskönt band, en tår av nostalgi fälls. Vad hände egentligen, dom bildade ett power metal band eller hur var det?

NP: Mithotyn - Under the banner
http://www.youtube.com/watch?v=v0Ow7TeqdUU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in