2011-12-03, 19:39
Medlem
von_Ss avatar
Slaughtered Priest - Lightnings Of Vengeance

Har en känsla av att jag kommer bli starkt beroende av detta band.
Citera
2011-12-03, 21:08
Medlem
Cyrals avatar
DSBM. Mycket DSBM. Jag vill helst inte flooda tråden med Forgotten Tomb, Xasthur, Trough the Pain och Cheerful Depression, men chansen är hög att det är det jag kommer göra. Just nu är det The Scapegoat av Forgotten Tomb jag lyssnar på.
Citera
2011-12-03, 21:11
Medlem
Losifers avatar
Någon som lagt ett getöga på "Hellvetia Fire" med 1349 och kan uttala sig om det är en bra spelning?

NP: Ondskapt - Astute Sceptre
Citera
2011-12-03, 23:18
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyral
DSBM. Mycket DSBM. Jag vill helst inte flooda tråden med Forgotten Tomb, Xasthur, Trough the Pain och Cheerful Depression, men chansen är hög att det är det jag kommer göra. Just nu är det The Scapegoat av Forgotten Tomb jag lyssnar på.
Ja jävlar, där har man varit. Tycker nog i slutändan att Trist och Nyktalgia spöar motståndet i den genren.
Citera
2011-12-04, 03:00
Medlem
kvertys avatar
Blut Aus Nord - Disciple's Libration

Gillar albumet skarpt. Enda jag hört med Blut Aus Nord också, men det är riktigt bra, tröttnar aldrig på det.
Citera
2011-12-05, 00:31
Medlem
von_Ss avatar
Drone är knappast något som ligger mig varmt om hjärtat men skivan Subconscious Dissolution into the Continuum med Esoteric har jag diggat sen jag läste recensionen om den i SRM (7 jävla år sen? Jag är inte ung längre).

Bästa låten enligt mig, Grey Day http://www.youtube.com/watch?v=2Cy0bCM4C-0

Med reservation för att det är inte ens är Drone. Höftade lite bara.
Senast redigerad av von_S 2011-12-05 kl. 00:34.
Citera
2011-12-05, 00:54
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Drone är knappast något som ligger mig varmt om hjärtat men skivan Subconscious Dissolution into the Continuum med Esoteric har jag diggat sen jag läste recensionen om den i SRM (7 jävla år sen? Jag är inte ung längre).

Bästa låten enligt mig, Grey Day http://www.youtube.com/watch?v=2Cy0bCM4C-0

Med reservation för att det är inte ens är Drone. Höftade lite bara.
Låter mer som funeral doom än drone, för mycket slaginstrument. Lite drone: http://www.youtube.com/watch?v=qdeqvhxu7iI
Citera
2011-12-05, 01:00
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Låter mer som funeral doom än drone, för mycket slaginstrument. Lite drone: http://www.youtube.com/watch?v=qdeqvhxu7iI

Aha. Sunn har jag aldrig fattat. Funeral Doom alltså. Nortt är ett annat band jag lyssnat hyfsat mycket på som låter liknande. Men sen får det vara nog. Esoteric och Nortt tycker jag ändå är relativt lättlyssnat mot det övriga jag hört i genren men för min del går det knappast i raketfart att sätta sig in i och vänja sig vid musiken.
Citera
2011-12-05, 09:47
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Aha. Sunn har jag aldrig fattat. Funeral Doom alltså. Nortt är ett annat band jag lyssnat hyfsat mycket på som låter liknande. Men sen får det vara nog. Esoteric och Nortt tycker jag ändå är relativt lättlyssnat mot det övriga jag hört i genren men för min del går det knappast i raketfart att sätta sig in i och vänja sig vid musiken.
Stämmer, Esoteric är funeral doom. Drone har väääldigt sparsmakad rytm och melodi, om ens någon alls. Oftast brukar det låta som en lastbli som går på tomvarv i 30 min. Vilket jag inte kan få nog av, drone har varit en stapel i min musiksmak i åratal och det finns ingen musik som lugnar sinnena på samma sätt.

Gillar du Esoteric, Nortt osv kan jag rekommendera skivan Slow Transcending Agony med Ataraxie. Fransmän som är jävligt duktiga på vad de gör. Mournful Congregation kanske du skulle gilla också, men det går inte riktigt hem hos mig.
Citera
2011-12-05, 22:04
Medlem
asmodeus666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Stämmer, Esoteric är funeral doom. Drone har väääldigt sparsmakad rytm och melodi, om ens någon alls. Oftast brukar det låta som en lastbli som går på tomvarv i 30 min. Vilket jag inte kan få nog av, drone har varit en stapel i min musiksmak i åratal och det finns ingen musik som lugnar sinnena på samma sätt.

Gillar du Esoteric, Nortt osv kan jag rekommendera skivan Slow Transcending Agony med Ataraxie. Fransmän som är jävligt duktiga på vad de gör. Mournful Congregation kanske du skulle gilla också, men det går inte riktigt hem hos mig.

Jag förstår mig inte på hela drone grejen öht. Första gången jag hörde Sunn o)))))))"#"¤#% trodde jag det var ett skämt. 40 minuter långa låtar som består av dovt mullrande och extremt utdraget rapande från "sångarens" sida. Det finns som inget där... Det har inget artistiskt värde alls. Går inte att recensera eller använda uttryck som bra eller dåligt. Det är inte musik för mig och borde inte disskuteras som sådan. Kanske jag bara börjar bli gammal och gaggig och inte förstår mig på dagens ungdom och deras dunka dunka.

Nu lyssnar jag på Antaeus - Cut Your Flesh And Worship Satan
Bara skivtiteln borde få er som inte hört det att fatta hur jävla bra och häftig den är.
Citera
2011-12-05, 22:23
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asmodeus666
Jag förstår mig inte på hela drone grejen öht. Första gången jag hörde Sunn o)))))))"#"¤#% trodde jag det var ett skämt. 40 minuter långa låtar som består av dovt mullrande och extremt utdraget rapande från "sångarens" sida. Det finns som inget där... Det har inget artistiskt värde alls. Går inte att recensera eller använda uttryck som bra eller dåligt. Det är inte musik för mig och borde inte disskuteras som sådan. Kanske jag bara börjar bli gammal och gaggig och inte förstår mig på dagens ungdom och deras dunka dunka.

Bara skivtiteln borde få er som inte hört det att fatta hur jävla bra och häftig den är.
Må vara att du inte gillar det men det innebär inte att det inte är musik. Musik är något helt och hållet subjektivt, om jag fiser i en mikrofon i 40 minuter och släpper det som en skiva är det musik. Allt är musik så länge det är gjort i avsikt att vara det.

Personligen föredrar jag de skivor som inte har sång. Gillar mer det tidigare materialet, främst The Grimmrobe Demos och ØØ Void. Där är det bara gitarrmuller. Vad jag gillar med det kan jag inte förklara konkret, men jag är öppensinnig och lyssnar på en hel massa musik som bygger på "ljud" och "oljud" och alltså ingen rytm och tonalitet i den musikaliska benämningen. Just drone med sina djupa basfrekvenser har en enormt lugnande inverkan på mig och jag somnar ofta som ett barn 20 minuter in i en Sunn-skiva. Behöver jag ta en tupplur i ett fordon, bland folk, på dagen etc är det mitt främsta val. Det stänger ute alla bakgrundsljud och masserar trumhinnorna med sitt vibrerande. Underbara grejer.

CYFAWS är en klassiker. Även om den får storspö av kronjuvelen Blood Libels. Apropå det, allas våra Aosoth har förlängt sin deal med Agonia; en uppföljare till III väntas i slutet på 2012, och ännu bättre, en ny EP kommer i början på året
Citera
2011-12-05, 22:50
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asmodeus666

hehe kidsen och deras dunka dunka ja. Stephen O'Malley från sunno)) är 37 år och Dylan Carlson från Earth som mer eller mindre startade hela drone grejen är 44 år.
Själv älskar jag sunn0))) men det är live dom ska avnjutas(inte i sverige).

Nu lyssnar jag på extremt efterlängtat track från pallbearer debuten, bra amerikansk doom av klassiskt snitt. Har bara släppt en väldigt hypad demo, och nu ett track från kommande skivan,

http://pitchfork.com/reviews/tracks/12846-an-offering-of-grief/

och cultus sabbati

http://www.youtube.com/watch?v=gGgd4hMty-Q

Dronigt och rituellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här