2018-03-31, 13:39
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Vad tycker herrskapet om Domgård? Lyssnar igenom en hel platta med dem för första gången och låter definitivt lovande.

NP: Domgård - I Nifelhels Skygd

Domgård har alltid varit ganska bra, men inte mer. Fram tills nyligen vill säga. Senaste plattan Ödelagt är helt fenomenal! I Nefelhels skygd som du refererar till är väl ok, men gillar du den lär du dyrka Ödelagt. Titelspåret, Sejdmannens förbannelse och Förgånget är triss i ess. Känns som att bandet först nu lyckats få ner de känslorna de vill uttrycka i ljud.

NP : Domgård - Förgånget
Citera
2018-03-31, 13:55
Medlem
Zizierzrogbas avatar
För er som nyttjar vinyl, är det någon av er som har Irkallian Oracle - Apollyon? Jag köpte den för ett tag sedan men lyssnade på den först nu, och ljudet är extremt lågt på den. Valfri annan skiva, har jag på "halvhögt" så är det dubbelt så högt som när jag kör Apollyon på maxvolym. Någon mer som upplevt detta?

Panopticons nya skiva släpps på fredag nästa vecka, blir spännande! Uada släpper nytt i maj och Marduk släpper ny i juni.

Har hittat några skivor som jag ej satt mig in i än men som verkar lovande efter att ha lyssnat på lite snuttar:
Thunderbolt - Apocalyptic Doom (Polsk BM)
Kawir - Isotheos (Grekisk BM med folkmusikinslag)
Darkestrah - Manas (BM från Kyrgyzstan (?) med folkmusikinslag, sången påminner lite om Dani Filth vilket kanske inte är optimalt).

De sistnämnda var fan inget vidare.
Däremot, kan ha tagits upp i tråden redan, men Sunlight's Bane - The Blackest Volume, påminner en smula om Anaal Nathrakhs senaste, lite indsturi/grind/blackmetal, de varvar vansinnesutbrott med malande partier, den skivan är riktigt jävla bra, och de släpper nytt i år. De har någon låt som påminner lite om Cult of Luna/Isis men med skillnad att det blir ultramangel i crescendot.
Senast redigerad av Zizierzrogba 2018-03-31 kl. 14:02.
Citera
2018-04-02, 11:57
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
NP: Oþalan - De norröna sederna
https://www.youtube.com/watch?v=CKhnRRGMQ9k&feature=youtu.be

Inte överdrivet originellt men det här hängivet och skitbra och väl värt att lyssna på. Trummisen från Pissboiler trummar på denna platta. Kolla in för tusan!
Citera
2018-04-02, 16:30
Medlem
Nailcult - Dark Ambien Dreams
Citera
2018-04-02, 19:46
Medlem
mortuus82s avatar
Såg fram emot Djevels senaste men blev lite besviken faktiskt... inte alls som deras första 2 som var magiska.

Domgårds senaste är riktigt bra dom levererar som alltid!
Citera
2018-04-03, 19:58
Medlem
Lugalzagesis avatar
Ni som gillar (eller ogillar) NSBM, vad tycker ni om Branikald?

Branikald Stormheit

Jag tycker att det är guld. Gillar en av recensionerna på RYM:
Citat:
Somewhere in the Russian wilderness there's a remote village, untouched by Christianity or civilisation. But apparently they have electric guitars and some form of primitive recording equipment. Black Metal IS Folk Music. LET THE STORM RAGE !
Citera
2018-04-11, 08:41
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Panopticons nya, The Scars of Man on the Once Nameless Wilderness, släpptes förra veckan. Jag har bara hunnit lyssna på den en gång i sin helhet och det är lite blandad kvalitet. De två sista låtarna är de som var bäst.

Har lyssnat på första låten från Del 2 (som är den akustiska/folk/inte alls metal) och det påminner lite om japanska Mono, riktigt trevligt.

Någon annan som lyssnat på den och har några åsikter?
Citera
2018-04-13, 20:06
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Panopticons nya, The Scars of Man on the Once Nameless Wilderness, släpptes förra veckan. Jag har bara hunnit lyssna på den en gång i sin helhet och det är lite blandad kvalitet. De två sista låtarna är de som var bäst.

Har lyssnat på första låten från Del 2 (som är den akustiska/folk/inte alls metal) och det påminner lite om japanska Mono, riktigt trevligt.

Nej men det får väl bli kvällens projekt.

Har däremot lyssnat på Primordials nya och de har ju tappat det helt. Var väl nån låt som var okej men efter To the Nameless Dead (som jag tycker är deras bästa) har det ju varit fritt fall. Nemtheanga kan inte sjunga längre heller.
Citera
2018-04-13, 20:26
Medlem
Craft släpper nytt till sommaren. De har också släppt en låt från albumet :

https://www.youtube.com/watch?v=8xPTJRQpWzk
Citera
2018-04-13, 23:25
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba

Har lyssnat en hel del på The scars of man.... den första delen, eller ”metal” delen om man ska kalla den det. Och jävlar va bra den är. Alla låtar är fanimig klockrena rakt igenom. Låter ganska likt det Lunn gjort tidigare, men jag känner mig ändå mer träffad av den här plattan.
Sen är det såklart väldigt viktigt att man inte tar det för en black metal skiva. Ondska och djävulsdyrkan finns inte här och har aldrig gjort heller. Trots det har jag ta mej tusan börjat idka älskog med detta musikaliska projekt.

NP : Panopticon - En generell avsky
Citera
2018-04-14, 08:21
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Har lyssnat en hel del på The scars of man.... den första delen, eller ”metal” delen om man ska kalla den det. Och jävlar va bra den är. Alla låtar är fanimig klockrena rakt igenom. Låter ganska likt det Lunn gjort tidigare, men jag känner mig ändå mer träffad av den här plattan.
Sen är det såklart väldigt viktigt att man inte tar det för en black metal skiva. Ondska och djävulsdyrkan finns inte här och har aldrig gjort heller. Trots det har jag ta mej tusan börjat idka älskog med detta musikaliska projekt.

NP : Panopticon - En generell avsky

Jag har lyssnat ett par gånger till nu och den är helt klart väldigt bra. Jag tycker dock att sången är lite för långt bak i mixen, den brukar ju vara det men här är det helt omöjligt att höra vad han sjunger. Enda undantaget är just En generell avsky där A. Pettersson sjunger.

Jag har bara Social Disservices, Kentucky, Roads to the North, Autumn Eternal och denna. Jag har svårt att rangordna skivorna förutom att SD är den bästa (förmodligen för att det var den första jag hörde), men denna är helt klart i nivå med de andra tre om inte kanske lite bättre stundtals.

Jag lyssnade på Del 2 på Spotify och det var bara första låten som påminde om Mono, resterande är mer "sitta vid lägerelden och spela akustiskt", och det funkar men inte att sitta och lyssna på i en timme i sträck (i lägenheten, det kanske skulle funka om man satt ute i skogen...)
Senast redigerad av Zizierzrogba 2018-04-14 kl. 08:24.
Citera
2018-04-14, 08:47
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Nej men det får väl bli kvällens projekt.

Har däremot lyssnat på Primordials nya och de har ju tappat det helt. Var väl nån låt som var okej men efter To the Nameless Dead (som jag tycker är deras bästa) har det ju varit fritt fall. Nemtheanga kan inte sjunga längre heller.

Jag fastnade aldrig för de två senaste plattorna, dödligt tråkiga framförallt. Men jag tycker nya är riktigt bra! Du har dock rätt i att Nemtheanga har tappat stort. Han börjar bli en belastning. Karaktären är kvar men var har han gömt kvaliteten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in