2015-12-04, 19:37
Medlem
Concubines avatar
Nu slutar vi dissa nyare Darkthrone, även om de nya släppen inte är bm rent musikaliskt cementerar de tillsammans med deras tidiga 90-talssläpp och Panzerfaust deras status som världens kanske bästa black metal-band någonsin.

Vad tycker ni för övrigt om Celtic Frost? Kommit in i ännu en liten CF-period. Kan ju börja med att ranka deras relevanta släpp: Morbid Tales > Monotheist > To Mega Therion > Into the Pandemonium. Kanske funkar Vanity/Nemesis också men inte orkat ta tag i den.
Citera
2015-12-06, 13:55
Medlem
InnesIs avatar
Sitter och lyssnar på DHG/Dødheimsgard och deras nya album A Umbra Omega som blivit prisad i vissa kretsar. Och visst är det ett intressant grepp de tagit. Tyvärr tycker jag att de tagit lite för mycket av Mayhems sound på deras två senaste släpp. Trots att DHG verkligen experimenterar, speciellt trevliga tycker jag de delarna jazzinfluensen är prevalent, känner jag hela tiden att soundet är taget.

Men tråkigast är trots allt sången. Direktimporterad från Attilas skola vilket får dem att låta ännu mer som Mayhem. Att jag dessutom avskyr den approachen rent generellt. Tycker oftast det är fult och malplacerat. Väldigt teatraliskt men på ett dåligt sätt.

Musikaliskt är detta intressant trots allt men för mig faller det på sången. Det är svårt att ta på alvar när man har en clown vid mikrofonen
Citera
2015-12-07, 21:47
Medlem
Har kommit in på burkig svensk black. Nefandus:s The Nightwinds Carried Our Names skippar många men jag tycker den är jävligt bra. I samma klass som Ofermods första släpp. Allt från Malign lär ni nog vara bekantade med men rekommenderas fortfarande. Ondskapts EP och första LP rekommenderas samt också fast det borde ni också vara bekantade med för fan!
Citera
2015-12-08, 17:39
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Nu slutar vi dissa nyare Darkthrone, även om de nya släppen inte är bm rent musikaliskt cementerar de tillsammans med deras tidiga 90-talssläpp och Panzerfaust deras status som världens kanske bästa black metal-band någonsin.

Vad tycker ni för övrigt om Celtic Frost? Kommit in i ännu en liten CF-period. Kan ju börja med att ranka deras relevanta släpp: Morbid Tales > Monotheist > To Mega Therion > Into the Pandemonium. Kanske funkar Vanity/Nemesis också men inte orkat ta tag i den.

Emperors Return är ju verkligen inte att förglömma heller! Men du kanske inte gett dig på den epn ännu? Tänker att lyssningsplikten är lika stor på den som på Morbid Tales.
Annars tycker jag personligen att "To Mega Therion" är det bästa de gjort! Men då ska jag också tillägga att jag inte alls gillar deras senare grejor.. Cold Lake har jag inte hört, så kan inte yttra mig om den.. Men man blir ju inte sugen direkt när man läser om den haha.
Monotheist tycker jag inte alls är sådär bra som alla vill ha den till, men det är väl främst för att det CF som gjorde plattan, inte alls är hur jag vill att dom ska låta.
Citera
2015-12-08, 20:45
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Sitter och lyssnar på DHG/Dødheimsgard och deras nya album A Umbra Omega som blivit prisad i vissa kretsar. Och visst är det ett intressant grepp de tagit. Tyvärr tycker jag att de tagit lite för mycket av Mayhems sound på deras två senaste släpp. Trots att DHG verkligen experimenterar, speciellt trevliga tycker jag de delarna jazzinfluensen är prevalent, känner jag hela tiden att soundet är taget.

Men tråkigast är trots allt sången. Direktimporterad från Attilas skola vilket får dem att låta ännu mer som Mayhem. Att jag dessutom avskyr den approachen rent generellt. Tycker oftast det är fult och malplacerat. Väldigt teatraliskt men på ett dåligt sätt.

Musikaliskt är detta intressant trots allt men för mig faller det på sången. Det är svårt att ta på alvar när man har en clown vid mikrofonen

Aldrahn som åter är tillbaks i DHG är ju tidernas största BM-vokalist utan tvekan. Finns ingen med sån variation och sånt omfång som honom. Det sagt så är senaste DHG-skivan väldigt trevlig och går varm lite då och då, men inte AOTY-material riktigt.
Citera
2015-12-09, 06:43
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katatoni
Aldrahn som åter är tillbaks i DHG är ju tidernas största BM-vokalist utan tvekan. Finns ingen med sån variation och sånt omfång som honom. Det sagt så är senaste DHG-skivan väldigt trevlig och går varm lite då och då, men inte AOTY-material riktigt.

Jag håller med om att han är varierad men bra låter det tyvärr inte. Cirkus som sagt...
Citera
2015-12-09, 19:15
Medlem
Jasminecrofts avatar
Hittade ett nytt Svenskt Blackmetal band på Spotify som heter Sov. Helt jävla fantastiskt bra och välspelat. Singeln heter 'Horor och charlataner' och enligt skivbolaget kommer en fullängdare Jan/Feb.
Finns dock ingen information om vilka som är med i bandet. Mailade skivbolaget och fick som svar att dem vill vara anonyma. Om någon här på tråden vet mer, eller kan luska ut detta så vore det väldigt tacksamt.
Citera
2015-12-10, 04:02
Avslutad
Jag avskyr Symphonic Black Metal
Det är alldeles för mycket Fantasy och ibland Goth.
Keyboard i Emperor's In the Nightside Eclipse är det värsta jag vet.
Jag vill ha rått 'Necro sound' inte polerat synt.
Jag vill ha Dekadens i Black Metal.
In the Nightside Eclipse förstörde hela genren för mig.
Burzum är ju lika mycket Fantasy väl?
Troll och drakar. Immortal är ju ännu nördigare. "Demonkrigare"
Darkthrone är väl gränsfall, en del satanism som jag gillar, men också "I En Hall Med Flesk Og Mjød" som är för mycket medeltid, svärd, spruta eld..
Norsk Mytologi förstör det "obehagliga" som jag är ute efter

Mayhem och Shining är väl det bästa för mig då.
Eller har jag missuppfattat? Kom med tips, men inga drummachines!
(jag är berusad)
Senast redigerad av volldteckt 2015-12-10 kl. 04:25.
Citera
2015-12-10, 21:30
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Jag avskyr Symphonic Black Metal
Det är alldeles för mycket Fantasy och ibland Goth.
Keyboard i Emperor's In the Nightside Eclipse är det värsta jag vet.
Jag vill ha rått 'Necro sound' inte polerat synt.
Jag vill ha Dekadens i Black Metal.
In the Nightside Eclipse förstörde hela genren för mig.
Burzum är ju lika mycket Fantasy väl?
Troll och drakar. Immortal är ju ännu nördigare. "Demonkrigare"
Darkthrone är väl gränsfall, en del satanism som jag gillar, men också "I En Hall Med Flesk Og Mjød" som är för mycket medeltid, svärd, spruta eld..
Norsk Mytologi förstör det "obehagliga" som jag är ute efter

Mayhem och Shining är väl det bästa för mig då.
Eller har jag missuppfattat? Kom med tips, men inga drummachines!
(jag är berusad)

Härligt, du var alltså full när du skrev detta. Nu fattas bara runkrapporter så smälter du in bra i trådens övriga klientel.
Mina tips baserat på vad du sökte:
Armagedda - Only true believers
Katharsis - Kruzifixxion
Craft - Terror Propaganda

Sen kanske du inte är kapabel att ta in all bra musik i världen att döma av din mentalt rubbade sågning av In the nightside eclipse. Skulle jag dock ha fel i detta påstående så är det bara att kasta dig in i "Rain upon the impure", bättre finns inte.
Citera
2015-12-11, 02:01
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Det är mycket black metal här, men jag vill gärna ha tips på lite döds.

Jag är ute efter ganska specifika band.

Det ska vara hårt och brutalt, gärna lite varierat tempo men med fokus på fullt ös och lite då och då tunggung, men absolut ingen "kräkas i micken"-sång (tex Last Days of Humanity), utan texterna ska vrålas med pondus (tänk POUNDED INTO DUUUUUUUUUST! med Cannibal Corpse). Konstiga "licks" eller vad man säger, som till exempel Necrophagist/Spawn of Possession håller på med undanbedes också. Det får gärna vara hyfsat välproducerat så det blir lite tryck i låtarna, inte som tex Black Force Domain med Krisiun.

Exempel på skivor som uppfyller mina krav:
Nile - Among the Catacombs of Nephren-Ka
Rebaelliun - Annihilation
Malevolent Creation - The Will to Kill
Cryptopsy - None So Vile (även om Lord Worm är på gränsen till förbjuden sång)

De absolut kändaste skivorna inom genren har jag ganska god koll på (förutom skivor släppta de senaste 5 åren typ).

Tack på förhand!
Citera
2015-12-11, 06:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Härligt, du var alltså full när du skrev detta. Nu fattas bara runkrapporter så smälter du in bra i trådens övriga klientel.
Mina tips baserat på vad du sökte:
Armagedda - Only true believers
Katharsis - Kruzifixxion
Craft - Terror Propaganda

Sen kanske du inte är kapabel att ta in all bra musik i världen att döma av din mentalt rubbade sågning av In the nightside eclipse. Skulle jag dock ha fel i detta påstående så är det bara att kasta dig in i "Rain upon the impure", bättre finns inte.

Jag klargör att jag är berusad mest för att ursäkta stavfel och sånt.
Du förstår att det finns enormt mycket folk som tycker att keyboard i black metal musik förstör?
Symphonic black metal är lika hatat som älskat. Jag hatar det och bad om tips till alternativ.
Tack! ska kolla upp dom du skrev.
Inte band som låter som Emperor, Satyricon och Dimmu Borgir.
Hellhammer beskrev Ordo ad Chao som "sounds necro as fuck" inga kejsare och magiker, men den skivan är sönderlyssnad.
Senast redigerad av volldteckt 2015-12-11 kl. 06:29.
Citera
2015-12-11, 07:27
Medlem
Concubines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Emperors Return är ju verkligen inte att förglömma heller! Men du kanske inte gett dig på den epn ännu? Tänker att lyssningsplikten är lika stor på den som på Morbid Tales.
Annars tycker jag personligen att "To Mega Therion" är det bästa de gjort! Men då ska jag också tillägga att jag inte alls gillar deras senare grejor.. Cold Lake har jag inte hört, så kan inte yttra mig om den.. Men man blir ju inte sugen direkt när man läser om den haha.
Monotheist tycker jag inte alls är sådär bra som alla vill ha den till, men det är väl främst för att det CF som gjorde plattan, inte alls är hur jag vill att dom ska låta.

Lyssnar på Spotify och där är de sammanslagna, så har väl blivit som så att jag räknar de båda som ett släpp. Och nä, man missar ju inte direkt något av att skippa Cold Lake haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in